Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard elsebeth.nygaard@uni-c.dk
22. september 2018 Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard Lise Lagoni

2 Dagens program: 14.30-15.45 Hvad tilbyder eVejledning?
22. september 2018 Dagens program: Hvad tilbyder eVejledning? Hvad er chatvejledning? De vejledningssøgende Vejlederrollen Kritik af eVejledning? Opsamling

3 Hvad tilbyder eVejledning
22. september 2018 Hvad tilbyder eVejledning På Facebook kan du stille spørgsmål, se aktuelle opdateringer, følge debat og meningsudvekslinger giver dig tid til at formulere dine spørgsmål i eget tempo og vende tilbage med flere spørgsmål Telefon giver mulighed for hurtige svar på dine spørgsmål eller en længere samtale om dine muligheder. Sms egner sig til korte spørgsmål Chat bringer dig i direkte dialog med en vejleder og giver mulighed for at modtage links undervejs. Efter endt chat kan du gemme dialogen Kommer

4 Prøv en Chat! www.evejledning.dk
22. september 2018 Prøv en Chat! Vi åbner i fællesskab en chat og prøver systemet af Eksempel på en chat Hvordan ville du takle denne henvendelse in real life? Hvordan adskiller vejledningen sig fra din praksis? Er der ligheder? Hvilke?

5 Hvorfor chat? Anonymitet Tavs Uafhængig af sted Refleksiv
22. september 2018 Hvorfor chat? Anonymitet Tavs Uafhængig af sted Refleksiv Uforpligtende Kontrol Kan kombineres med andre online faciliteter Et hyppigt brugt medie i andre sammenhænge Chatten kan gemmes/printes

6 Begrænsningerne i en chat
22. september 2018 Begrænsningerne i en chat Kan være tidskrævende Øget risiko for misforståelser Leg med virtuelle identiteter Uhæmmet adfærd Den vs. Styrer hvornår chatten afbrydes, Kan betyde at vejlederen ikke får aflv. det fulde budskab, før chatten lukkes ned. Den kan være tidskrævende – typisk mellem 30 – 45 min. Skriftliggørelsen kan give anledning til misforståelser Systemet viser ikke når der skrives, kan betyde at der svares og spørges på samme tid = vejlederen skal til stadighed have fokus på ”kontrakten” jf. 4 K modellen.

7 Kontakten i en chat Nærvær ved hjælp af afstand
22. september 2018 Kontakten i en chat Nærvær ved hjælp af afstand Nobody’s shy in cyberspace Norman Amundson: Young people don’t want to look in your eyes Vejlederens udfordring Anonymiteten kan være motiverende for den personlige vejledning Udfordringer for vejlederen: skriftligørelsen - dokumentaionen af vejlednings processen - fokus på den indgåede kontrakt - vs. der bestemmer varigheden af processen –vejelderen kan ikke altid se, hvornår det sidste ord er skrevet i chatten=har man som vejleder nået at sige de vigtigste =need to know

8 eVejlednings 4K-model Kontakten: hvem er du, hvad er din situation?
22. september 2018 eVejlednings 4K-model Kontakten: hvem er du, hvad er din situation? Kontrakten: hvad vil du vejledes om? Hvad kan eVejledning vejlede om? Komunikation: need to know/formidling af fakta/kontekst/valgmuligheder fordele-ulemper Konklusion: hvad kan du gå videre med nu og hvordan?

9 Traditionel vejledning?
22. september 2018 Traditionel vejledning?

10 (Vejledningssøgende)
22. september 2018 Digitale indfødte (Vejledningssøgende) Digitale immigranter (Vejleder) Hvilke konsekvenser får det for vejledningen?

11 Hvad siger de utilfredse brugere af chatten?
22. september 2018 Hvad siger de utilfredse brugere af chatten? Irriterende at blive hægtet af midt i en lang chat-besked nu har jeg ventet i 11 minutter.. uden et svar.. nogen gange, langt fra kun i denne, i samtalen er vejlederne lidt for hurtige på aftrækkeren.. man kan let blive yderligere forvirret af det.. Man kan ikke lave ny linje, uden at sende det man lige har skrevet. Det kostede mig en del tid i min forklaring af mine spørgsmål

12 Hvad siger de tilfredse brugere af chatten?
22. september 2018 Hvad siger de tilfredse brugere af chatten? Det er et godt tiltag, at det er muligt, at chatte med en vejleder- især når link skal videregives Det var super godt! I stedet for at man skal sidde og vente på en mail, så kommer der svar med det samme super gode og hurtige svar, rigtig god ordning med chat, da det går hurtigt kontakten kan være svær over skrift, men ufattelig rart at der er mulighed for hjælp på tider af døgnet, hvor man har tid til at sidde sig ind i tingene

13 Påstande om eVejledning:
22. september 2018 Påstande om eVejledning: ”Eleverne møder ikke en vejleder.” Svar: Eleverne møder UU vejlederne i forbindelse med udarbejdelsen af deres uddannelsesplan og gennem den kollektive vejledning i grundskolen, herunder undervisningen i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering, de kan fortsat benytte UU vejledningen, hvis de har svært ved at vælge, og de møder vejledere i eVejledning. Det er ikke et enten-eller ”Eleverne udfordres ikke i deres uddannelsesvalg (i eVejledning)- eVejledning er et informationscenter.” Svar: eVejledning er en personlig vejledning, hvor de vejledningssøgende udfordres i deres uddannelsesvalg, og hvor der er mulighed for en dybdegående og refleksiv vejledning

14 Påstande om eVejledning:
22. september 2018 Påstande om eVejledning: ”eVejledning aflaster ikke UU i tilstrækkelig grad.” Svar: Det er vanskeligt at påvise, i hvor høj grad eVejledning aflaster UU, men en væsentlig betingelse for, at eleverne i grundskolen bruger eVejledning er, at UU henviser eleverne og deres forældre til at bruge eVejledning, og at vejledningen i grundskolen tilrettelægges, så eVejledning er et naturligt element i vejledningsindsatsen i grundskolen, hvor eleverne og deres forældre benytter eVejledning eVejledning og UU omtales som alternativer. Svar: UU og eVejledning er to forskellige vejledningstilbud med to forskellige opdrag og to forskellige vejledningstilbud, der supplerer hinanden

15 Afslutning og opsamling
22. september 2018 Afslutning og opsamling Hvad kan de forskellige medier? Digital vejledning er uafhængig af sted. Hvad gør det ved vejledningen? Hvad karakteriserer anonym vejledning? Kan en digital vejledning være procesorienteret? Hvem når eVejledning via de digitale medier?


Download ppt "Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google