”Døgn-konference”, den 28. november 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Anskaffelse af ny teknologi
Den Danske Kvalitetsmodel
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Merlivs seminar 27. August 2008
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Date :31 1.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Dan Zielke og 1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Etablering af partnerskaber på anbringelsesområdet En opdagelsesrejse.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Kvalitetsudvikling hvordan
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

”Døgn-konference”, den 28. november 2007 Dag- og døgnbehandling på stofmisbrugsområdet Akkreditering – fremtidens kvalitetsudviklingsværktøj på det sociale område? Erfaringerne med udvikling af og afprøvning af akkrediteringsmodellen på private sociale tilbud til børn, unge og voksne + noget om DDKM og den Logiske model v/ Jan Alder, Kvalitetschef i LOS Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Indhold 1. Fakta om LOS og akkreditering (s.3-5) 2. Processen ifm. akkreditering - før og i prøveperioden 2005-2007 (s.6-9) 3. Hvordan modtages akkreditering ? (s.10) 4. Andre kvalitetsmodeller på det (sociale) område & akkreditering i LOS - den danske kvalitetsmodel (DDKM), den logiske model (s.11-20) 5. Betragtninger om kvalitetsmodeller (s.21-23) 6. Akkreditering i forhold til myndigheder og myndighedskrav (s.24) 7. Akkreditering i forhold til brugerne (s.25) 8. Hvad betyder akkreditering i praksis Akkreditering af sociale tilbud - Jan Alder

Fakta om LOS Stiftet i 1992 589 medlemmer, heraf Børn og unge – 390 opholdssteder Voksne – 134 botilbud og familiebehandlingstilbud Dagskoletilbud – 31 skolebehandlingstilbud Under opstart 34 Private sociale tilbud, altid opereret på markedsvilkår 10 ansatte i sekretariatet, heraf 2 i Jylland Akkreditering af sociale tilbud - Jan Alder

Fakta om LOS - arbejdsområder Socialfagligt arbejde Juridisk og faglig bistand Kurser og uddannelse Udviklingsarbejde Høringspart ved lovændringer Politisk arbejde, lobbyisme Networking Kommunikation, medier, eksternt og internt Hjemmeside, database, ledige pladser Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Fakta – Akkreditering i LOS 2005-2007 Baggrund: Foreningsønske om at højne kvaliteten - Akkrediteringsudvalg (CAU) i LOS Drøftelser med medlemmer af Folketingets Socialudvalg - Ansøgning til SATS-puljen Bevilling 7,5 mill. kr. 2005 – 2007 Opgave: at udvikle og afprøve en samlet akkrediteringsordning for private sociale tilbud for 30 sociale tilbud (steder) i 2005-2007. 88 steder meldte sig til at være med. Det er et udviklingsprojekt, men vi har vægtet at lave al arbejdet, som om det var virkeligt. Udviklingsprojektet er inddelt i 3 faser. Akkrediteringssekretariatet har varetaget projektstyring sammen med CAU. Den tilknyttede Følgegruppe også spillet en rolle. Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Processen ifm. Akkreditering – før 2005 Før prøveperioden (marts 2003-2005) LOS ønskede at højne kvaliteten ude på stederne + at give medlemsskab af LOS mere værdi Etablerede et Etisk Regelsæt med tilhørende Etisk Nævn (2004) Etablerede Akkrediteringsudvalget (CAU) (2003) Maj 2004. LOS-generalforsamling: LOS vil arbejde for at indføre en frivillig akkrediteringsmodel. Modellen baseres på praksis, stederne skal være aktive deltagere, mangfoldighedsprincippet sikres, fleksibiliteten bevares. Ønsket var at blive bedre, komme i dialog med anbringelsesmyndigheder, øge brugernes indflydelse på eget liv og livskvalitet, sikre virksomhedernes langsigtede overlevelse gennem bedre kvalitet At skelne mellem det gode og det dårlige, intern udvikling, eksterne interessenters behov indarbejdes i ydelserne Skelne mellem det gode og det dårlige. Interne udvikling, eksterne interessenters behov indarbjdes i udelserne Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Processen ifm. Akkreditering –prøveperioden 2005-2007 Fase 1, marts 2005-juni 2006: 88 medlemssteder arbejdede sammen om at beskrive og udfolde: den ideelle kvalitet/den gode praksis indikatorer – hvad kan måles, hvordan måler man på socialt arbejde Akkrediteringsstandarderne for opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud Fase 2, august 2006-september 2007: Implementering og afprøvning ude på stederne Udvikling af akkrediteringsordningens bedømmelsesgrundlag og funktionalitet Akkrediteringsnævnet (sammen med Dansk Standard) Assessororganisationen og uddannelse (sammen med Dansk Standard) Fase 3, september-december 2007: Revision af standarder og ordningens funktionalitet Prøveakkreditering af 30 forskellige sociale tilbud 88 steder, med over 800 medarbejdere Akkreditering af sociale tilbud - Jan Alder

Om akkrediteringsstandarderne Standarderne er udviklet for 3 typer af sociale tilbud: Opholdssteder for børn og unge Botilbud for voksne Skolebehandlingstilbud og interne skoler Standarderne er inddelt i 4 områder: Ydelse (6 standarder) Inddragelse og samarbejde (6 standarder) Organisation (5 standarder) Evaluering (1 standard) Vores definition på en akkrediteringsstandard: ”En akkrediteringsstandard er den overordnede beskrivelse af det kvalitetsniveau, der kræves. En standard beskriver mål/forventninger til kvaliteten af ydelse eller praksis og fastlægger derved grænsen mellem det acceptable og uacceptable. En standard skal kunne danne grundlag for en evaluering og ekstern bedømmelse af om organisationen gør det, den siger den gør.” Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Organisering af akkrediteringsprojektet 2005-2007 Akkrediteringssekretariatet i LOS Det centrale akkrediteringsudvalg i LOS (CAU) Følgegruppen med brugerrepræsentanter og repræsentanter fra ministerier, styrelser og myndigheder Ekstern konsulent- og ekspertbistand Internationalt perspektiv og guidance Samlinger for alle aktive i projektet med oplæg, diskussioner, erfa-udveksling mv. Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Modtagelse af akkrediteringsordningen Stederne Lederne er glade – ledelsesinformation, styring, optimering af ydelser og fokus Medarbejderne er overvejende glade – faglig skærpelse, bedre dokumentation, teori- og metode udvikling ”Med andres øjne” Dansk Standard: ”….en god, sammenhængende og brugbar model for akkreditering.” Videnskabelig bedømmelse: Notat om akkreditering generelt og akkreditering i LOS specifikt – godt og dårligt, udviklingspunkter. Notatet er uarbejdet af forskningsleder Bo Ertmann, Teori- og Metodecentret & Professor m.s.o Ole Steen Kristensen, Århus Universitet. Tidl. Leder af JYFE Eksterne interessenter Følgegruppens medlemmer udtrykker generelt anerkendelse og forholder sig konkret til standarder og opbygning, kommuner interesseret og ser fordele i modellens fra deres perspektiv Hvori består modstanden fra henholdsvis ledere og medarbejdere ? Dem, der er udenfor Dem, der er med Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Lidt definitioner Kvalitet = de samlede egenskaber ved en ydelse eller et produkt, der betinger ydelsens eller produktets evne til at opfylde specificerede eller alment underforståede behov og forventninger Iflg. DDKM) Kvalitetssikring = fastholde og sikre, at en dokumenteret god kvalitet leveres i kontinuerte forløb (”dokumentation og resultatmåling, 2007” Kvalitetsudvikling = udviklingsorienteret, kvalitet og måder at gøre ting på kan udvikles, nytænkes og forbedres (iflg. ”dokumentation og resultatmåling, 2007”) Akkreditering= Procedure, hvor et anerkendt organ vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller organisation elver op til et sæt af fælles standarder. Ved akkreditering gives en formel anerkendelse af, at personer eller organisationer er kompetente til at udføre sine opgaver (iflg. DDKM) Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Den danske kvalitetsmodel (DDKM) 1. standarder = fælles evalueringsgrundlag Generelle