Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010
Geelsgårdskolen 1955 Geelsgaard Kostskole – SAHVA 1980 Særforsorgens udlægning – Kbh.Amt 1995 Fusion – ”Sognevej” og GK Geelsgårdskolen 2007 Region Hovedstaden SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Geelsgårdskolen Spor 1 Spor 2 Spor 3 Teams, talepæd. - psykolog - sygeplejerske Tværfagligt samarbejde 1970 Integreret samarbejde 1984 Konduktiv Pædagogik - MOVE SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Geelsgårdskolens værdier SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Overordnede mål for skole/hjem samarbejdet: At udveksle viden og information. At skabe gensidig respekt og forståelse. At give forældrene indflydelse. At fremme, at forældrene er trygge. At sikre, at forældrene bevarer ansvaret for barnet SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Teamsamarbejde i en klasse på spor 1 og 2 Lærere Pædagoger Ergoterapeut Fysioterapeut Medhjælpere SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Koordineringsmøder – efterår IP eval. IP ny Skole-hjemsamtaler Teammøde x 1 ugentligt Planlægningsmøder Koordineringsmøder – efterår IP eval. IP ny Skole-hjemsamtaler Revisitation Koordineringsmøder – forår IP eval. Elevbeskrivelse SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Individuel Elevplan SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Elevbeskrivelse FØLELSESMÆSIGT OG SOCIALT Elevens temperament og personlighed: X er som oftest glad og imødekommende. Han er tillidsfuld og kærlig. X er ikke så glad for situationer, hvor der stilles krav. Når han føler sig presset, kan han ”lukke af” og være svær at få kontakt med. X er meget glad for sin klasse og han elsker at snakke om/ være sammen med de mennesker han holder af. Energi og handlekraft: X energiniveau kan være meget svingende - fra dag til dag og time til time – ofte afhængigt af, hvilke krav der stilles til ham. Som regel er han dog glad for alle motoriske udfoldelser. Følelsesfunktion: X kan have svært ved at kontrollere sine følelser, når han bliver stillet overfor krav som han ikke har lyst til at honorere. X har en stor følelsesmæssig spændvidde. Interpersonelt samspil og kontakt: X er god til samspil både med andre elever og med voksne. Særlige interpersonelle relationer: Det er uproblematisk for X at lære nye mennesker at kende. Han er imødekommende og vil gerne bidrage til det sociale samspil med andre. Pædagogiske og praktiske konsekvenser: Når man stiller krav til X er det vigtigt at man præsenterer dem på en enkelt og gerne sjov måde. SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Arousal: X arousal er tæt knyttet til hans interesseområder. Søvn: VÅGENHED Arousal: X arousal er tæt knyttet til hans interesseområder. Søvn: Pædagogiske og praktiske konsekvenser: Det er vigtigt at tage udgangspunkt i X interesser i undervisningen. Han er meget interesseret i …osv. OPMÆRKSOMHED Opmærksomhed generelt: At fokusere opmærksomhed: At rette opmærksomhed: X kan fastholde opmærksomheden på en bestemt opgave, så længe hans interesse for opgaven er intakt. Pædagogiske og praktiske konsekvenser: Se ovenfor. HUKOMMELSE Hukommelse: X har en glimrende hukommelse. Han husker episoder og ting, vi har oplevet for flere år siden og han husker, hvad der skete derhjemme i går. Pædagogiske og praktiske konsekvenser: Se ovenfor. SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Ny elev Besøg i afgivende institution Forventningssamtale Observationsteam Koordineringsmøder – efterår IP ny Elevbeskrivelse Skole-hjemsamtale ….. SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Forældresamarbejde i hverdagen Kontaktbøger, telefon Forældre-intra Forældres deltagelse i hverdagen Nyhedsbreve, ugeplaner, dagbog…. Alm. forældremøder – kontaktforældre Sociale arrangementer SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Samarbejde med andre Hospital – læge Kommune Hjælpemiddelfirmaer Andre institutioner SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz
Fokus i projektet Besøg på afgivende instituion før skolestart Hjemmebesøg – COPM Vurdering af materiale fra afgivende inst. i forhold til ICF-kernesæt ”Barnets bog” SATS Temadag 16.08.10 Brit Skovgaard & Annette Heinz