Velfærdsledelse – Diagnoser og paradokser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Oplæg om Habermas og demokrati
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
John.M.Nielsen Metode & Co.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
Ledelse i det offentlige En udfordring på alle niveauer
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Niels Åkerstrøm Andersen Asmund W. Born Kærlighed og omstilling
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Organisationstruktur
Empowerment og sundhed
Nye fagprofessionelle lederroller
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Kodeks for offentlig topledelse
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Niveauer for læring i organisationen
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Men hvad med motivationen?
Netværkskoordinatormøde MDI d. 9. april Program Opfølgning på drøftelser omkring netværkskoordinatorrollen fra mødet d. 5. februar – har det givet.
Velfærdsledelse – Mellem styring og potentialitet
Velfærdsledelse – 8 diagnoser og 8 udfordringer
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Den lærende organisation
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Strategi og samfundsdiagnostik
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Inklusion og inkluderende processer
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Ledelse i en ramme af støj, paradokser og potentialitet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Velfærdsledelse om de aktuelle ledelsesbetingelser i velfærdsstaten Kaspar Villadsen Institut for Ledelse, Politik og Filsofi CBS.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Partnerskaber og potentialitetsledelse
Præsentationens transcript:

Velfærdsledelse – Diagnoser og paradokser Niels Åkerstrøm Andersen Institut for Ledelse, Politik og Filosofi CBS 2012

Samtidsdiagnostik Mit fokus er den kontinuerlige skabelse og genskabelse af de diskursive betingelser for velfærdsledelse, og hvordan disse betingelser sætter grundlæggende kategorier, former og værdier på spil. Så mit typiske spørgsmål er: Hvordan sættes samfundet på spil i ledelse?

Vores traditionelle samfundsforestilling Drømmen om staten, der kan repræsentere samfundet i samfundet, og den politiske topledelse, der både er i og uden for samfundet, og derfor kan styrer med stor S Stat Det universelle Marked Individ Det partikulære

Det funktionelt differentierede samfund Styrer/styret Betale/ikke betale Information/ikke information Sund/ikke sund Hjælp/ikke hjælp Ret/uret Politik Økonomi Massemedier Sundhed Omsorg Ret

Diagnose nr. 1 Samfundet kan ikke repræsenteres i samfundet Staten er trådt ned fra sin trin højere status Systemerne flyver blindt ind i fremtiden med en begrænset resonansevne

Repræsentations og styringsparadokset Hvordan kan det politiske system indtage en rolle som styrende, når det ikke kan repræsentere helheden, og når det ikke er herre over om kommunikationen fortsættes som en retlig, en massemedieret, en videnskabelig eller en moralsk kommunikation?

Magt og ledelse Det er en almindelig vildfarelse af forveksle magt med tvang. Tvang består i at tvinge til en bestemt handling. Magt består derimod i at lede andres frihed. Magt virker ved, at den magtoverlegne kan læsse kompleksitet over på den magtunderlegne. Man har magt, når den magtunderlegne er usikker omkring den magtoverlegnes intentioner, og styrer sig selv efter en konstant fortolkning af hvad ledelsen mon kan mene. Magt forudsætter den underlegnes frihed. Ledelse er altid styring af selvstyring, så jo mere kapacitet til selvstyring desto mere magtpotentiale. Magt- overlegen + Magt- underlegen - Magt Tvang

Fra bureaukrati til supervisionsforvaltning Styreform Styringsobjekt Styringsgrænse Bureaukrati Regler/kontrol Embedsmandens adfærd Embedsmandens selvdisciplin Sektor-forvaltning Planlægning Den enkelte forvaltning Forvaltningens evne til at omsætte central input til decentral output Supervisions-forvaltning Supervisering Organisationers autonomi Organisationernes selvstændighed og egen strategiske formåen

Diagnose nr. 2: Velfærdsinstitutionernes selvstændiggørelse Den strategiske organisation Den fagligt ansvarlige institution Den uskyldige institution

Superviseringens paradoks Hvordan får man et organ-i-et-hierarki til at genkende og genskabe sig selv som selvstændig med ansvar for egen udvikling, strategi og resultater? Hvordan styre institutioner hen imod selvstændige organisationer, der styrer sig selv? Hvordan styrer, gennem budskab som ”Gør som jeg siger. Vær selvstændig!” Hvordan kan der da udøves topledelse uden at ødelægge den decentrale dynamik i den enkelte organisation? Hvordan styre, når kun styring, der ikke ligner styring, virker styrende på underliggende selvstændiggjorte institutioner?

