Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
fra klasseværelse til cyberspace
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Ørestad Skoles værdier
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Struktur: ”Quiz og byt”
Energi- & Vandværkstedet
Strukturer velegnet til…
Lærerprofessionen.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Bytte   PowerPoint  .
- fortsat midt i en flekstid?
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Erhvervsfaglige kompetencer
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Projektlederens rolle(r)
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Cooperative Learning Workshop 4
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Cooperativ learning - også kaldet CL
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Lærerprofessionen.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Modernisering Børneunivers – den røde tråd ( 0 – 17 år) Indskoling og SFO Udendørs skur Udearealer - legeplads Midlertidig placering pædagogisk servicecenter.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Sauntehus Cooperative Learning.
Besøg i praksis Efterår 17.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel CL og personlige kompetencer – både i skolen og i praktikken

Hvorfor CL? CL rammer lige ind i hjertet af alt det, der rører sig i skoledebatten Styrke fagligheden Positivt og inspirerende læringsmiljø Rumme alle elever Stimulere personlig, social og faglig udvikling

De 7 nøgler Principper : SPIL Team Classbuilding Teambuilding Management Sociale færdigheder strukturer

Struktur Quiz og byt Stilletegnet Struktur og overblik Illustration af øvelsen Hvorfor quiz & byt Elevens aktive deltagelse Fysisk bevægelse – opsparet energi Øvelse i at kommunikere med alle Mere ilt til hjernen = bedre læring

Personlige kompetencer SOSU Nords værdigrundlag SOSUnord arbejder ud fra værdier som bygger på et åbent og kreativt miljø præget af samarbejde og fleksibilitet, hvor de centrale, synlige værdier er: respekt, troværdighed, tillid, ligeværdighed, dialog, åbenhed, medbestemmelse, medansvar, tolerance, kompetence og respekt for forskellighed, individualitet, et godt kommunikationsniveau og gode samarbejdsrelationer.

Struktur - møde på midten Hvordan ser du din rolle som vejleder, når du modtager en ny praktikant? Tid – 3 minutter – set i gang -------------------------------------------------------------------- Ordet rundt nr. 1 deler sine ideer Hele teamet diskuterer osv. Nr. 2 præsenterer sine ideer Hele teamet diskuterer ideerne osv. Tid 8 minutter ( 2 minutter til hver) ------------------------------------------------------------------------ Hvilke personlige kompetencer kommer i spil? Bliv enige om 5, som skrives i cirklen. (5 min.)

Hvorfor møde på midten? Alle får lige taletid Det er ikke produktet, men processen der er væsentlig Team samarbejde Tænkefærdigheder kommunikation

Brain breaks

Cooperative Learning – hvorfor? Fastholdelsesstrategier Fra metodefrihed metodeansvar Gruppens afhængighed af hinanden Struktur på øvelserne rum til refleksion CL er berigende og sjovt Understøtte elevernes alsidige tilgang til læring

Hvordan ser du dig selv som vejleder??? Struktur – hjørner Hvordan ser du dig selv som vejleder??? Gartner Fodboldtræner Fyrtårn pottemager

Struktur – hjørner Fodboldkamp Teaterstykke Jordomrejse Et måltid Hvordan vil du gerne, at dine elever oplever det at være i praktik???? Fodboldkamp Teaterstykke Jordomrejse Et måltid

Analysere, argumentere, vurdere Hjørner – hvorfor? Classbuilding Tænkefærdigheder Kommunikation Analysere, argumentere, vurdere

”Metodekatalog, cooperative learning med SOSU øjne” Samarbejde mellem fastholdelseskaravanen, SOSU Nord, ministeriet for børn og undervisning – afdelingen for ungdoms- og voksenuddannelser & EU Social Fond

CL fra skolen til praktikken Bye – Bye CL fra skolen til praktikken