Præsentation af opgaven i oplandet til Limfjorden Inddragelse af Vandrådet og arbejdsgruppernes input.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Sundhedsaftaler Dialog og input
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Vandplan 2 proces.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Natur og overfladevand Regionernes indsats Helle Larson, Miljø.
Program 9:30-12:00 P-vejledning 12:00-13:00 Frokost 13:00-14:00 forvaltningsprocedure og sidste nyt om vandprojekter ca 14:00 Kaffe.
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Forvaltningsprocedure.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
mellem Miljøministeriet og KL
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Hvordan kan caretakerne og de nye miljøcentre arbejde sammen?
1. møde Vandråd Kattegat Skagerrak
Planlægningsarbejdet for testmøller frem mod 2020 Workshop 14. september 2010 Østerild Deltagere: Miljøministeren Forligskredsen Danmarks Naturfredningsforening.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Orientering om Vandrammedirektivet
Baggrund Natura 2000: fuglebeskyttelsesdirektiv 1979 og habitatdirektiv 1992 Vandrammedirektiv Miljømålslov: Målsætning, Indsatsprogram & Køreplan.
Vandmøller og vandplaner
Styringskrav for jobcentre
Konsulent Niels Philip Jensen
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
AGWAPLAN Side 1 · · Projekt om balance mellem produktions- og miljøhensyn Vandplan – indhold, udarbejdelse og realisering.
6. december 2012Lejre Vandråd Der bydes velkommen 19.05Leon Buhl fra Teknologisk Institut fortæller om tilbagestrømssikring 20.15Pause 20.35Westy.
Organisering. Det er jer Carsten Pedersen Inger Birkebæk Madsen Hanne Laursen (Thorbjørn Sørensen) (Peter Saabye) Anni Berndsen Thorbjørn Sørensen Peter.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Henrik Skovgaard og Lasse Werling Miljøcenter Århus Miljøministeriet
Lokale grønne partnerskaber
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Vandrådet (VR) i Skanderborg Kommune
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Life projekt Agwaplan Samarbejde med landbruget om vandplaner med fokus på Ravn Sø Henrik.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vandplaner - Status.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Fosforvådområde Informationsmøder.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Vandrammedirektivets plancyklus
Hvad betyder de fælles EU målsætninger for de danske mål?
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status på vandplaner.
Vådområdeindsatsen : Hvad er udfordringerne – og hvordan håndterer vi dem? Infomøder om vådområdeindsatsen sept Ved chefkonsulent.
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
Randers Kommune Evaluering af Randersmodellen Kick off møde for med-repræsentanterne i Randers kommune.
Vandplaner i Danmark – status 2011 Miljøchef Hans Roust Thysen.
Miljømålsloven - planproces
Danmarks Miljøundersøgelser Vandrammedirektivet, indhold og status Indlæg på konferencen: Planteproduktion 2004 Torben Moth Iversen Danmarks Miljøundersøgelser.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Natur og overfladevand Regionernes indsats Helle Larson, Miljø Jord-erfa midt 23. oktober 2013.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
Den røde tråd fra vision til handling
Hvordan implementeres Vandrammedirektivet i andre lande Miljøchef, Hans Roust Thysen Landscentret, Planteavl, Afdelingen for Miljø, Natur og Arealforvaltning.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Limfjordsrådet Etablering af ”Vandråd Limfjorden”.
Den Danske Naturfond - status, strategi og perspektiver Direktør Flemming Nielsen Friluftsrådet - den 28. april
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
VANDRÅD KAN ØGE SAMARBEJDET I ET OPLAND IRENE ASTA WIBORG FLEMMING GERTZ.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Strukturreformen i Danmark
Billund, 5. oktober 2015 Søren Kolind Hvid Planter & Miljø
Vandplanernes spildevandsindsats i spredt bebyggelse
Vandområdeplaner og landbrugspakken
Tids- og procesplan 8.okt 15: Drøftelse på Lederforum i forhold til modeller og proces Nedsættelse af arbejdsgruppe, der skal udfolde modeller 29.okt.
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Præsentation af opgaven i oplandet til Limfjorden Inddragelse af Vandrådet og arbejdsgruppernes input

Basisanalyse for Vandområdeplaner 2015-2021 Samlet risikovurdering (smådyr, fisk og planter) Risikovurdering 2021 er en indledende grovsortering af, hvilke vandområder det evt. kan blive aktuelt at gennemføre indsatser overfor i den kommende planperiode.

Opgaven - Rammerne for arbejdet 7. april blev rammen for kommuner og vandrådenes arbejde udmeldt. Rammen for Limfjorden består af: Et antal km. Vandløb, der skal forbedres – 311 km, herunder 37 spærringer og 2 okkerindsatser Et prissat virkemiddelkatalog med – 16 virkemidler En foreløbig økonomisk ramme – 125.600.000 kr. En tidsfrist for arbejdet – 7. oktober 2014. Det skal oplyses hvor mange km. vandløb de konkrete indsatser for spærringer og okker forventes at kunne bringe i god tilstand.

