Temadag om basisvurdering Aulum Fritidscenter 26. august 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Advertisements

CBS’ Uddannelser Kvalitetsseminar 7. marts Formål med kvalitetsseminaret •Kvalitetsudvikling af uddannelser –Inspiration til fortsat udvikling.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
En Monitors Erfaringer Kildedata og Kildedokumenter
Gode råd og eksempler på faldgruber
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Date :31 1.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Intern survey uge 45.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
EPJ i Region Nordjylland
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Den Danske Kvalitetsmodel
Kompetent til at støtte livet med kræft
Introduktion til Access (Access, del 1)
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Audit: en grundlæggende metode til kvalitetsudvikling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Biblioteket som læringscenter
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
Velkommen til Lægedage
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Vigtige temaer Til brug for bearbejdning af casen, skal du nedskrive de temaer, som du finder vigtige at få belyst yderligere i forhold til casen Case.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
PERINATAL AUDIT REGION NORD. Følgende dødsfald drøftes i perinatal audit Dødfødte fra uge 22+0 Alle levendefødte, som dør inden for 28 levedage, såfremt.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Introduktion til audit. Udfordringer Studier fra USA og Holland viser, at 30% - 40% af patienterne ikke modtager behandling, der er baseret på evidens.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
DDKM & Dokumenthåndtering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Personalemøde – opfølgning på MTU
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Præsentationens transcript:

Temadag om basisvurdering Aulum Fritidscenter 26. august 2009 Journalaudit Temadag om basisvurdering Aulum Fritidscenter 26. august 2009 www.regionmidtjylland.dk

Formål Efter dette forløb: Oplever deltagerne sig rustet til at planlægge og gennemføre journalaudit som led i akkrediteringsprocessen i eget hospital 2 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Audit – ”Klinisk revision” - Definition Fagpersoners gennemgang af konkrete processer (patientforløb og /eller arbejds- gange) med henblik på at vurdere kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Vurderingen foretages på grundlag af kvalitetsmål og har til formål at afdække tilfredsstillende eller ikke tilfredsstillende forhold. 2003 3 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Audit – ”Klinisk revision” - Definition IKAS’ tilføjelse: Begrebet indeholder både dataindsamling, en vurdering af arbejdsgange samt resultatet af det afholdte auditmøde ”Det brede audit-begreb”

Audit – ”Klinisk revision” - Definition - en struktureret form for faglig refleksion, baseret på den dokumenterede faktiske kliniske virksomhed pbr 199? At se sig over skulderen: Gør vi det vi sir vi gør? Den mest grundliggende kvalitetsmetode 5 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Audit – Hvor kommer ideerne fra? Florence Nightingale midt 1800-tal Semmelweis midt 1800-tal Groves UK 1908 Codman US 1910 Flexner US 1914 + Lembke US 1956 + osv...

Audit – Historien i dansk sundhedsvæsen Audit Projekt Odense - slut 1980’er og frem Karen Vitting Andersen 1994 - Disputats om perinatal audit Jan Mainz 1996 - PhD: problemidentifikation og kvalitetsvurdering i sundhedsvæsenet

Det har “altid” været med os: Audit – Historien i DK Det har “altid” været med os: Små observationsstudier af afdelingens proces og produktion, som de fleste yngre læger og mange sygeplejersker på efter- og videreuddannelse har måttet igennem, er en form for audit.

Forskellige typer af audit Intern audit Foretages af sagkyndige inden for den institution, der vurderes Ekstern audit Foretages af sagkyndige uden for den institution, der vurderes Hvad mon er hyppigst? Fordele og ulemper ved begge? Hvad hedder det i akkrediterings-sammenhæng?

Hvordan gør man Akademisk niveau Nedsætter gruppe – ikke for stor, ikke for lille: dem, der skal være der, og ikke flere. Udpeger formand - skal være en dygtig procesfacilitator - og sekretær - gruppens egentlige arbejdsbi. Udarbejder kriterier - eller lader være.

Hvordan gør man Akademisk niveau Udvælger cases - serielt uden skævhed. Kopierer alt materiale til alle medlemmer. Anonymisering: Hvor meget er nødvendigt?

Hvordan gør man Akademisk niveau Gennemfører audit - strenge krav til gruppeproces. Sammenskriver eller indtaster resultater i TAK. Beslutter videre anvendelse. Herunder: Handleplaner ift. konstaterede kvalitetsbrist Skal vi gentage denne audit? Hvis ja, hvornår og hvordan?

