Læring i Multikulturelle Kontekster

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
på seminariet Tankegange og indhold
Advertisements

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Evalueringskriterier for artikel
Undervisningsplanlægning
Portfolio og Faglig udviklingssamtale
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Studieretningsprojekter
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Velkommen til Campus Roskilde
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
KULTUREN OMKRING “VIRKSOMHEDSTURNÉEN”
UNI-spansk - forårssemestret 2011
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kulturforståelse niveau C
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Studieretningsprojekter
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Tidsplan for eksamen 40s umd
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Design af kulturtræningsforløb for ECCO
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
UniEngelsk Modulet Engelsk i den moderne verden Weekendseminar august.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Virksomhedssamarbejde
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Bachelorprojekt Forår 2017
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Infomøde om synteseopgaven
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro Forudsætninger og definitioner
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Læring i Multikulturelle Kontekster Margit Saltofte Nielsen Annie Aarup Jensen Forår 2010

Studieordningens krav § 9 Modulet Læring i multikulturelle kontekster Faglige kompetencer: Den studerende skal gennem modulet opnå faglige kompetencer inden for: • Kulturteori, interkulturel kommunikation og kulturanalyse • Kommunikation og samarbejde i multikulturelle kontekster • Tilrettelæggelse, gennemførelse og vurdering af uddannelse og læringsbaserede forandringsprocesser i interkulturelt perspektiv. Praksiskompetencer: Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til: • At indtænke og inddrage forståelse for kulturel mangfoldighed og kompleksitet i institutioners og organisationers uddannelses- og læringsaktiviteter • At designe uddannelse og læringsbaserede forandringsforløb under indtænkning af kulturelle aspekters betydning herfor • At analysere og vurdere uddannelsesforløb og læringsbaserede forandringsforløb med henblik på at afdække det kulturelle aspekts betydning.

Prøvebestemmelser § 15 2 Prøven skal i forhold til de i § 9 angivne kompetencemål dokumentere, at den studerende: (Faglige kompetencer:) • har nuanceret indsigt i kulturteori, interkulturel kommunikation og kulturanalyse • har nuanceret indsigt i teorier om kommunikation og samarbejde i multikulturelle kontekster • kan dokumentere indsigt i tilrettelæggelse, gennemførelse og vurdering af uddannelse og læringsbaserede forandringsprocesser i interkulturelt perspektiv. (Praksiskompetencer:) • kan udvælge og anvende modulets teoretiske grundlag på en relevant problemstilling • kan analysere og evaluere læring og læringsbaserede forandringsforløb med henblik på at afdække det kulturelle aspekts betydning • kan analysere og vurdere uddannelsesforløb og læringsbaserede forandringsforløb med henblik på afdækning af det kulturelle aspekts betydning • kan indtænke kulturel mangfoldighed og kompleksitet i design af uddannelses- og læringsaktiviteter

Plan for arbejdet 16/2 – Introduktion til kulturforståelse og feltarbejde som metode samt introduktion til eget feltarbejde 2/3 – Introduktion til livsverdens-interview og øvelser heri 16/3 – Interkulturel kommunikation og interkulturel kompetence 6/4 – Workshop: bearbejdning af data i et (multi)kultur perspektiv 13/4 – Kultur og læring: fra kulturanalyse til artikelskrivning Vejledning vedr. artikelskrivning

Evalueringskriterier for artikel Emnet og dets relation til teori og problemstillinger vedrørende kultur, læring og forandring Emnet skal være relevant i forhold til modulets kompetencemål Artiklen skal vise indsigt i nogle af de problemer/problemstillinger, som modulet omhandler Artiklen skal inddrage relevante dele af modulets teoretiske grundlag