Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Formidling 22. Oktober 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Formidling 22. Oktober 2007."— Præsentationens transcript:

1 Formidling 22. Oktober 2007

2 Dagens program Dagens formål Gruppeoplæg om Bitzer Gruppeoplæg om Vatz
Analyse af ’Ich bin ein Berliner’ Frokost Gruppeoplæg om Toulmins arg. model Gruppeoplæg om god argumentation Debatøvelse

3 Formålet med dagens undervisning
At få jer til at overveje, om man selv kan skabe situationer og hvordan man bør reagere i dem. At give jer indsigt i to modsatrettede synspunkter inden for kommunikation. At introducere jer til argumentationsteori, så I kan gennemskue og analysere argumenter. At give jer øvelser, så I får prøvet teorien i praksis.

4 Vigtige begreber Exigence = påtrængende problem Mediators of change
= publikum med handlemuligheder Constraints = fordele og ulemper, der skal inddrages Fitting response = det passende (lig kairos)

5 En klassisk kommunikationsmodel
Emne (Exigence) Situation (Constraints) Afsender Publikum (mediators of change) Sprog (tone, korrekthed osv.)

6 Argumentationsmodel Påstand Belæg Hjemmel Styrkemarkør Gendrivelse
Rygdækning

7 Argumentation Argumentation skal være Interessant Redelig

8 Gendrivelser Gendriv punkt for punkt Benægt det pure Bestrid det
Afvis autoriteten Opstil et dilemma Benyt udelukkelsesmetoden Før det ud i det absurde Afslør selvmodsigelser Angrib argumentationsformen

9 Farlige elementer Ad hominem Ad absurdum Løgn Fortielse Fordrejning:
Overdrivelse Forenkling Udskiftning

10 Debat To hold debatterer et politisk forslag.
Pro-holdet er for forslaget. Contra-holdet er imod forslaget. Ordstyreren modererer debatten. Hvert hold vælger to debattører til at deltage i debatten. Den ene debattør indleder, den anden afslutter. De to indledninger og de to afslutninger (pro et. contra) er på hver to minutter. Mellem indledninger og afslutninger er der fri debat i cirka 10 minutter. Forberedelse: Hvert hold har 10 minutter til at finde de væsentligste argumenter frem og forberede debatten.

11 Argumentationsmodellen
Markerer hvor stærkt vi fremfører vores argument (nok, sikkert, måske m.fl.) Styrkemarkør Belæg Påstand ”Argumentationen” for påstanden (fordi) Hjemmel Det vi vil overbevise om Gendrivelse Den almene betragtning, som modtageren accepterer, hvis de godtager argumentet (derved at) Undtagelser, hvor påstanden ikke holder (undtagen). Rygdækning Et underbyggende eksempel på, at påstanden holdt (det skete for)

12 Opsummering på dagen I har fået en forståelse af en række faktorer, der spiller ind på en situation. I har fået redskaber og begreber til at beskrive en formidlingssituation.


Download ppt "Formidling 22. Oktober 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google