Workshop 5.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Medarbejderudviklingssamtalen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Måling af borgerens progression mod arbejdsmarkedet
Inddrag nu Kick-off møde
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
IKV i den politiske kontekst
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Professionalisering af beskæftigelsesbranchen
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Lederudvikling.
New Insight - Noter til præsentation
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
mangfoldighedens søgelys
Medborgerskab – på sporet
Integro – anden aktør Vores opgave i livet
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Når effektmåling rammer organisationen
Dokumentation som arbejdsredskab – opholdsplanen som procesværktøj
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
Hvad ved vi og hvordan skaffer vi os mere viden?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
- Hvad kan I forvente som forældre?
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Lederkonferencen 9. juni 2010
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Et idé - og metodeudviklingsprojekt Gentofte Kommune & herberget Overførstergården.
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Evaluering af Arbejdsevnemetoden Evaluering udført for AMS September 2010.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Stresscoaching forløb Et individuelt stresscoaching forløb for dig, der har fået stress. Forløbet tager udgangspunkt i din stress-situation og strækker.
”Hurtig i gang” 19. juni 2008 Per Bech Grønning
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Metoden brugerstyret behandling
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
&.
Præsentationens transcript:

Workshop 5

Styrk den faglige vurdering Workshop 5 Nogle bud på de strenge, personalet kan slå an i den faglige vurdering, når kvalitetssikring forstærker vidensflowet Torsten Balslev, erhvervskonsulent og metodetovholder, Trollesbro Joanna Haskiel, sprogunderviser, Trollesbro Kristin Espedal, centerleder (og udviklings-og kvalitetsleder), Trollesbro

Styrk den faglige vurdering Program for workshop 5 Den faglige kontekst og målinger på progression Elementer i den faglige vurdering Faglig vurderinger før og efter arbejdet med forstærket vidensflow Fortællinger fra praksis Dialog i workshoppen

Den faglige kontekst Arbejdsevnemetoden, samt kompetenceudvikling og -vurdering Observation og beskrivelse Personalefaglige kompetencer Metoder – indsats i praksis

Faglig kontekst på Trollesbro Observationer og beskrivelser af praktikker i både interne og eksterne virksomheder Dialogværktøjer indenfor det systemiske teorisæt, som bringer borgernes ressourcer og mestring i spil Fagpersonale, der kan vurdere helbredsmæssige, faglige, sociale og personlige kompetencer

Faglig kontekst på Trollesbro Vejledning og afklaring hvor der har været 2 forskellige tilbud/indsatser, som har været genstand for effekt- og kvalitetsmåling: 1. Tværfaglig erhvervs- og helbredsafklaring – 13 uger Mål/effekt: borgeren har fået afklaret arbejdsevne med fokus på optimale arbejdsbetingelser og arbejdsvaner og relevante arbejdsområder. (kontanthjælpsmodtagere - match 4,5 og sygedagpengemodtagere) 2. Aktiveringsforløb – 26 uger Mål/effekt: borgeren bliver motiveret til at ændre deres nuværende situation og opdager egne ressourcer ift. det ordinære eller rummelige arbejdsmarked. (kontanthjælpsmodtagere – match 4 og 5)

Progressionsmåling Målinger af progression – medarbejder og borger bidrager Beskæftigelsesmedarbejderen måler Hvilke delindsatser borgeren har deltaget i, på hvilken måde indsatsen har været udført og hvordan borgerens progression har været. Borgeren måler Egen progression i forhold til muligheder på arbejdsmarkedet, motivation/ønsker for beskæftigelse, håndtering af helbred, oplevelse af barriere, initiativ, faglige og sociale kompetencer, tillid til erhvervskonsulenten. Primær vægtning på egen progression er således i forhold til reelle forandringer i relation til arbejdsevnen.

