- i almen studieforberedelse (AT)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

SOLO-taksonomi Workshop – sæt jer tre og tre sammen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Progression i samfundsfag
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Almen studieforberedelse
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
HISTORIE Den mundtlige prøve
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Religion og Oldtidskundskab
Studentereksamen - stx
Almen studieforberedelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Deltagerstyret undervisning
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Almen sTudieforberedelse AT
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Konference om Almen Studieforberedelse
Religion og videnskabsformer
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Forskningsperspektiver på læremidler
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Hvordan lettes overgangen relevant
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Innovation i AT/SO.
Lærerprofessionen.
Skriftlighed i biologi
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Historie i fagligt samspil
Fra novice .. imod ekspert!
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Formidling 22. Oktober 2007.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Videnskabsteori & metode
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
SOLO: Liste over verber
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Fag, fagligt samspil og metode
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Præsentationens transcript:

- i almen studieforberedelse (AT) Elevernes rolle - i almen studieforberedelse (AT) Poul V. Thomsen Center for Naturfagenes Didaktik Steno Instituttet Aarhus Universitet pvt@si.au.dk

Et stærkt eksempel på overgang fra til Gymnasiereformen: Et stærkt eksempel på overgang fra til Pensumstyring Kompetencestyring Læseplan Læreplan Undervisning Læring (og hvad med evaluering af kompetencer & anden læring??) Læreren i centrum Eleven i centrum Enkeltlærer Lærerteams

AT stiller store krav til eleverne: Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans i anvendelsen af faglig viden gennem fagligt samarbejde samt styrke deres evne til på et bredt fagligt og metodisk grundlag og i et fremtids- orienteret perspektiv at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden og deres egen udvikling. Desuden skal almen studieforberedelse styrke elevernes evne til at sammenholde viden og metoder mellem fag og bidrage til at kvalificere deres valg af fag i gymnasiet og deres valg af videregående uddannelse.

Store krav til eleverne: Faglige mål – eleverne skal kunne: Opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder Anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem Forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse Vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge Vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger Anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter

’SOLO-taxonomi’: J. Biggs (efter Piaget) Anvende på ’fjerne’ problemer Generalisere Teoretisere Hypotesere Reflektere Anvende på ’nære’ problemer Analysere Forklare Argumentere Relatere Sammenligne Kombinere Klassificere Beskrive Identificere Kunne ting Huske Udvidet abstrakt tænkning (3B) Relationel tænkning (3A) Multistrukturel tænkning Monostrukturel tænkning

SOLO: en AT-relevant taxonomi for ’sager’ (”Structure Of Learning Outcomes”, Biggs, 1982 & 2004) umiddelbart relevante aspekter o extraordinære, perspektiverende aspekter x irrelevante aspekter R respons, d.v.s. svar på opgave Udvidet abstrakt Relationel Multistrukturel Mono-strukturel ● R1 R2 R3 ● R

- CSMS-survey: 14.000 pupils – England 1978 Hvor er eleverne? - CSMS-survey: 14.000 pupils – England 1978 PIAGETIAN(BIGGS) LEVEL 1A 1B 2A 2A/2B 2B 2B* 3A 3A/3B 3B 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 AGE (years) Formal operational Concrete operational Average Udvidet abstrakt tænkning Relationel tænkning Multistrukturel tænkning Monostrukturel tænkning 5th%ile 10th%ile 25th%ile 75th%ile 90th%ile 95th percentile

Danmark? 2 8 12 4 1

    16 25 Cola Gin ingen under 18 år drikker alkohol Stærkt kontekstafhængigt, hvordan man klarer sig! Ved en bar sidder 4 personer og får sig en drink De to kender vi alderen på , og vi ved, hvad de andre drikker 16     25 Cola Gin Der kommer nu en politibetjent og vil kontrollere, at ingen under 18 år drikker alkohol Hvem kan han nøjes med at checke?

