Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…"— Præsentationens transcript:

1 Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…

2 Hvad kommer vi ind på? Den offentlige velfærd under pres Den offentlige sektor, hvis Socialdemokratiet får lov at bestemme Ledelse i den offentlige sektor Socialdemokratiske pejlemærker for bedre ledelse i den offentlige sektor

3 VKO´s velfærdsfjendske kurs: Private sundhedsforsikringer og brugerbetaling i øvrigt Flere regler og langt mere detailstyring Tvangsudbud af offentlige opgave

4 Konkrete eksempler på mindre velfærd under VKO Massive nedskæringer: Fra januar 2010 til januar 2011 er der blevet næsten 13.000 færre ordinært ansatte i kommunerne. Social- og sundhedspersonale er blandt dem, der rammes hårdest Børneområdet: Ringere normering, flere lukkedage og -uger, øget brugerbetaling på bl.a. SFO-området Folkeskolen: Besparelser (0,5 mia. mindre i år end sidste år), færre undervisningstimer, skolelukninger, hele fag forsvinder (musik, svømning mm.), øget forældrebetaling Socialområdet: Besparelser på handicapgrupper, udsatte børn og unge, personer med indlæringsvanskeligheder og behov for specialindsats, afspecialisering af tilbud i forbindelse med strukturreformen etc. Ældreområdet: Mere visitation, mindre rengøringshjælp, færre aktiviteter, mindre genoptræning, de ældre på plejehjem lægges tidligere i seng, kommer senere op etc.

5 skattestop / skattelettelser Demokrati Velfærd Sammenhold Centralisme Privatisering/udbud New Public Management VKO’s ideologiske Bermudatrekant

6 Bliver folk så mere tilfredse af markedsgørelse og liberalisme? Alt tyder på, at borgerne i nordiske universelle velfærdssamfund er de mest tilfredse Undersøgelser viser at folk i samfund, hvor ligheden er stor er de mest lykkelige og effektive.

7 Mere realistisk økonomi – Fair Løsning Kommunerne 2011-14 Uændret service: 5 mia. Folkeskole: 2 mia. Forebyggelse: 1 mia. Effektiviseringer som kommuner bruger på øget velfærd: 4 mia. I ALT: 12 mia. Regionerne 2011-14 Normalt service løft og medicin: 7,5 mia. kr. Ekstra sundhedsindsats: 4,1 mia. kr. Produktivitetsstigninger: 4 mia. kr. I ALT: 15,6 mia.

8 Mere frihed – mindre bureaukrati Kommunale frihedsrettigheder Flerårige økonomiaftaler Nej til tvangsudbud Mindre bureaukrati

9 Problemer med – og nye visioner for ledelse i den offentlige sektor

10 Hvad er problemet - og hvad kan gøres bedre? Overdrevet fokus på New Public Management For lidt dialog og for meget kynisme Kortsigtet tankegang frem for langsigtet

11 Regeringens kvalitetsreform (2007) Formål: Løfte kvaliteten i den offentlige sektor. Realitet: – Det er ikke blevet lettere at være leder i den offentlige sektor efter kvalitetsreformen – Reformen bidrager ikke til at forbedre kvaliteten eller nedbringe de administrative byrder i den offentlige sektor.

12 Kommunale ledere dumper kvalitetsreformen – 7,5 % af de kommunale ledere er tilfredse med effekten af kvalitetsreformen – 22 % er efter kvalitetsreformen begyndt at arbejde systematisk med afbureaukratisering – 55 % mener ikke kvalitetsreformen har skabt bedre rammer for at forbedre den kommunale service Kilde: Undersøgelse foretaget af Lederne i samarbejde med Syddansk Universitet, 2010

13 Dialogbaseret ledelsesform Forskning viser, at dialogbaseret ledelsesform kan skabe: – Højere effektivitet – Større medarbejdertilfredshed – Lavere sygefravær – Mindre medarbejdergennemstrømning Kilde: Ledelse og Performance – hvad betaler sig? Nationaløkonomisk Institut, Aarhus Universitet, 2007

14 Fem pejlemærker fra S: 1. Mere rum til ledelse 2. Rigtig rekruttering af ledere 3. Vejen frem er innovation 4. Kodeks for politisk topledelse 5. Mere forskning i offentlig ledelse

15 1. Mere rum til ledelse Ledere i det offentlige bruger i gennemsnit 33 % af tiden på administrative opgaver Private ledere bruger til sammenligning 26 % af deres tid på administrative opgaver. Ledere i det offentlige bruger 22 % af deres tid på faglig ledelse/sparring. Private ledere bruger 33 % af deres tid ¨på faglig ledelse/sparring. Kilde: Lederpejling 6. FTF-ledernes vilkår, lederuddannelse samt erfaringer med lederevaluering. FTF, 2008.

16 1.Mere rum til ledelse - Forslag Rydde op i de regler, der binder lederne til skrivebordet Frigøre de offentlige ledere fra unødvendige administrative opgaver Give lederne tillid og frihed til at handle

17 2. Rigtig rekruttering af ledere 37 % af de kommunale ledere er over 55 år 13 % af de kommunale ledere er fyldt 60 år. Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for kommunale ledere er 62 år. Kilde: Særkørsel på Det Fælleskommunale Løndatakontor foretaget for Momentum og Væksthus for Ledelse

18 2. Rigtig rekruttering af ledere - Forslag Fælles handleplan for stat, regioner og kommuner til rekruttering af nye ledere Øget fokus på at tiltrække ledere fra private erhverv

19 3. Vejen frem er innovation 36 % af lederne i kommunerne oplever i ringe grad eller slet ikke har overskud til innovation i hverdagen. 40 % af lederne i regionerne oplever i ringe grad eller slet ikke har overskud til innovation i hverdagen. Kilde: Lederpejling 7. FTF-ledernes lederuddannelser samt erfaringer med og holdninger til innovation. FTF, 2010.

20 3. Vejen frem er innovation - Forslag Øget fokus på offentlige lederes innovationskvalifikationer Højere fokus på innovationsimplementering i lederes jobbeskrivelse Blødes op for nulfejlskulturen Innovative ideer skal spredes ud

21 4. Kodeks for god politisk topledelse Mange offentlige ansatte, mellemledere og ledere oplever alt for ofte signal- og kursskifte pga. nye politiske vinde og pludselige indskydelser Mange politiske beslutninger er for kortsigtede og udskyder problemerne Mange politiske debatter har risiko for at skabe overdreven og unødvendig utryghed for medarbejdere mm.

22 4. Kodeks for god politisk topledelse - Forslag Kommuner og regioner opfordres til at udarbejde et kodeks for god politisk topledelse.

23 5. Mere forskning i offentlig ledelse Der findes for få forskningsresultater vedr., hvilke ledelsesværktøjer der virker og hvilke, der virker mindre godt Derfor bør vi målrette flere midler til forskning i offentlig ledelse

24 Det videre arbejde med offentlig ledelse Forslagene er pejlelinier for, hvordan en ny regering vil arbejde for at reformere og styrke ledelse i den offentlige sektor. Arbejdet skal foregå som en dialog mellem staten, kommuner og regioner samt de organisationer, der organiserer offentligt ansatte. Lad os arbejde sammen og skabe resultater i FÆLLESSKAB!


Download ppt "Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google