Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
En længere og mere varieret skoledag
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013

Side 2 Overordnede nationale mål • Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan • Mindst 80% af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale tests • Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år • Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater • Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik, skal reduceres år for år uanset social baggrund • Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis • Elevernes trivsel skal øges • (Implementering af lærernes nye arbejdstidsaftale)

Side 3 •Åbning af skolen mod det omgivende samfund –Kommunerne forpligtes til samarbejde med idræts-, kultur- og foreningslivet –Folkeskolen, musik- og billedskoler forpligtes til gensidigt samarbejde •Fuld kompetencedækning blandt lærerne (linjefagskompetence) i 2020 •Valgfag, valgfagspakker og udskolingslinjer fra 7. klasse •Elite- og talentklasser •Øget brug af IT •Elev- og uddannelsesplan integreres •Uddannelsesparathed og kendskab til arbejdsmarkedet •Lempelse af holddannelsesregler •Forenkling og forbedring af afgangsprøver Reformens indhold

Side 4 En længere skoledag: •30 (28) timer for børnehaveklassen til 3. klasse •33 (30) timer for 4. til 6. klasse •35 (33) timer for 7. til 9. klasse. Reformen indfases fuldt ud efter valget i 2015 og får endelig virkning fra Fra 2014 og til fuld indfasning indføres følgende mellemløsning: •Lektiehjælp bliver obligatorisk for skolerne at tilbyde, men frivilligt for eleverne at deltage i. Lektiehjælpen placeres om eftermiddagen i ydertimer. •Med lektiehjælpen nås det samme, samlede antal timer som efter fuld indfasning. Reformens indhold

Side 5 En længere og mere varieret skoledag •Fagopdelt undervisning (lektioner = 45 min.) •Motion og bevægelse (i gennemsnit 45 min. om dagen, idrætsundervisningen indgår heri) •Understøttende undervisning (7 timer ugentligt) Fx: Pædagoger og andre Lektiehjælp (tilbud i ydertimer i 2014/15) kompetente medarbejdere Faglig fordybelse kan også varetage denne tid under en Motion og bevægelse lærers planlægning •Engelsk fra 1. klasse og andet fremmedsprog (tysk eller fransk) fra 5. klasse •Flere timer i dansk og matematik i klasse •Styrkelse af idræt, karaktergivning i faget samt udtræksfag i den naturfaglige blok •Flere timer i musik, natur og teknik •Madkundskab, håndværk og design i klasse (fra 2016/17) •Valgfag fra 7. klasse Reformens indhold

Side 6 Det helt nye: Understøttende undervisning §16a: Undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner suppleres af understøttende undervisning i den øvrige del af skoledagen, som skal understøtte undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner En anden skoledag med nye rammer, som motiverer og aktiverer, så eleverne lærer mere Fokus på: • Styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel •Give elevernes anledning til i højere grad end i dag at lære på flere forskellige måder og arbejde med og blive anerkendt for et bredere udsnit af deres evner og interesser •Give eleverne tid til at afprøve, træne og repetere de færdigheder og kompetencer, de tilegner sig i den fagdelte undervisning

Side 7 Reform - interessenter BørnForældreMedarbejdereLedelse BY/BUU/ ØPU Skole- bestyrelser Samfund & Skole Skoleråd KlubberForeningerUUVErhvervUSK

Side 8 Procesdiagram Styregruppe Projektgruppe Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse Den understøttende faglige undervisning Motion og bevægelse Bedre udskoling Ledelsesrollen fremover Den åbne skole Bedre læringsmiljø Det politiske niveau Skolernes udviklingsgruppe Rådene (Samfund & Skole d ) Skolebestyrelserne Foreningsliv & andre institutioner MED Arbejdsgrupper - 7 temaer - Ledere og konsulenter Skolernes lokale udviklingsgrupper - 7 temaer - Ledere og medarbejdere

Side 9 9 • Greve Kommune er langt, når vi sammenholder den skolepolitiske målsætning og skolereformen. • Snitflader mellem skolepolitikken og reformen skitseres i det følgende med udgangspunkt i de overordnede nationale mål. Kobling til skolepolitikken

Side • Tilpas faglige udfordringer for den enkelte, bl.a. Talent-strategi (fokusområde 1: Læring) • Forudsætninger for læring forbedres hvis de spiser sundt og får motion (fokusområde 2: Trivsel & sundhed) • Elevernes medinddragelse gennem brug af digitale læremidler (fokusområde 3: Digital skole - 1:1) • Eksperimenterende arbejde der fremme nysgerrighed (fokusområde 4: Innovation & kreativitet) • Styrke elevernes egne resurser og anerkende de lærer forskelligt (fokusområde 5: Inklusion) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan

Side •Læring giver adgang til at deltage, tage medansvar og kende sine rettigheder i et demokratisk samfund (fokusområde 1: Læring) •Børn og unge selv har en forståelse af, at de er sunde og raske for at kunne lære og trives/En indsats i skolen for at fremme sundhed skal på længere sigt række ind i børnenes voksenliv (fokusområde 2: Trivsel & sundhed) •Prioritering af indsatsen så tæt på eleverne som muligt (fokusområde 3: Digital skole - 1:1) •Kombination af viden fra forskellige fagområder (fokusområde 4: Innovation & kreativitet) •”Lav en plan” Tosprogs-Taskforce projekt (fokusområde 5: Inklusion) Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater

Side • Læring som en livslang proces, gennem at lære at lære (fokusområde 1: Læring) • Trivsel og sundhed er et samarbejdsanliggende, bl.a. brug af klassetrivsel.dk på alle skoler (fokusområde 2: Trivsel & sundhed) • Gennemførelsen af 1:1 skolen (fokusområde 3: Digital skole - 1:1) • Inddragelse af lokalsamfundet (fokusområde 4: Innovation & kreativitet) • Egmontprojektet (fokusområde 5: Inklusion) Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Side 13 Hvordan kan det lokale erhvervsliv, ungdomsuddannelserne og UUV tænkes ind i et forpligtende samarbejde omkring følgende: Generelt •Give elevernes anledning til i højere grad end i dag at lære på flere forskellige måder og arbejde med og blive anerkendt for et bredere udsnit af deres evner og interesser Specifikt •Uddannelsesparathed og kendskab til arbejdsmarkedet •Valgfag, valgfagspakker og udskolingslinjer fra 7. klasse •Madkundskab, håndværk og design i klasse (fra 2016/17) Perspektiver i forhold til erhvervsliv og ungdomsuddannelser