Natur og science i børnehøjde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Hjerterum og opsøgende funktion
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Børn, bevægelse og motivation
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Strategi-oplæg for.
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Aktiviteter Megaaktiviteter Check in Patruljetur.
Læreplaner i Højvangen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
En eftermiddag om børns leg og pigefnidder
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Sunde børn i Danmark Viden om kost og krop
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Lærings- og praksisfortælling
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
EVALUERING AF LÆREPLANER STJERNESKUDDET Natur og naturfænomener.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Praktisk Avatar Mesterlære Indhold Hverdag Under- viserne It i hverdagen Tema Rammer A vatar - S kolen Spillet om universet, solsystemet, naturfolkene.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Junior-Einstein-med spand
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Natur Ud i naturen Mystik Fare vild, sove ude i naturen
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Natur og science i børnehøjde. Børn skal have naturen i hånden, når der arbejdes med natur og science i dagtilbuddene.

At danne sine egne erfaringer! Naturen er lige uden for døren. Børns undren og fascination. ”Jeg ved en lærkerede” At mærke træer De voksnes indfaldsvinkel

Læringsmiljøet. Legepladsen/naturen. Afgrænsede læringsmiljøer hvor børnene selv kan eksperimentere dagligt i legen på legepladsen. Vand, sand, jord, ild, luft

Voksnes rolle! Vi skal skabe de rette rammer for børnene Psykolog: ”Jeg kan være bekymret, hvis jeg ser at alting står pænt på rette plads i garderoben”.

På opdagelse!

Aktiviteter! Turvognen Aktiviteten/fænomenet. Dyrespor, undersøge vinden, vandhullet, dyr, planter Uendelige muligheder At have en plan/ at kunne følge barnet

Læringsskema: Tema: Mål for barnet /gruppen: (Læringsmål) Mål for den voksne Aktivitet/metode: Hvad skal børnene have ud af det? Hvordan forventer vi reaktionen fra børnene? Vi kan have et specifikt mål for en bestemt del af børnene f.eks. vilde drenge, stille piger, inklusion af særligt udsatte. Dokumentation/evaluering for barnet: Evalueringsspørgsmål Dokumentation/evaluering for den voksne: Evaluering aktivitet/metode: Vurdering og opfølgning. Hvordan reagerede børnene? Hvad kom der ud af det? Den voksnes engagement og motivation. Hvad gjorde den/de voksne? Er der andre muligheder for den voksne? Hvad tager vi med videre?

Afhængige parametre Tid Ressourcer Kvalitet

Personalets Motivation! Anerkendelse Refleksion Forstyrrelse Motivation