3. praktik: den pædagogiske profession

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
på seminariet Tankegange og indhold
Teststrategi Engrosmodellen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Lærerprofessionen - en definition.
Velkommen til pædagogisk dag!
At udforske sin egen praksis
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Vejledning i projektarbejde
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
De første erfaringer med…
Tidsplan for eksamen 40s umd
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Obligatorisk selvvalgt opgave
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Specialisering 271 UMD.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
SKABELON.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Informationsmøde for praktikvejledere 3. praktik
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

3. praktik: den pædagogiske profession Praktikforberedelse 3. praktik: den pædagogiske profession

Dagens program: Indholdet af den kommende praktik Blik for sammenhængen ml. praktik og specialisering læringsmål praktikdokumentet

Den pædagogiske profession Hovedoverskriften for denne praktik I introduceres til de aktuelle tendenser af Pernille Riis den 24/1 -pædagogisk praksis ses og forstås i et samfundsmæssigt perspektiv - professionens vidensgrundlag, arbejdsopgaver og funktioner - udvikle faglig identitet og professionsbevidsthed

CKF`ere for praktikken fælles for alle praktikker – særligt for 3 praktik står med grønt a) Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogisk praksis a) professionens arbejdsområde og opgavefelt b) pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder c) professionens vidensformer, faglige kernebegreber og teminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder

b) kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis d) sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling

c) praktikstedets målgruppe og dennes behov, livskvalitet, udvikling og læring f) den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver

d) etik, værdier og menneskesyn e) professionsbevidsthed og – identitet

e) deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis

Specialisering og praktik Alle CKF`ere fra ovenstående gælder for alle Jeres specialisering angiver HVORDAN Dvs: hvilken teori I skal tage udgangspunkt i, på hvilken måde etik er relevant i jeres praktik, hvad den pædagogiske opgave er, hvilke love og regler der er relevante.

specialisering Tilegner sig en særlig teoretisk og metodisk viden og indsigt i forhold til en bestemt målgruppe Generaliserbar viden, der kan anvendes i forhold til andre målgrupper Specialiseringsrapporten færdiggøres på 7.semester med udgangspunkt i jeres viden fra 5.semester og jeres iagttagelser og refleksioner fra praktikken

Faglige kompetencemål for specialiseringen (bilag 8) Målet er, at den færdiguddannede kan anvende viden og indsigt i det specifikke arbejde med brugergruppen, opstille fagligt begrundede pædagogiske mål ud fra en forståelse af brugernes perspektiver og handlemuligheder reflektere kritisk over pædagogiske tænkemåder og handlemuligheder ud fra teori, forskning og praksisforståelser inden for det valgte specialiseringsområde og udmønte professionsforståelse og professionsetik inden for det valgte specialiseringsområde.

Sammenhæng ml. mål og CKF`er Kompetencenmål for praktikken CKF`er for specialiseringen CKF`er for praktikken

Specialiseringen er et centralt element i 3 Specialiseringen er et centralt element i 3. Praktikperiode og skal ses som en videreførelse af dit arbejde med eksklusion/inklusion og liniefagene i 5. Semester. Et af de faglige kompetencemål er således, at du som studerende kan “redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt” (bkg. bilag 7). Du skal altså ikke se specialiseringen som et separat forløb ved siden af praktikkens øvrige mål, men som en integreret del af praktikken, hvor du fordyber dig i en bestemt målgruppe og spejler særlige aspekter ved det pædagogiske arbejde.

Faglige kompetencemål Bilag 7 stk.2 Beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling af fornyelse af den pædagogiske profession

B) Yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov

c) Redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt

d) Skabe viden gennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs) teoretiske forudsætninger og metodiske færdigheder

e) Redegøre for egen professionsidentitet og forholde sig til professionens handlegrundlag og udvikling

læringsmål Matrix for udarbejdelse af læringsmål for 3. praktik – BEMÆRK at: Sammenstillingen er bare en ud af flere mulige koblinger. Det er et forsøg på at give et overblik over, hvordan elementerne KAN hænge sammen Når man opstiller sine læringsmål skal man sørge for, at man i et eller andet omgang kommer omkring alle felterne. Det kan f.eks. være når man beskriver sin metode (hvordan vil jeg undersøge/ opnå viden om)

