Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt hvad der er brug for
1a Struktur og opbygning Eleven skal have forståelse for virksomhedens generelle struktur og bl.a. hvad det indebærer af arbejdsopgaver: Organisationsteori Swot-analysen Mål, vision, strategi Image Planlægningsopgave ud fra en given strategi/retningslinie Personalepolitikker
1b Forretningsgange Eleven skal have forståelse for effektiviseringer/optimering af arbejdsopgaver: Værdikædebegrebet Lean Udformning af nye retningslinier/arbejdsgange/politikker
1c Økonomiske begreber Eleven skal have forståelse for væsentlige økonomiske begreber der knytter sig til de administrative arbejdsopgaver: Cost benefit-analyser Balanced scorecard Løn Indkøbskalkulationer Budgettering Bogføring
Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har forståelse af egen rolle som en intern servicefunktion Kulturen i virksomheden Forståelse af ledelsesstile Forståelse af effekten af netværk – også på arbejdspladsen Personlighedstyper (”læringsstile”)
Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har kendskab til medarbejder-motivation, herunder fx medarbejdertrivsel og medarbejderudvikling Herzberg / Maslow Medarbejdertrivsel Medarbejderudvikling FISH Evt. en caseopgave
Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har forståelse af betydningen af egen skriftlig og mundtlig kommunikation i forhold til virksomhedens sprogbrug og evt. sprogpolitik Kommunikationsmodeller Transaktionsanalyse Skrivearbejde – forskellige øvelser Effekten af en sprogpolitik
Virksomhedskultur og kommunikation Eleven har forståelse af betydningen af konflikthåndtering både internt og eksternt og eleven kan anvende grundprincipper for konflikthåndtering, herunder fx assertion, i forhold til kunder og kollegaer Sprog og fælles forståelse Kulturbegreber (fx sprog, handling og ritualer) Non violent communication
Kvalitet i virksomheden Gruppeopgave Individuel opgave
Fælles optakt Kvalitet Der tages afsæt i læst materiale Hvad er kvalitet Oplæg og diskussion Nå frem til et fælles begreb
Gruppeopgave Kvalitet i virksomheden Gruppeopgave i kvalitet og planlægning
Gruppeopgave Kvalitet i virksomheden Udgangspunktet er en case med en kort virksomhedsbeskrivelse og problemstilling Gruppen udvælger et indsatsområde på baggrund af beskrivelsen. Indsatsområdet skal relateres til modulets teoriområder
Gruppeopgave Kvalitet i virksomheden Gruppen udarbejder selv: Definition af opgaven Delemner Mål Kontrolplan Gantt-kort Opgaven afsluttes med: Opponering med en anden gruppe Relateret til ”kommunikation i virksomheden” samt ”virksomhedsforståelse” Opgaven afleveres og der gives mundtlig og skriftlig tilbagemelding
Individuelt Kvalitet i egne arbejdsopgaver Eleven udvælger et af sine egne centrale arbejdsområder Området defineres og beskrives Eleven udarbejder detaljeret plan for kvalitetsstyring på området
Individuelt Kvalitet i egne arbejdsopgaver Præcisering af mål Beskrivelse af kontrol og milepæle Udarbejdelse af Gantt-kort Sparring med en eller flere kolleger Opgave rettes og der gives skriftlig tilbagemelding