A K 4 7 ’Hvis der er en vokal på den ene side, På et bord ligger 4 kort. Der er et bogstav på den ene side og et tal på den anden. 2 af kortene vender bogstavsiden op, de andre talsiden: A K 4 7 Hvilke(t) kort kan man nøjes med at vende for at kontrollere, om følgende regel er opfyldt: ’Hvis der er en vokal på den ene side, er der et lige tal på den anden’

Multiple intelligenser? (Howard Gardner) Sproglig Visuelt-rumlig Musikalsk Kropslig-kinæstetisk Logisk-matematisk Interpersonel Intrapersonel Naturalist

Store krav til eleverne: Almen studieforberedelse skal … tydeliggøre for eleverne, at videnskabelighed i bred forstand bygger på en fortsat diskussion og argumentation Gymnasiets tre faglige hovedområder udgør således den faglige grundstruktur for arbejdet med emner i almen studie-forberedelse i alle studieretninger

Politiken, 16.01.05 (Videnskab & Debat): 1,3 milliarder kan ikke tage fejl Selv om en stor del af kinesernes tusindvis af traditionelle naturlægemidler muligvis ikke har nogen effekt på de sygdomme, de skulle kunne kurere, er det også planter, som med stor sikkerhed vil vise at have en effekt. ”Det skulle være mærkeligt, om 1,3 milliarder kinesere kan tage fuldstændig fejl”, siger gartneritekniker og planteekspert (navnet slettet!) fra Danmarks Jordbrudsforskning i Aarslev.

Argumentation (Toulmin iflg Hegelund 2004*) Belæg Konkrete oplysninger, udsagn & teorier – egne og andres Påstand ? Styrke? ? Hjemmel & rygdækning Grund til at tro: belæg -> påstand Relevant belæg? Enighed i grundsynspunkt/paradigme? Anerkendt metode? Autoritativ kilde? Flere, uafhængige kilder? Gendrivelse Tvivl om hjemmel/rygdækning? Utroværdige/partiske kilder? Andre kilder som siger andet? Problematisk teori/metode? ? *) i Rienecker m.fl: Den gode opgave, Samfundslitteratur

Store krav til elevernes kognitive formåen: At holde styr på påstand, belæg, hjemmel og især gendrivelse, hvor to konkurrerende paradigmer holdes op mod hinanden og vurderes (højeste niveau hos Bloom, umuligt i følge ’den unge Kuhn’!). Ifølge Biggs og Piaget kræver dette evne til (udvidet) abstrakt tænkning på højeste niveau (3B). Det samme gør fx at sammenholde viden og metoder mellem fag, mens simpel analyse inden for ét paradigme ’kun’ kræver relationel tænkning (3A). Jf. Snow’s to kulturer – humanistisk og naturvidenskabelig – og så én til!

Store krav til eleverne: HUM Ingen fagkamp, men se en sag under tre vinkler på én gang: Udvidet abstrakt: 3B SAG SAM NAT

Og hvor var det nu, eleverne var?

Alignment a la Biggs (- og sund fornuft): Undervisning/ Mål Evaluering materialer Samme SOLO niveau kende beskrive redegøre forklare analysere anvende formulere anvende ’fjernt’ hypotesere planlægge vurdere Facts-baseret Diskurs-baseret Projekt-baseret Huske-baseret Mono/multi- strukturel Relationel Udvidet abstrakt Diskurs-baseret Projekt-baseret

+ Store krav til lærerne! Holde mange bolde i luften på én gang: 3B Tilrettelægge emner, arbejde og opgaver i elevernes ’zone for nærmeste udvikling’ målrettet arbejde med undervisningsdifferentiering og progression: - fagligt fra det lettere til det sværere - kognitivt fra multistrukturel til udvidet abstrakt Få eleverne til at tro på, at de kan klare det! – og selv kunne! Opgive individuel metodefrihed til fordel for teammetodik - og holde mange møder!