Generelle CKF`ere Særlige CKFère for 3. praktik kompetencemål 1) Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis.   Professionens arbejdsområder og opgavefelt. Pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder. a) Beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession 2) Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis. Sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling 3)Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring. Den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver. b) Yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov, 4) Etik, værdier og menneskesyn. Professionsbevidsthed og -identitet. e) Redegøre for egen professionsidentitet og forholde sig til professionens handlegrundlag og udvikling. 5) Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis. Professionens vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder c) Redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt d) Skabe viden gennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs)teoretiske forudsætninger og metodiske færdigheder

Skriftlighed i praktikken Ingen særskilt praktikopgave Praktikdokumentet skal dokumentere arbejdet med læringsmål og jeres refleksioner Endvidere fungere som empiri indsamling til specialiseringsrapporten

Udarbejdelsen af praktikdokumentet påbegyndes allerede i forbindelse med praktikforberedelsen på uddannelsesinstitutionen. Her reflekterer den studerende over sine egne forudsætninger og forventninger til sig selv, praktikstedet og det kommende praktikforløb – refleksioner, som den studerende kan tage udgangspunkt i og inddrage ved udarbejdelsen af læringsmålene for perioden.

Praktikdokumentet skal indeholde følgende elementer: Den studerendes begrundede forventninger og eventuelle spørgsmål til praktikstedet (påbegyndes i dag –med udgangspunkt i den viden der er tilgængelig om praktikstedet) Den studerendes overvejelser om den kommende praktikperiode og dens sammenhæng med uddannelsen i øvrigt (påbegyndes i dag: kig i din studiejournal og dine hidtidige opgaver: hvilken viden du allerede har, der evt. kan bringes i spil i den kommende praktik) Den studerendes forberedelse til den kommende praktikuddannelse Notater om læsning af relevant litteratur (påbegyndes i dag: Hvad har du læst der er relevant for praktikken indtil nu + notater fra det du læser i forberedelsesperioden)

Undervejs i perioden anvendes praktikdokumentet til refleksion over og dokumentation af den studerendes arbejde med læringsmålene. Vedligeholdelsen af praktikdokumentet sker i samarbejde med praktikstedet elementer fra dokumentet kan bruges som afsæt for fælles drøftelser og refleksioner. Det indsamlede materiale kan danne grundlag for fælles refleksioner og overvejelser, hvor de konkrete oplevelser og erfaringer analyseres, evalueres og perspektiveres.

Dokumentation af arbejdet med læringsmålene Erfaringer om pædagogiske problem- stillinger, processer og refleksioner. (disse punkter er det arbejde du skal lave med dokumentet under din praktik)

litteraturforslag "Professionalisering" af Per Fibæk Laursen, Lejf Moos, Henning Salling Olesen, og Kirsten Weber. Roskilde Universitetsforlag 2005 "Moderniseringen af den offentlige sektor" Katrin Hjort , Roskilde Univesitetsforlag 2001 Praktikpjecen, som findes på Portalen i bibliotek, under ”praktikpjecer og andre dokumenter” ”Praktik i pædagoguddannelsen – uddannelse, opgaver og ansvar” Undervisningsministeriet 2009 ”praktik i pædagoguddannelsen” red. Peter Mikkelsen og Signe Holm-Larsen, Kroghs forlag 2007

De formelle dokumenter: Portalen, studiezonen, bibliotek : Pjece for 3.praktik Uvm pjece om praktik i pædagoguddannelsen Skabelon til læringsmål + vejlederens udtalelse om indfrielse af læringsmål Forside > Generel studieinfo > Praktik > Pædagoguddannelsen praktikstedsbeskrivelserne

Vigtige datoer Godkendte læringsmål: Skal være din studielærer i hænde senest 3 uger efter praktikstart, dvs. den 21/2 Udtalelse om indfrielse af læringsmål: Jeres praktikvejleder udfylder og mailer til egen studielærer eller indsendes med post, senest 31/5 Endelig indstilling til godkendelse: Indsendes i underskrevet tilstand til Carlsbergvej med post eller fra institutionens mail senest 10/7 – men gerne tidligere hvis det er et problem i forhold til ferier.

studiedage 18. + 19. februar 22. , 23., 24., og 25. april 10., 11., 12 og 13. juni Der kommer program for dagene på Portalen

HUSK Kontakt egen studielærer hvis der er problemer Tal med vejleder el. inst. leder, hvis der er forhold der ikke er tilfredsstillende Hold dig orienteret på Portalen Meld dig ind i PLS og kontakt dem, hvis der er problemer – den lokale tillidsrepræsentant kan også være behjælpelig