Diagnose 3: Fra tilpasning til omstilling Forandring Stabilitet Organisation: Tilpasnings- og reform-orienteret Omverden: Bestemmelig, generel og forudsigelig Fra: Til: Organisation: Fleksibel og omstillings-parat Forandring Omverden: Ubestemt, perspektivistisk og kompleks Omstilling og turbulens er det eneste stabile

Forandringens paradoks Hvordan bedrive forandringsledelse uden samtidig at reducere mulighederne for retningsskift og nye forandringer? Hvordan forandre mhp. det ukendte? Hvordan kan en (top)ledelse mobilisere underliggende organisationer til selv-forandring og udvikling uden at komme i vejen for samme ved at gøre sig selv til dens instans, man som institution tilpasser sig?

Diagnose no. 4: Beslutningsprogrammer for ubesluttelighed Man skal altid være parat til at ændre retning. Vi skal forandre for at forandre. Dette er et ideal om ren innovation uden fortid. I dette lys kan man tale om en organisation, der ser organisering som en risiko for reducering af muligheder Mange organisationer begynder at forholde sig legende til egne strategier. Man mener dem ikke rigtig og tildeler dem ingen varighed. Det vigtige er konstant at stille spørgsmål til alt. Nogle organisationer skaber programmer for leg: innovationslege, team lege, mangfoldighedslege mv.

Antagonistiske former De handler vi gør nu repræsentere ikke det som disse handlinger indikere at de repræsenterer (leg) De handlinger vi gør nu, repræsenter det de indikerer (virkelighed) Fikseret forventnings-kontingens Åben forventnings-kontingens Beslutning Leg Absorbering af usikkerhed Synliggørelse af social kontingens

Den legende organisation Organisatoriske legeprogrammer er beslutningsprogrammer om at forøge ubeslutteligheden, programmer for at optø beslutningspræmisser Leg fungerer i dag som et immunforsvar i organisationen overfor den selv. Hvor beslutninger lukker, åbner leg op igen og synliggør et anderledes potentiale Kontinuerlig leg umuliggør, at organisationen kan fiksere sig selv

Den legende beslutnings paradoks Hvordan kan vi vide, hvornår en beslutning er bindende eller ikke bindende, når organisationen pendler mellem virtualitet og forpligtelse? Hvordan at lede en organisation, der dekonstruere sig selv? Hvordan at lede leg og inviterer medarbejderne til at lege med organisationen?

Diagnose nr. 5: Fra homofoni til polyfoni Styrer/styret Betale/ikke betale Information/ikke information Sund/ikke sund Hjælp/ikke hjælp Elsket/ikke elsket Banker Aviser Plejefamilier Hospitaler Partier Virksomheder Forlag Praksisser Børnehjem Interesse- organisationer Radiokanaler TV-stationer Plejehjem Familier Regering Børser Forvaltning Klinikker Bistanden Internetsider Venskaber Politik Økonomi Massemedier Sundhed Omsorg Kærlighed

Den polyfone velfærdsinstitution Kode 1 Kode 4 + - + - Kode 2 Kode 3 + - + - organisation Funktionssystem 1 Funktionssystem 4 Funktionssystem 2 Funktionssystem 3

Den polyfone socialforvaltning Bedre/ dårlige læring og udvikling Betale/ikke betale Ret/uret Hjælp/ikke hjælp forvaltning Pædagogik Økonomi Ret Omsorg

Den selvudsatte organisation Den polyfone kompleksitet kan kun vanskeligt håndteres centralt i en organisation De umulige afvejninger driver i retning af de konkrete interaktionssystemer mellem bl.a. forvaltning og borger. F.eks.: klientsamtalen, elevsamtalen, forældresamtalen, forebyggelsessamtalen, teamdiskussionen, medarbejdsudviklingssamtalen og kompetencesamtalen Disse samtaler scanner afgørelses og handle muligheder ved forskellige kodetilslutninger

Polyfoniens paradoks Hvordan at lede, når der ikke kan lokaliseres nogen superkode, der kan afveje kodernes værdier mod hinanden? Hvordan at lede, når organisationens helhed ser forskellig ud afhængigt af koden? Hvordan kan velfærdsinstitutionerne lede uden at komme i vejen som upraktiske beslutningspræmisser for beslutningsprocesser, der stadig afsøger kommunikationsmuligheder og alternative beslutningskodninger? Hvordan at undgå, at afvejninger bliver personliggjorte?

