Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Danmark 3.0.
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Krav til informationsformidling
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Evalueringskriterier for artikel
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Udlægning af en ny cache
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Evaluering.
Sigrid .
Faglig læsning 2.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Evaluering af mobil e-læring
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Effektiv afsendelse af meddelelser
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Elevplankonference september
Elevplankonference september
Digital formativ sprogscreening på EUD
Survival Skills er tre gamedays hvor elever i de ældste klasser gennem leg og læring får en større forståelse for betydningen af erhvervsfag og et bedre.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Sprogbaseret læring i naturfag
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
National digital sprogscreening af EUD- elever Michael Lund-Larsen, ®, Kompetence- og Videncenter for.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Åbent hus Skolens navn Dato.
PraxisOnline workshop for Pædagogisk X 25. september 2015
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Læsevejlederen som kamæleon.
Introsidernes betydning
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
Demokrati og medborgerskab
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference 23.-24. september 2013 Digital formativ sprogscreening på EUD Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@ventures.dk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Produkt Et digitalt sprogscreeningsværktøj til etnisk danske og tosprogede elever på erhvervsuddannelserne bestående af et antal testsæt, der kan sammensættes fleksibelt efter behov Testsæt af førfaglige begreber inden for 4 indgange samt en skabelon til anvendelse for andre indgange Et rapporteringsværktøj, der kan danne grundlag for handlingsanvisninger i forhold til screeningsområdet Modeller til opfølgning på sprogscreeningsværktøjets resultater. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Partnere og roller Projektleder: eVidenCenter, Det Natiobale Videncenter for e-læring Deltagere: NVL, Nationalt Videncenter for Læsning VIFIN, Videncenter for Integration Taleinstituttet Aalborg (HF/VUC Nordjylland) Aarhus Købmandsskole Aarhus Tech Social- og Sundhedsskolen Aarhus Følgegruppe: Danske erhvervsskoler Tietgenskolen Roskilde Handelsskole Social- og Sundhedsskolen Sjælland Mercantec Læsevejlederforeningen @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Effekter Et værktøj, der er er let, tidsoverkommeligt og fleksibelt at anvende samt overskueligt, relevant og handlingsanvisende at aflæse. Fører til mere effektiv og bedre afdækning af: nødvendig viden ift. at planlægge form, indhold og omfang af undervisning for etnisk danske og tosprogede elever, undervisningsmæssige udfordringer i forhold til relevante førfaglige ord og begreber (gråzonesprog) i relation til faglig læsning og skrivning. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Testkonstruktions metode Målformulering Testkonstruktion Review Q-sikring Metode Opgave- format Læringsmål Q-faktorer Drejebog Afprøvning og standardisering @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Den fælles euro- pæiske referenceramme B2 Læsning: På dette niveau kan man forstå artikler og rapporter om aktuelle forhold, når skribenten indtager en særlig holdning til et problem eller giver udtryk for et bestemt synspunkt. Man kan forstå de fleste noveller og populære romaner. B2 Skrive: På dette niveau kan man skrive klare detaljerede tekster om en bred vifte af emner, der vedrører ens interesser. Man kan skrive et essay eller en rapport, hvori man videregiver oplysninger og præsenterer nogle argumenter for eller imod et bestemt synspunkt. Man kan skrive breve, hvori man fremhæver den personlige betydning af begivenheder og oplevelser. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Den fælles euro- pæiske referenceramme B2 Lytte: På dette niveau kan man forstå længere passager af tale og forelæsninger og følge komplekse argumentationslinjer, forudsat at emnet er forholdsvis bekendt. Man kan forstå de fleste nyheder og programmer om aktuelle forhold i tv. B2 Tale: Kan indgå i samtaler med et så flydende og spontant sprog, at samtaler med modersmålstalende ikke bliver anstrengende for nogen af parterne. Kan udtrykke sig klart og detaljeret om en bred vifte af emner samt forklare et synspunkt om et aktuelt emne ved at gøre rede for fordele og ulemper ved forskellige valgmuligheder. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Læseforståelse Fordeling på opgaver Kilde: EUD-screening Århus Købmandsskole sommer 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © r-problemer Kilde: EUD-screening Århus Købmandsskole sommer 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Endelser Kilde: EUD-screening Århus Købmandsskole sommer 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Grundl. talforståelse Fordeling på opgaver Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference 23.-24. september 2013 Grundl. talforståelse Fordeling på opgaver Kilde: EUD-screening Århus Købmandsskole sommer 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

Grundl. talforståelse Sværeste opgave svar Kilde: EUD-screening Århus Købmandsskole sommer 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Grundl. talforståelse 40% af de, der har svaret blank, har ”danske navne” – heraf 1/3 drenge Kilde: EUD-screening Århus Købmandsskole sommer 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Forankring Adgang til screeningsværktøjet gennem Elevplan med brug af UNI-Login. Andre adgange Etablering af videndeling i samarbejde med læsevejledernetværket Involverer vidensformidling fra 3 videncentre @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hent en test Efter login med UNI-Login: @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hent en test Navngiv testen: @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hent en test Kopier linket @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Giv eleverne en test Vælg en skemabrik @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Giv eleverne en test Opret en opgave @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Giv eleverne en test Opret en opgave @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Giv eleverne en test Aktiver editor @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Giv eleverne en test Indsæt link @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Giv eleverne en test Indsæt afleverings- oplysninger @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Giv eleverne en test Testen er til rådighed @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Eleven tager testen Eleven har adgang til testen @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Eleven tager testen @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Eleven tager testen Testen starter @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Eleven tager testen Testen er taget @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Eleven tager testen Testen er afsluttet @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Lærer får testresultater Aktiver testresultater @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Testrapport @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Klasserapport @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Radar rapport @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Forløbsrapport @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Klasserapport @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Testsystemet @venX @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Prøv systemet Send en mail til mll@aabc.dk Tak for interessen! @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©