Natur og science i børnehøjde. Børn skal have naturen i hånden, når der arbejdes med natur og science i dagtilbuddene.
At danne sine egne erfaringer! Naturen er lige uden for døren. Børns undren og fascination. ”Jeg ved en lærkerede” At mærke træer De voksnes indfaldsvinkel
Læringsmiljøet. Legepladsen/naturen. Afgrænsede læringsmiljøer hvor børnene selv kan eksperimentere dagligt i legen på legepladsen. Vand, sand, jord, ild, luft
Voksnes rolle! Vi skal skabe de rette rammer for børnene Psykolog: ”Jeg kan være bekymret, hvis jeg ser at alting står pænt på rette plads i garderoben”.
På opdagelse!
Aktiviteter! Turvognen Aktiviteten/fænomenet. Dyrespor, undersøge vinden, vandhullet, dyr, planter Uendelige muligheder At have en plan/ at kunne følge barnet
Læringsskema: Tema: Mål for barnet /gruppen: (Læringsmål) Mål for den voksne Aktivitet/metode: Hvad skal børnene have ud af det? Hvordan forventer vi reaktionen fra børnene? Vi kan have et specifikt mål for en bestemt del af børnene f.eks. vilde drenge, stille piger, inklusion af særligt udsatte. Dokumentation/evaluering for barnet: Evalueringsspørgsmål Dokumentation/evaluering for den voksne: Evaluering aktivitet/metode: Vurdering og opfølgning. Hvordan reagerede børnene? Hvad kom der ud af det? Den voksnes engagement og motivation. Hvad gjorde den/de voksne? Er der andre muligheder for den voksne? Hvad tager vi med videre?
Afhængige parametre Tid Ressourcer Kvalitet
Personalets Motivation! Anerkendelse Refleksion Forstyrrelse Motivation