forløbsstandarder Sygdomspecifikke forløbsstandarder Organisatoriske standarder til standarderne er tilknyttet konkrete operationelle målinger (indikatorer) og vurderinger af kvaliteten. Indikatorer = 1) de konkrete eksempler og tegn på, hvad der kan ses, høres eller registreres for at dokumentere, at der er opnået resultater; 2) Mere specifikke udtalelser om, hvordan resultaterne bliver opfyldt 2. Evaluering = fælles evalueringsmetoder Selvevaluering - først Eksterne evaluering – derefter 3. Rapport = Samlet rapportering 1. tilbagemelding 2. Akkreditering 3. Offentliggørelse Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

DDKM – ”The model of Improvement” Forbedringsmodel. Kvalitetsudvikling er at besvare tre spørgsmål: Hvad er det vi ønsker at opnå? Hvordan kan vi vide, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer skal vi iværksætte for at opnå de ønskede forbedringer? Effekt af iværksatte forandringer følges systematisk via Kvalitetscirklen: Plan – Do – Study – Act (www.ihi.org, Deming) Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Den logiske model Cyklisk og cirkulær model: Overordnet mål Delmål Redskab til systematisk målkonkretisering med fokus på opfølgning og evaluering = metode til at konkretisere sine mål så langt, at det giver mening at måle på dem. Det er ikke en evalueringsmodel, og er heller ikke knyttet til en bestemt evalueringsmodel Cyklisk og cirkulær model: Overordnet mål Delmål Aktiviteter Succeskriterier Indikatorer Dataindsamling Dokumentation Evaluering, læring, udvikling Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Akkreditering i LOS overfor andre modeller og tænkninger på det sociale område Denne summariske gennemgang vil belyse i hvilket omfang akkreditering som model kan indfange/rummer elementer fra: Dokumentation & Akkreditering Evaluering & akkreditering Benchmarking & akkreditering Best Practice & akkreditering Effektmålinger & akkreditering Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Dokumentation & akkreditering Akkreditering baserer sig på skriftlig dokumentation, der tydeliggør procedurer, politikker, praksisser. Kommunikationen styrkes, og stedets teorier, metoder og ydelser skærpes. Leder af et mindre opholdssted: ”vi har gennem vores foreløbige arbejde med akkreditering forbedret vores dokumentationskapacitet med mere end 30 % ” Området er ikke kendetegnet af en stærk kultur i skriftlig dokumentation, og mange er praktikere – de er bedre til at lave deres arbejde end til at beskrive det. Akkreditering har mange elementer fælles med Quality Management-tænkningen ift. ledelse, mens medarbejdere bruger dokumentations- og registreringsdelen til det daglige arbejde med mål og resultater overfor brugerne. Det interessante med dokumentationsdelen kommer, når dokumentationen anvendes mere konkret i stedets interne udvikling og afrapportering til eksterne myndigheder (bla. evaluering og effekter = resultat af indsatsen) Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Evaluering og akkreditering Akkrediteringsordningen har en selvstændig konkret evalueringsstandard, der stiller aktive krav til konkret evaluering indenfor flere af akkrediteringsstandarderne. Akkrediteringsordningen er også et forsøg på at få stederne til at oparbejde evalueringskapacitet, og dermed dygtiggøre sig til at forbedre deres ydelser på et systematisk og reflekteret grundlag. Evalueringsområdet er stort og ganske kompliceret – vi har derfor udarbejdet en række støttematerialer, og brugt en del tid på vidensformidling om evaluering. God evaluering forudsætter registrering, dokumentation, klarhed over det, der skal evalueres (velvalgte spørgsmål), viden om gode evalueringsmetoder og en prioriteret systematik i indsamling. Fokus i vores akkrediteringsordning er på såvel kvaliteten af ydelserne, samarbejdet med eksterne og brugerne. Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Benchmarking & akkreditering Benchmarking (= sammenligningsgrundlag, norm) handler om: (1) systematiske sammenligninger af performance baseret på målinger (2) om at lære af de bedste på et område med henblik på selv at blive bedre. Benchmarking forudsætter fastlæggelse af en norm/fikspunkt som sammenligningsgrundlag mellem de involverede institutioner: best practice = de enkelte organisationer måles i forhold til de sammenlignelige organisationer, der klarer sig bedst. Tekniske standarder Kvalitetsnormer Politiske eller teoretiske fastsatte målsætninger for hvilke resultater, man ønsker at opnå I akkrediteringsordningen er standarderne åbne og neutrale, og fastsat ude i praksis med behørig inddragelse af eksterne interessenter, lovgivning og en del praksisforskning. Der er ikke tale om traditionel benchmarking på tal eller procenter. Det interessante ved vores ordning er muligheden for i et metodepluralistisk kvalitetssystem at kunne se hvordan f.ex opholdssteder med samme målgruppe (”tidligt skadede”) møder standarden om udviklingsplaner eller andre standarder. Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Best Practice & akkreditering Akrediteringsprojektet har arbejdet med en del af best practice-begrebet, nemlig god praksis (better practice). Som begreb betyder Best practice både systematiske målinger af performance, men også at institutioner lærer af de bedste. I akkrediteringsordningen har vi lagt stor vægt på vidensdeling mellem de deltagende institutioner – det har været læring, der forbedrede kapaciteten på en række steder ud fra inspiration fra de dygtige. Vi har defineret akkrediteringsordningen som en minimumsmodel, altså en garanti for et givet niveau, som det akkrediterede sted aldrig må komme under. Det ledsages af en klar udmelding om, at stedet hele tiden skal søge et højere niveau i sit arbejde – og det er også det, der sker i praksis. Der findes ikke i Danmark nogen meningsfuld og entydig norm for godt socialt arbejde, men der er er mange perspektivafhængige bud. Disse har vi prøvet at indarbejde i et vist omfang, men der er stadig lang vej at gå. Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Effektmålinger & akkreditering Effektmåling = dokumentation for en given indsats med afdækning af, om den opnåede effekt af indsatsen rent faktisk skyldes den pågældende indsats, og at der ikke er tale om en påvirkning fra andre indsatser eller at det er er en særlig gruppe. Dokumentationsdelen er indeholdt i akkreditering. At måle på effekter (= resultat af indsatsen) kan snildt være indeholdt i det evalueringarbejde, som et akkrediteret sted laver. Egentlige effektmålinger i den ovenfor beskrevne definition er lidt meningsløs, da anbringelser altid vil være en flerhed af indsatser. Eksempelvis vil en anbringelse også hænge sammen med skoletilbuddet, med indsatsen fra kommunens side overfor forældrenes problematikker mv. Det er vigtigt for et anbringelsessted at evaluere på såvel resultater i forhold til de opstillede mål som effekter af stedets indsats, Anbringelsesreformen har en betydning som normsættende ramme. Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Om kvalitetsmodeller - betragtninger Indførelse af modeller sætter fokus på modellernes fikspunkter – problem ? (”hello-nurses”, ”individuelle samtaler”) Indførelse af (kvalitets) modeller tager tid fra kerneydelsen/brugerne ! Ambitionen skal være mere end at ”vi er gode og rare….” og ”brugerne synes at være tilfredse” – meningsfuldt, brugbart og genkendeligt En proces, der ofte giver positive bi-effekter Skal kunne rummes i det daglige arbejde efter indførelsen/implementeringen Alle modeller skal tilpasses den konkrete praksis og den konkrete virkelighed Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Et akkrediteringssystem med enkle og få standarder ? Hvad skal der til for at tilfredsstille: Brugerne Det faglige niveau (institutionerne/stederne/medarbejderne) Det politiske niveau (folketing/kommuner) Det administrative niveau (ministerier/kommunernes forvaltning) Fokus - De 10 %, der fortæller om de 90 % Fokus - Det ”simple” er resultatet af et langt og kontinuerligt udviklings- og implementeringsarbejde, der henter inspiration mange steder fra Det skal give mening – for alle involverede Den eksterne bedømmelse er vigtig – for stederne og for de eksterne Medarbejdernes inddragelse er vigtig – Konkret kvalitet er motiverende Stor inddragelse af praksis afgørende Tid til vidensdeling mellem institutionerne Åbenhed og offentlighed – www.akkreditering.dk Klage-system og anke-adgang ? Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Et akkrediteringssystem med enkle og få standarder (II) Blå = generelle tværgående standarder Rød= faglige, områdespecifikke standarder Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Akkreditering & myndighedskrav Et akkrediteret sted er professionelt, velbeskrevet og har et relevant fokus. I relation til den offentlige tilsynsmyndighed kan akkreditering muliggøre ressourceformindskende ændringer samt større transparens. De tre slags tilsyn. Godkendelse – kunne erstattes af en skabeloniseret ansøgning, der tager udgangspunkt i akkrediteringskravene samt Tilbudsportalens krav Det generelle tilsyn (stedet) – kravet om god offentlig revisionskik, formaliseret dokumentation ud fra akkrediteringsstandarderne til tilsynsmyndigheden kan overflødiggøre dette tilsyn, (”platugle-klausul”) Det personrelaterede tilsyn (den enkelte bruger) – skal styrkes og opkvalificeres – både af hensyn til myndigheden og til brugeren Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Akkreditering & brugerperspektivet Etisk regelsæt og Etisk nævn i LOS – alle medlemssteder i LOS er underlagt dette regelsæt Brugernes rettigheder - Et område i stigende fokus Brugernes indflydelse - Vigtigt af mange årsager I akkrediteringsordningen er der i en række standarder krav om, at stedet skal beskrive/dokumentere og arbejde med såvel rettigheder som muligheder for indflydelse. Brugertilfredsheds-undersøgelser skal være udfoldede og nuancerede for at give mening og viden For børneanbringelser er forældrene også vigtige at tænke ind i dette Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Akkreditering i praksis Stederne vil det gerne, kan se nytten Det koster noget tid & penge Skal gøres ordentligt og gennemtænkt Hvem bestemmer indholdet i standarderne Både et dansk og et europæisk perspektiv Sund fornuft >< teaching to the test Fokus på brugerne, der skal have hjælp, men mange interessenter, der peger og går i mange retninger Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Hvad vil LOS gøre fremover? (I) Vi vil fortsætte arbejdet med udvikle akkrediteringsordningen. Ny ansøgning til satspuljen for perioden 2008-2010. Formål er at implementere akkreditering til flere end de 30 steder, vi får igennem i den nuværende prøveperiode (udløb 2007). Vores mål er, at 150-200 steder skal være akkrediteret i 2010 – hermed får akkrediteringsordningen en størrelse, der gør, at den bliver selvfinansierende Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Hvad vil LOS gøre fremover? (II) 2) Tillægsansøgning til satspuljen om at udvikle en akkrediteringsordning for sociale væresteder i samarbejde med en række store organisationer på væresteds-området Udbrede en akkrediteringslignende internationalt anerkendt kvalitetsmodel EQUASS (European Quality Assurance for Social Services)– rettet mod rehabiliteringsområdet i samarbejde med European Platform for Rehabilitation (www.epr.eu) Søge støtte til et IT-projekt, der kan understøtte hele akkrediteringsarbejdet, gerne i samarbejde med et par af de kompetente software-udbydere, og så det passer sammen med digitaliseringsprojektet og andre offentlige IT-platform Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder

Yderligere oplysninger om akkrediteringsordningen i LOS www.los.dk www.akkreditering.dk Jan Alder, ja@los.dk Vedlagt uddelingskopi af dette oplæg Akkreditering af sociale tilbud – Jan Alder