Opgaven - Rammerne for arbejdet Rammen er formuleret på et overordnet niveau, så konkrete afgørelser ikke foregribes. Kommunernes tilbagemelding skal tilsvarende være på et overordnet niveau, så konkrete afgørelser ikke foregribes. Kommunerne skal koordinere indholdet af risikostyringsplaner efter oversvømmelsesloven med forslag til indsatsprogrammer efter lov om vandplanlægning. Kommunerne har således mulighed for på den måde samtidig at sikre beskyttelse og forbedring af tilstanden i vandområder og hensigtsmæssig håndtering af vandet fra oversvømmelser. Foruden forslag til indsatsprogrammet skal kommunerne udarbejde bidrag til den miljørapport (SMV), som Naturstyrelsen skal fremlægge efter reglerne i lov om miljøvurdering af planer og programmer .

Den økonomiske ramme i oplandet til Limfjorden Den økonomiske ramme er 125,6 mio. kr. Kommunerne i hovedvandoplandet og Vandrådet vil på baggrund af virkemiddelkataloget og de deri angivne standardpriser for de enkelte virkemidler kunne foreslå indsatser til en sammenlagt værdi svarende til maksimalt den udmeldte økonomiske ramme. Der forventes en omkostningseffektiv tilgang til arbejdet i kommuner og Vandråd. Ved valg af vandløbsstrækninger og virkemidler skal sikres flest mulige km. vandløbsstrækning i god tilstand.

Opgaven - Rammerne for arbejdet Kommunerne har mulighed for – ud over at foreslå indsatser svarende til den udmeldte økonomiske ramme for hovedvandoplandet – at foreslå yderligere indsatser til gennemførelse i anden planperiode. Kommuner og Vandråd kan bidrage med viden til kvalificering af grundlaget for NST’s udpegning af vandløb som kunstige eller stærkt modificerede samt anvendelsen af undtagelser. Miljømål og indsatsprogram for søer, kystvande og søer udmeldes sammen med forslag til vandområdeplaner den 22. december 2014.

Principper for indsatsplanlægning: Det overvejes, hvordan flest km. vandløb kan forbedres for pengene. Forslagene omfatter det i rammerne udmeldte antal km. vandløbsstrækning. Der anvendes fælles datagrundlag. Der anvendes omkostningseffektive virkemidler, men der gås ikke på kompromis med resultatet – Indsatsen skal give målopfyldelse (hellere færre og gode, end mange og ringe målopfyldelse). Den lokale viden og faglighed bringes i spil med henblik på lokalt tilpassede løsninger.

  Hvis den økonomiske ramme ikke holder i planlægningen: Det sikres, at principperne for indsatsplanlægningen er holdt og at billigere løsninger i indsatsplanlægningen ikke er en option. Der udarbejdes en prioritering med henblik på identificering af projekter som hensigtsmæssigt kan udskydes til 3. generations vandplaner. Kommuner melder ind med begrundelse, hvis der er projekter, der af den ene eller den anden grund ønskes udskudt. Ved behov udvælges endvidere projekter som udskydes på baggrund af en samlet vurdering af: Dårlig omkostningseffektivitet. Manglende lodsejerparathed. Beliggenhed i forhold til Natura 2000 værdier (ingen naturgevinst). Beliggenhed i forhold til andre naturværdier (ingen naturgevinst). Ingen rekreative interesser.

Gis Værktøj GIS-baseret værktøj til indberetning af kommunernes forslag til indsatsprogrammer, der skal sikre en ensartet og brugervenlig platform: http://miljoegis.mim.dk/?profile= vandrammedirektiv2indsatser_indberetning Muligheden for at afgive yderligere forslag til indsatser ud over den økonomiske ramme angives med særskilt markering i værktøjet Disse vil indgå i regeringens overvejelser om det endelige indsatsniveau og økonomisk ramme for vandløbsindsatsen.

Nyt koncept for vandplanlægning Øget interessentinddragelse. Kommuner og vandråd kan herudover komme med forslag til det statslige indsatsprogram i øvrigt.

Indsatsprogrammet og lokale vandråd Vandrådene skal bistå kommunerne med at udarbejde forslag til indsatsprogrammernes supplerende foranstaltninger for vandløbsområdet i det enkelte hovedopland. Opgaven for vandrådene består i at foreslå, hvilke vandløbsstrækninger der skal påføres indsatser, samt hvilke indsatser der skal anvendes. Vandrådene må gerne komme med forslag til det øvrige indsatsprogram. Arbejdsopgaverne kan udvides for tredje planperiode. Limfjordsrådets formandskab deltager i Sekretariatet for ”Vandråd Limfjorden” (mødeledelsen).

