Musiksociologi 27.09.12 Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Prioritering.
Workshop almene boligdage
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Kompetenceudvikling set med erhvervslivets øjne. • Bodil Vilmand-Olsen • Adm. Direktør hos Midt Marketing • 6 års erfaring med personale- og kompetenceudvikling.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Holmegaard en ny begyndelse.
De to officielle miljømærker
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Undersøgelsen i hovetræk
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Presented by: Den Perfekte Kombination Unikke Produkter Fokuseret på et bedre helbred! Presented by:
Interkulturel kommunikation
Musiksociologi Opsummering: Æstetik, performativitet, genreteori Vejledning.
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Musiksociologi MM Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Reklamer Reklametyper.
Grupper – hvordan gøres det?
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Potentialevurdering.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
Kodeks for offentlig topledelse
Kulturstudier S1+LT Musikindustri og kunstens netværk. Kultur, klasse og subkultur.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Økonomi og Demokrati.
Frivillighed på kommando findes ikke
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
konkurrencesituation
SUCCES MED SALG 1.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Præsentationens transcript:

Musiksociologi Musikindustrien

Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?

Industrialisering: -Kapital/investering. -Mekaniseret produktion. -Arbejdsdeling. Varegørelse (”commodification”): -Ting/objekter/tjenesteydelser gøres til varer. -Ting produceres ikke kun med henblik på brugbarhed, men også med henblik på salgbarhed. -(Kan man overhovedet sælge kunst? Kan man sælge en æstetisk oplevelse/følelse?)

Skridt på musikindustriens vej 1. Musikere (spiller musik og modtager ydelser). 1a. Specialisering og arbejdsdeling: - Dygtigere musikere, instrumentmagere, agenter (”artisan”/håndværk). - Musikere ansat hos mæcener/fyrster/selskaber (”patronage”). 1b. Notation og bogtrykkerkunst: Komponisten og udgiveren opstår. - Kommerciel (trykt) >< ikke-kommerciel (mundtligt overlev.). - Musik som kunst (snarere end håndværk). - Professionel (komponist, virtuos) >< amatør (derhjemme). - Ejerskab, copyright etc. (Hvem ejer og sælger musik?)

Skridt på musikindustriens vej 2. Optageteknologi. - Musik kan afspilles uden at skulle spilles. - Indspilningsindustri, radio etc. - Optagelsen er et nyt produkt, der kan tjenes penge på. - Ikke-kommerciel-/folke-/populærmusik kan udgives/sælges. - Musikteknologi bliver en afgørende kommerciel og æstetisk drivkraft. 3. Digitalisering. - Nyt ejerskabsbegreb. Immateriel ret><sample-kultur. - Komposition: Skrift -> proces. Autoren er utydelig. - ”Disintermediation”. Direkte kontakt mlm. udøver og forbruger. - Musikindustri og medier bliver tættere og tættere forbundet.

Diskussion/brainstorm: Forholdet mellem mainstream og undergrund, major labels og independent. -Hvordan er det? -Hvordan burde det være? To forståelsesmodeller: 1.Store (konservative) selskaber dominerer. Små selskaber står for det innovative. Dynamikken mellem disse to forhold bølger frem og tilbage. Masseproduktion og standardisering. 2.Musikindustrien er et netværk. Store og små selskaber er forbundet. Industrien er/kan være ”horisontalt” organiseret. Fleksibel produktion og post-fordistiske strukturer.

Friths (2001) karakteristik af nutidens musikindustri En udgivelsesindustri: Musikindustriens produkter: CD’er, DVD’er, plader, bånd, filer etc. -Markedet er koncentreret i Vesten og Japan. -NB. Markedet skifter, der er udsving etc. -Påvirkes især af teknologisk udvikling (ift. hvordan musikken lagres). En rettighedsindustri: Produkterne er i sig selv mindre relevante. -Opførelsesrettigheder (penge, når folk spiller sangen). -Offentlig brug (penge, når indspilningen afspilles). -Mekanisk (penge, når sangen indspilles). -(+ Brand. Se næste dias).

Friths (2001) karakteristik af nutidens musikindustri En talentindustri: - A&R finder og dyrker talenter/stjerner. Marketing promoverer og sælger dem. (Et samarbejde eller en kamp?). -Musikken/musikeren som design/trademark. Tværmedielt. Musikindustrien er en serviceindustri, der tilbyder en oplevelse/image/brand/talent (snarere end et produkt i gammeldags forstand.) En elektronikindustri: -Bekæmpelse og promovering af teknologi. Afhængig af teknologisk udvikling. -NB. Pas på teknologideterminisme! (Hvad ville Adorno sige til teknologiens rolle i musikken?). Teknologien har ikke skabt musikken, men den har givet nye muligheder.

Kulturindustriens interesser (Hesmondhalgh, s ) Egne selskaber: -Profitmaksimering (risikominimering). Lignende selskaber: -Konkurrence, lobbyisme, placering i markedet. Industrien som helhed: - Søger politisk indflydelse.

The complex professional era. Et forsøg på dansk oversættelse: Den sammensatte kulturelle produktionsform. Det er f.eks. sådan nogle som os: -Øget arbejdsdeling. -Direkte ansat i kulturindustrien. -Producere ikke kerneydelsen, men ordner alt muligt ”uden om”. (Er det en fair beskrivelse?) -Medie-/vidensarbejdere.

Organisering af kreativt arbejde Primært kreativt personale: Musikere/komponister(/producere) Tekniske medarb.: Lydteknikere m.fl. Managere: A&R Marketing/reklame: PR Ejere: ”Direktøren for det hele” (har øjnene rettet mod bundlinjen). Ufaglært arbejde: Alt fra billetsælgere til din mor. Hvor er du selv henne?

Stadier i den kulturelle produktion (en frivillig tegner og fortæller, jf. Hesmondhalgh s. 68) Skabelse: Reproduktion: Cirkulation: NB. Kulturindustrien er karakteriseret ved en stor grad af autonomi.

Kreativitet >< Marked …? På hvilke måder er dikotomien reel? (godt/dårligt?) På hvilke måder er den diskursivt konstrueret?

Hesmondhalghs bud på, hvilke temaer/problemstillinger der bør undersøges diskuteres med udgangspunkt i kulturindustriens ”tekster”: -Forskellighed og valg(frihed). -Kvalitet (æstetik/kritik). -Social retfærdighed (politik).