Diagnose nr. 6: Grænseflader og horisontal samordning

Udfordring Vi har i dag et utal af selvstændige velfærdsinstitutioner både offentlige, private og frivillige med hver deres særlige programmer Enhver sag involverer i dag et utal af institutioner, der nogle gange kan orkestreres serielt, men ofte kræver samtidighed En hver sag involverer et utal af heterogene hensyn og logikker Og da hver sag anses som unik er der ingen entydige standarder for hvordan hvilke institutioner skal bringes sammen Vi ser på én gang tiltagende differentiering og selvstændiggørelse, tiltagende afhængighed på tværs og tiltagende behov for fleksibilitet

Partnerskaber som kontrakter af anden orden Det håndteres gennem løfter om senere løfter Kontrakter af anden orden: Partnerskaber: Et løfte om løfter Kontrakter af første orden Et løfte

Den ubundne bindings paradoks Hvordan skaber man bindinger, der samtidigt er ubundne? Hvordan stabiliserer man gensidige forventninger under forventningen om skiftende forventninger? Hvordan kombinerer man differentiering og fleksible koblinger af perspektiver og hensyn? Hvordan leder man en organisation, der i stigende grad består af en masse partnerskabs organiserede projekter, der tilmed krydser diverse interne og eksterne formelle grænser?

Diagnose nr. 7: borgerledelse Styreform Styringsobjekt Styringsgrænse Formelt bureaukrati Rettigheder og pligter Borgerens formelle handlerum Privatgrænsen Sektorforvaltning Planlægning Borgerens materielle handlerum Borgerens motivation til at modtage hjælp Supervisions-forvaltnig Supervisering Borgerens selvforhold Borgerens kapacitet til selvrefleksion og til valg af sig selv som fri

Funktionssystems fiktioner Præstationsrolle Publikum Masse Person Skuespiller Læge Lærer Socialrådgiver Publikum Patient Elev Klient

Publikumsfiktioner af anden orden Præstationsrolle Publikumsrolle Masse Masse- gørelse Præsterende publikum Personliggørelse Person

At skabe sig selv i systemets blik Funktionssystem Kodens foldning Præstationsrolle Publikumsrolle af første orden Publikumsrolle af anden orden Det pædagogiske system At lære at lære at lære Lærer Elev Ansvarlig for egen læring Det politiske system Magt til mægtiggørelse Politiker Borger Aktiv medborger Omsorgssystem Hjælp til selv-hjælp Socialrådgiver Klient Selvhjælpende klient Sundhedssystem Forebyggende livsførelse Læge Patient Den sunde borger Det økonomiske system Betale for andres betalinger Producent Forbruger Forbrugeren som medproducent

Borgerledelsens paradoks Hvordan får man borgere til at genkende sig selv som aktive ansvarstagende medborgere? Som en partner for staten? Hvordan ved man, hvornår man leder, når det man vil forpligte borgeren på er en indre pligt/frihedsdialog? Hvordan kan man kontrollere en forvaltning, når den tvinges til at lede på ikke dokumenterbare præmisser? Hvordan kan vi på en gang lede på borgernes selvforhold og beskytte borgernes friheder over for staten? Hvordan kan man spørge til magten, når ledere og forvaltning ikke længere mener, de udøver magt, men blot gør borgerne mægtige? Hvordan undgår man, at den aktiverede borger faktisk begynder at tro, at han har noget at skulle have sagt?

Fra formel medlemskab til selvindmeldelse Diagnose nr. 8 Fra formel medlemskab til selvindmeldelse Det generaliserede motiv Generaliseret motiv (rolle) Person er personlig selv-motivering Person Person Medlemskab Selv-indmeldelse

Paradokset om ledelse af selvledelse Hvordan kan man tage ansvaret for, at den enkelte person selv tager ansvar for sin egen inklusion i den organisation, der samtidigt hele tiden er på vej til at blive noget andet? Hvordan kan man skabe den medarbejder, der skaber sig selv i billedet af organisationen? Hvordan kan man lede medarbejdere til at udvikle sig selv uden at sige hvorhen eller hvordan? Hvordan kan man på én gang give medarbejderen frihed og binde hende? Hvordan kan man håndtere, at medarbejderen på én gang ønsker total frihed og konstant anerkendelse og klare grænser?

Samlet tese: selvskabt ledelse Hvad der før blot var rammer, lederen kunne referere til som begrundelse for handling, er i dag nogle, ledelsen selv skal tage ansvaret for at skabe. Flere og flere traditionelt eksternt fastsatte præmisser for ledelse gøres i dag til internt selvskabte præmisser. Rammer Omverden Forestillinger Grundværdier Mål Funktion Sprog …. Ledelse Selvreference Fremmedreference

Konsekvensen Velfærdsledelse er blevet en politisk ledelse!