Vandråd for Limfjorden Aulum Sportsfiskerforening Mogens Styhr Rasmussen Centralforeningen for Limfjorden Jens Lund Danmarks Naturfredningsforening Thorkild Kjeldsen Danmarks Sportsfiskerforening Per Michael Sonnesen Dansk Akvakultur Peter Holm Dansk Ornitologisk Forening Albert Steen-Hansen Dansk Skovforening Hans Kieldsen Danske Vandløb Michael Blach DANVA Bjarne Normann Fjordvenner.dk Sigvald Fihl Friluftsrådet Thyge Steffensen LandboNord Niels Vestergaard Salling Landbrug og Fødevarer Carl Chr. Pedersen Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug Lars Larsen Lemvigegnens Landboforening Bent Graversen Løgstør Sportsfiskerforening Aage Grynderup Skalådalens Sportsfiskerforening Ole Randløv Talerøret for Skive-Karup Å Niels Barslund Økologisk Landsforening Jens Handrup Aalestrup Lystfiskerforening Jens Østrup Pedersen  

Flow-diagram

Vandråd F Handling Dato Vandrådsmøde Præsentation og orientering om vandrådsarbejdet nationalt og i oplandet til Limfjorden. Forventet tidsplan, beslutning om arbejdsform m.m. April 2. Vandrådsmøde Præsentation af det statslige udkast. Indledende diskussion af virkemidler og indsatser Drøftelse og prioritering af emner. 14. april 3. Vandrådsmøde Diskussion af kommunalbestyrelsernes udkast til forslag til indsatsprogrammets foranstaltninger 23. Juni 4. Vandrådsmøde Diskussion af kommunalbestyrelsernes forslag til indsatsprogram. Udarbejdelse af udtalelse til forslaget og fremsendelse til Naturstyrelsen. Sept. / okt.

Arbejdsgrupper Tanken bag arbejdsgrupper er, at de lokale interessenter får mulighed for at vurdere og diskutere det kommunale indsatsprogram samt videregive relevant lokal viden inden indsatsprogrammet til vandområdeplan 2015-2021 fremsendes til Naturstyrelsen. Målet er således, at rette indsats skal ske på rette sted. Arbejdsgrupperne giver interessenterne en mulighed for at påvirke, før beslutningerne træffes. Derved sikres bedre beslutninger og bedre lokal forankring.

Arbejdsgrupper – Det aftalte Arbejdsgrupperne nedsættes under kommunerne og ikke under vandrådet. For vandløbssystemer, der ikke krydser kommunegrænsen, har den enkelte kommune den direkte kontakt til de lokale interessenter og sørger for lokal interessentinddragelse. Kommunerne etablerer i fællesskab teknisk/administrative arbejdsgrupper relateret til de vandløbssystemer, der går på tværs af kommunegrænser.

Arbejdsgrupper – Det aftalte I kommunerne / arbejdsgrupperne arbejdes der med lokale spørgsmål herunder konkrete lokale indsatser (realiseringer, konkrete vandløbsindsatser i relation til fysisk udformning m.m.). Kommunerne / arbejdsgrupperne organiserer selv deres arbejde. Princippet med en lige fordeling mellem forskellige interesser fastholdes. Tilstræbes små og effektive arbejdsgrupper. Deltagere i grupperne arbejder på frivillig basis.

Arbejdsgrupper F Handling Dato Arbejdsmøde 1. Kommissorium for arbejdet 2. Andre Arbejdsgrupper (Vandråd, teknikergrupper m.v.) og deres rolle under indsatsplanlægningen 3. Præsentation og drøftelse af det statslige udspil - Miljømål og vandløb der skal forbedres - Virkemidler 4. Indkaldelse af yderligere idéer til indsatser (frist for input) ~9. april 2. Arbejdsmøde Præsentation af indkomne idéer Præsentation af kommunens forslag til indsatsprogram Umiddelbare bemærkninger og frist for indsendelse af bemærkninger. ~23. maj 3. Arbejdsmøde Præsentation af Kommunens opdaterede forslag til indsatsprogram 2. Umiddelbare bemærkninger. 3. Evaluering af processen. Ult. juni

Teknikergruppe F Handling Dato Møde Fælles billede af opgaven, mål, indsatsområder, virkemidler, arbejdsplan m.v. 10. April 2. Møde Teknikerne er startet op med GIS-værktøjet og har identificeret, hvor problematiske strækninger kunne være. Fokus på mødet er på disse. Vurdering af hvordan Vandrådsønsker og idéer til indsatser fra arbejdsgrupper kan imødekommes. 8 - 9. maj 3. Møde Færdiggørelse af udkast til forslag til indsatsprogram 3. juni 4. Møde Tilretning af forslag til indsatsprogram 26. juni

Tidsplan Tidsplanen for processen er stram, og den kan ses i fire dele: Organisere arbejdet og dannelse af vandråd i 1. kvartal Udarbejde forslag til indsatsprogram og høre vandråd i 2. kvartal Behandle forslag politisk og sende til Naturstyrelsen i 3. kvartal Lade vandråd udtale sig til forslag og orientere NST i oktober Vandrådet har kun mulighed for at mødes 3-4 gange inden den politiske behandling i kommunerne.

Embedsmand / Limfjordsråd Vandråd Tekniker Arbejdsgrp. Embedsmand / Limfjordsråd Vandråd 01.04.2014 10.04.2014 ~09.04.2014 11.04.2014 14.04.2014 02.05.2014 08.05.2014 09.05.2014 ~23.05.2014 03.06.2014 13.06.2014 23.06.2014 26.06.2014 27.06.2014 Ult. juni 12.09.2014 15.09.2014 / 10.10.2014