Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Undervisning i ”Relation”
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Metode i AT Religion.
Head Lean Netværks-gruppe.
Lederudvikling.
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Mangfoldighed i Arriva Danmark
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
P SYKISK ARBEJDSMILJØ På Det Alternative Plejehjem, Esbjerg.
Administrationsseminar, den 27. april 2010 Administrationsseminar Tirsdag, den 27. april 2010.
Uddannelsescenter Holstebro
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Arbejdsklima i projektgrupper
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Grundlæggende regnskabsforståelse
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Økonomi og organisation
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Læringspunkter modul 1-5
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Målgrupper og indsatsområder 3 Målgrupper Jobklare ledige med mere end 12 måneders ledighed Indsatsklare kontanthjælpsmodtagere Modtagere af ledighedsydelse.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Handlingsalternativer
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.
Karriereprogram for controllere Grundstruktur Deltagerprofil Grundlag for udvikling af uddannelsesmodulet Temaer i uddannelsesmodulet.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Bilag 2: Oversigt over forløbet
ERP og BPR.
ERP og BPR.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Præsentationens transcript:

Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt hvad der er brug for

1a Struktur og opbygning Eleven skal have forståelse for virksomhedens generelle struktur og bl.a. hvad det indebærer af arbejdsopgaver: Organisationsteori Swot-analysen Mål, vision, strategi Image Planlægningsopgave ud fra en given strategi/retningslinie Personalepolitikker

1b Forretningsgange Eleven skal have forståelse for effektiviseringer/optimering af arbejdsopgaver: Værdikædebegrebet Lean Udformning af nye retningslinier/arbejdsgange/politikker

1c Økonomiske begreber Eleven skal have forståelse for væsentlige økonomiske begreber der knytter sig til de administrative arbejdsopgaver: Cost benefit-analyser Balanced scorecard Løn Indkøbskalkulationer Budgettering Bogføring

Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har forståelse af egen rolle som en intern servicefunktion Kulturen i virksomheden Forståelse af ledelsesstile Forståelse af effekten af netværk – også på arbejdspladsen Personlighedstyper (”læringsstile”)

Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har kendskab til medarbejder-motivation, herunder fx medarbejdertrivsel og medarbejderudvikling Herzberg / Maslow Medarbejdertrivsel Medarbejderudvikling FISH Evt. en caseopgave

Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har forståelse af betydningen af egen skriftlig og mundtlig kommunikation i forhold til virksomhedens sprogbrug og evt. sprogpolitik Kommunikationsmodeller Transaktionsanalyse Skrivearbejde – forskellige øvelser Effekten af en sprogpolitik

Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har forståelse af betydningen af konflikthåndtering både internt og eksternt og eleven kan anvende grundprincipper for konflikthåndtering, herunder fx assertion, i forhold til kunder og kollegaer Sprog og fælles forståelse Kulturbegreber (fx sprog, handling og ritualer) Non violent communication

Kvalitet i virksomheden Gruppeopgave Individuel opgave

Fælles optakt Kvalitet Der tages afsæt i læst materiale Hvad er kvalitet Oplæg og diskussion Nå frem til et fælles begreb

Gruppeopgave Kvalitet i virksomheden Gruppeopgave i kvalitet og planlægning

Gruppeopgave Kvalitet i virksomheden Udgangspunktet er en case med en kort virksomhedsbeskrivelse og problemstilling Gruppen udvælger et indsatsområde på baggrund af beskrivelsen. Indsatsområdet skal relateres til modulets teoriområder

Gruppeopgave Kvalitet i virksomheden Gruppen udarbejder selv: Definition af opgaven Delemner Mål Kontrolplan Gantt-kort Opgaven afsluttes med: Opponering med en anden gruppe Relateret til ”kommunikation i virksomheden” samt ”virksomhedsforståelse” Opgaven afleveres og der gives mundtlig og skriftlig tilbagemelding

Individuelt Kvalitet i egne arbejdsopgaver Eleven udvælger et af sine egne centrale arbejdsområder Området defineres og beskrives Eleven udarbejder detaljeret plan for kvalitetsstyring på området

Individuelt Kvalitet i egne arbejdsopgaver Præcisering af mål Beskrivelse af kontrol og milepæle Udarbejdelse af Gantt-kort Sparring med en eller flere kolleger Opgave rettes og der gives skriftlig tilbagemelding