Progressionsmåling Sammenhæng mellem borgerens måling af progression og anvendte metoder Eksempel: I forbindelse med opstart/intro til forløbet/aktiviteten anvendes forskellige spørgeteknikker med anerkendende og løsningsfokuseret tilgang f.eks. Hvad kunne du godt tænke dig, at der kom ud af det forløb du er i?, Hvad kunne være tegn på, at du er kommet afgørende videre fra din nuværende situation?’ Beskæftigelsesmedarbejderen vurderer dels, om spørgeteknikkerne har været gennemført og vurderer samtidigt om den enkelte borger har haft en progression.

Teoretisk afsæt i dataindsamling I den løsningsfokuserede coaching støttes borgeren i at sætte mål for egen progression ved at vurdere på skala’er på 1 – 10. I dataindsamlingen anvendes spørgsmål, hvor borgeren skal forholde sig til ”afstanden/nærheden” til arbejdsmarkedet på en række områder – faglige kompetencer, motivation, med mere – gennem skala’er, der dermed synliggør egen progression.

Et typisk afklaringsforløb vidensflow justeringer tværfaglig dialog vurderinger DOKUMENTATION start slut borger-erhvervskonsulent borger-specialkonsulenter borger-værkstedsleder interaktioner borger-praktikvært observationer

Et forløb – med målinger vidensflow justeringer tværfaglig dialog vurderinger DOKUMENTATION start slut borger-erhvervskonsulent erhvervskonsulentmålinger borger-specialkonsulenter borgermålinger borger-værkstedsleder interaktioner borger-praktikvært måleseancer observationer

Et forløb – med målinger vidensflow justeringer tværfaglig dialog vurderinger DOKUMENTATION start slut borger-erhvervskonsulent borger-specialkonsulenter de første borgermålinger borger-værkstedsleder interaktioner borger-praktikvært måleseancer observationer STYRKET FAGLIGHED VIA borger egenrefleksion egenrefleksion kvalificering kvalificering

Et forløb – med målinger vidensflow justeringer tværfaglig dialog vurderinger DOKUMENTATION start slut borger-erhvervskonsulent de første borger-specialkonsulenter erhvervskonsulentmålinger borger-værkstedsleder interaktioner borger-praktikvært måleseancer observationer

Et forløb – med målinger vidensflow justeringer tværfaglig dialog vurderinger DOKUMENTATION start slut borger-erhvervskonsulent de første borger-specialkonsulenter erhvervskonsulentmålinger borger-værkstedsleder interaktioner borger-praktikvært måleseancer faglig refleksion faglig refleksion observationer kvalificering kvalificering

Flere forløb – med målinger vidensflow justeringer tværfaglig dialog vurderinger DOKUMENTATION start slut borger-erhvervskonsulent erhvervskonsulentmålinger borger-specialkonsulenter borgermålinger borger-værkstedsleder interaktioner borger-praktikvært måleseancer observationer Dataindsamling fra flere forløb databehandling refleksion Udvikling af praksis og programteori

Tre måder at styrke den faglige vurdering vidensflow justeringer tværfaglig dialog vurderinger DOKUMENTATION start slut borger-erhvervskonsulent erhvervskonsulentmålinger borger-specialkonsulenter borgermålinger borger-værkstedsleder interaktioner borger-praktikvært måleseancer STYRKET FAGLIGHED VIA ERHVERVSKONSULENT faglig refleksion faglig refleksion observationer STYRKET FAGLIGHED VIA BORGER FORBEDRET FAGLIGHED VIA STATISTIK STYRKET FAGLIGHED VIA STATISTIK egenrefleksion egenrefleksion Dataindsamling fra flere forløb

Styrk den faglige vurdering Kvalitetssikring kan styrke den faglige vurdering ad tre veje: 1) under forløbet via de første borgermålinger -> øget egenrefleksion hos borgeren -> mere kvalificerede samtaler -> bedre faglige vurderinger 2) under forløbet via de første erhvervskonsulentmålinger -> øget refleksion hos erhvervskonsulenten -> mere viden i spil - hurtigere -> bedre faglige vurderinger – under forløbet 3) efter flere forløb via statistik over mange måleresultater -> viden om, hvad vi gør (gør vi det, vi siger, vi gør?) -> viden om hvad der virker (hvad gør det, vi gør?) -> udvikling af praksis og af programteori