Workshop v. Gitte Dybdal eksistens, fællesskaber og fastholdelse Gruppevejledning – et fælles vejledningsrum PROGRAM Kom godt i gang – fordele og ulemper.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
De vejledningstrængende - Når målgruppen gemmer sig –
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?
Supervision og faglig feedback
Kvantitative metoder
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Projektlederens rolle(r)
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Relationer – børn og voksne
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Refleksioner og opsamling ift. i går
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Obligatorisk selvvalgt opgave
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Dagens program – ugens program
Gruppevejledning på tæt hold
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læring gennem registrering og indberetning
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Hvordan får jeg indflydelse?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Fra anledning til udvikling
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Workshop v. Gitte Dybdal eksistens, fællesskaber og fastholdelse Gruppevejledning – et fælles vejledningsrum PROGRAM Kom godt i gang – fordele og ulemper Målgruppe Koncept og udførelse Vejleders arbejdsredskab Materiale – den praktiske del Den teoretiske vinkel Fælles debat om temaet

Gruppevejledning Kom godt i gang – fordele og ulemper Hvorfor gruppevejledning? Almengørelse. Genkender sig selv i andres fortællinger. (Hutters) Der sættes fokus ved løsningen i stedet for problemet. Der stilles konstruktive og støttende spørgsmål. Bearbejdning af stopklodser/barrierer (Amundson) Plads til refleksion og bearbejdning Handlingsperspektivet. Der kan gøres noget ved problemet. Forskel på gruppevejledning og oplæg/vejledning i grupper Faldgrupper : Individuel vejledning i grupper. Oplæg i Grupper. (Plant) Ulemper ved gruppevejledning? Generte elever/studerende (Peavy). Ikke for små eller for store grupper (Studievalg Midt- og Vestjylland). Tidshorisont: Grupperne mødes kun 1 – 2 gange af 1 times varighed. Giver dette plads til filosofisk vejledning? Hvad er elevernes behov?

Gruppevejledning - Hvilken målgruppe? Inden man går i gang med gruppevejledning, skal målgruppen defineres. Studievalgs Midt- og Vestjyllands målgruppe: Elever med udvidet behov for vejledning. Udpegningen foregår via screeningsskemaer i afgangsklasserne. Gruppevejledning er for elever (uddannelsesfremmede) - der mangler nogen at tale uddannelse med - der ikke kan se sig selv på en videregående uddannelse - der er handlingslammede ift. at tænke uddannelse overhovedet - der ikke kan se, at deres problemstillinger ofte er almene og kan løses

Gruppevejledning På de videregående uddannelser Målgrupperne på de videregående uddannelser kunne være: Elever, som er på vej til at droppe ud af studiet og uddannelsesfremmede elever. Emner/temaer: Forventningsafstemning. (jeg forventede noget andet af studiet) teori/praktik, at være studerende på VU Studiestart (usikkerhed på det at være studerende, herunder selvstudie) Manglende motivation på studiet. Jobudsigter og videre/efteruddannelsesmuligheder Andet…

Gruppevejledning i Studievalg Koncept og udførelse Studievalg holder gruppevejledning for afgangseleverne. Eleverne bliver præsenteret for gruppevejledningen i forbindelse med et fælles oplæg for alle elever. Eleverne bliver bedt om at udfylde et screeningsskema, hvor der bliver spurgt ind til behov og interesse. Spørgsmålene er lig med screening. Alle interesserede med ’udvidet behov’ får en mail + sms om, hvorvidt de stadig er interesserede i at deltage i gruppevejledning, og de der siger ja, bliver inviteret til den endelige gruppevejledning. Fortrolighed, respekt og tavshedspligt.

Gruppevejledning i Studievalg Grupper på 4-12 personer 1 modul/lektion i et gruppelokale Vejlederen som initiator, der faciliteter rum til gruppedynamik Eksistentiel platform samt konkrete øvelser (kontrakt, stopklodser, læringsstile) Opfølgende mail, hvor eleverne skal skrive tilbage, hvor langt de er i deres valgproces Opfølgende gruppevejledning ca. 1 – 2 mdr. efter første gruppevejledning (hvor langt er I nået? Hvad skal I nu? Refleksionsøvelser) Evaluering