Hvordan gør man – i praksis Gruppeproces: Konsensus: Alle høres, ingen tvinges. Hvad stiller man op med jamen’erne? Der gives kun OK og ikke-OK. Hvis man ikke kan blive enige, må de modstående synspunkter beskrives nøje og formuleres som spørgsmål til datadefinitionen.

I forhold til akkrediteringen DEN DANSKE KVALITETSMODEL Akkrediteringsstandarder for sygehuse 1. version August 2009 www.ikas.dk Bilag 1: Oversigt over datakilder side 231 - 2 Bilag 2: Praktisk auditvejledning, side 233 – 5 Bilag 3: Oversigt over journalaudit, side 236 - 9

Journalaudit ifm. akkreditering Jf. Kogebog Auditgruppe = kvalitetsudvalg Det praktiske arbejde uddelegeres til smågrupper = 2-3 personer Datadefinitioner: Jo klarere I er i spyttet, jo nemmere bliver det for jer at auditere

Journalaudit ifm. akkreditering Udvælg journaler tilfældigt Seriel stikprøve Randomiseret stikprøve Beslut hvad er smartest for netop jer: Traditionelt: Journalkopier til hver, registrering på papir, efterfølgende indtastning i TAK Gennemfør det hele på skærmen: e-skan / EPJ, direkte indtastning i TAK

Journalaudit ifm. akkreditering Journalaudit er en ansvarsfuld opgave: Tid ud Ro på Koncentration Dokumentation Seriøs gruppeproces Resultater med i kvalitetsudvalget til beslutning om handleplaner

Journalaudit ifm. akkreditering Ifm. akkrediteringen skal vi auditere 20 journaler mht. disse 38 indikatorer 38!!?? Fire af dem indgår i elektroniske systemer Syv vedrører kun patienter med definerede problemstillinger (smerte, ernæringsrisiko, indl. > 48 timer, røg og druk) Rest  27 indikatorer …

Øvelse i journalaudit Vi vil øve os på et sæt journalkopier i at gennemse dem for de indikatorer, der indgår i akkrediteringen (I har selv taget journalkopier med. Gennemgå jeres egne først og byt så med naboen)

Øvelse i journalaudit I får udleveret et tilpasset registreringsskema (sv.t. ikke-skærende afdelinger). Gennemgå én journal ad gangen for alle indikatorer. Ved de indikatorer, I ikke skal forholde jer til, er afkrydsningsboksen grå. Ved de indikatorer, som kun vedrører patienter med definerede problemstillinger, er boksen Afgrænsning lysegrå og det betydningsbærende fed.

Øvelsen består af følgende elementer: Øvelse i journalaudit Øvelsen består af følgende elementer: 60 min journalaudit på så mange journaler I kan nå – grupper à ca 3, max 4 15 min fælles refleksion: ”Key learning points” Hvad skal vi gøre først for at få dette til at virke hos os? 60 min Plenum drøftelse

Øvelse i journalaudit Når I er færdige (ca. kl 14.00), har I pause. Efter pausen samles vi i plenum og drøfter: ”Key learning points” Hvad skal vi gøre først for at få dette til at virke hos os?

Og så er der frokost …

Velkommen tilbage

Øvelse i journalaudit Del jer i grupper på ca. 3. Gennemfør audit på så mange I kan nå af jeres journaler med de udleverede indikatorer. Notér på registreringsarket. Arbejd med journalerne i ca 60 minutter. Tag ca. 15 minutters drøftelse: ”Hjemme hos os - hvad skal vi gøre først for at få det til at virke?” Og så er der kaffepause…

Journalaudit - Key Learning Points Skarpe definitioner på indikator opfyldt Inddrag eksisterende PRI’er på egen afd. Brug sund fornuft Få lægerne med Det bliver en øjenåbner – spec mht dokumentation Del info med kolleger Lav auditgruppe/rne dynamiske Auditer på afsnits-niveau - og byt grupper Involvér / engagér AL – ledelsesforankring Sladr til jeres akkr.kons.

Flere Key Learning Points Brug elektroniske systemer, hvor I kan Stil krav, hvis I ikke kan Brug akkr.standarder til at opdatere jeres lokale instrukser Læg materialerne på hjemmsiden Lav de øvrige registreringsskemaer

Næste gang … Tidssat program