Vejleders arbejdsredskab/teori Gruppeprocesser – faser i gruppevejledning Inspiration fra ’Gruppevejledning. Teori og metode’. (Borgen) Indledningsfasen (gruppen skal lære hinanden at kende, samhørighed) Overgangsfasen (her præsenteres normer og mål for gruppen) Arbejdsfasen (aktiviteter og høj produktivitet) Afslutningsfasen (hvad har vi nået, planer for fremtiden, hvordan skal vi arbejde videre) Opfølgningsfasen (gruppen mødes igen, hvor er vi nu, hvad skal der arbejdes videre med)

Materiale: Indholdsfortegnelse Kontrakt Vejkortet Øvelse: Mine stopklodser Guide til uddannelsessystemet Øvelse: Mulige uddannelser   Praktiske oplysninger Skole: xx Tidspunkt: d. 3. december 2010 kl. 9.55-11.30 Opsamling: d. 11. februar 2011 kl. 9.55 Vejleder: Gitte Dybdal, 87 55 16 04, gid@studievalg.dk

Forventningsafstemning (rum/tid, værdier, indhold, evaluering) Materiale: Kontrakt Forventningsafstemning (rum/tid, værdier, indhold, evaluering) Tavshedspligt Ingen ironi og nedladenhed Respekt for taletid Respekt for forskellighed og uenighed (etik i vejledning, kvalitet, forventningsafstemning)

Vejkort/stopklodser Materiale: Eksempler på stopklodser: Valg af uddannelse Stopklods 5 Eksempler på stopklodser: Bange for at falde fra uddannelsen Kæreste Økonomi Geografisk afstand Specifikke adgangskrav Mellem stopklodserne, skal der ses på hvilke ressourcer, der skal til, for at få stopklodsen væk. Stopklods 4 Stopklods 3 Stopklods 2 Stopklods 1

Beskrivelse af vejkortet At formulere vejledningsproblemet (Amundson. 1998. s. 43) ’Folk søger vejledning, fordi de føler, at de på én alle anden måde er kørt fast. De søger nye perspektiver på det problem, de står overfor – de har brug for at se nye vinkler’. Ved et uddannelsesvalg, kan eleverne/vejledningssøgende opleve forskellige Udfordringer. Disse udfordringer har Amundson illustreret med et vejkort, som en nyttig metafor. Vejkortet benyttes som et arbejdsredskab i gruppevejledningsprocessen, hvor eleverne først individuelt skal beskrive hvilke stopklodser de har. Efterfølgende snakker eleverne to og to om stopklodserne og om hvordan de får stopklodserne fjernet. Til sidst drøftes stopklodserne i hele gruppen. Herved opnås en tredelt vejledning i gruppen. Individuelt, to og to, hele gruppen.

Materiale: Mine stopklodser (her arbejdes både individuelt, to og to og i hele gruppen) Hvilke? Hvordan kommer jeg videre?

Materiale: Guide til uddannelsessystemet Grundskole Studieforberedende uddannelse Erhvervsuddannelse KVU 2 år MVU 3-4 år 3 år Bachelor LVU Kandidat Du står her

1. Siden sidst – hvad har du undersøgt og hvordan? Hvilke redskaber/arrangementer har du brugt, og hvilke personer har du talt med? 2. Hvor er du nu i forhold til uddannelsesvalg? 1.______________________________________ ________________________________________________________________________________ 2.______________________________________ ________________________________________ ________________________________________ 3.______________________________________________________________________________ 4.______________________________________________________________________________ Jeg har overvejet følgende uddannelser: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2. Jeg er i tvivl om: _______________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3. Hvad mangler du at finde ud af / at gøre? Skriv konkrete ting ned – f.eks.: Udarbejde en +/- liste Kontakte uddannelsesstedet 4. På den anden side af huen – hvad skal der ske? Hvornår vil du søge ind på en uddannelse? ______________________________________________________________________________________________________________________________ Skal du have sabbat og hvor længe? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hvad skal du lave i din sabbat?

Gruppevejledning – Den teoretiske vinkel Gruppevejledning. Teori og metode (Borgen m.fl. 1998) Dynamisk vejledning. (Amundson. 1998) Metodehåndbog i fortællerværksteder (Krøjer & Hutters. 2006) Sammen og hver for sig. (Plant. VejlederForum. 2009) Group Counselling: Critical Moments and Counsellor Reactions. (Peavy. 1979) De etiske retningslinjer. Systemisk vejledning. (VejlederForum)

Fælles debat om temaet eksistens, fællesskaber og fastholdelse Giver det fortalte anledning til kommentarer? Kan gruppevejledning være en måde at fastholde de studerende på MVU? Andet