Social Kapital – rig på relationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Præsentation af dig og Andreas Borg, Social IQ Academy
Psykisk arbejdsmiljø.
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Fra Branchearbejdsmiljørådene
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Virksomhedens sociale kapital
Arbejdspladsudvikling
Produktion og Logistik
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør, EUR.ING,
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Ledelse af innovative medarbejdere
Hospitalsenheden Vest Regionshospitalet Holstebro
NOEA/Aalborg Universitet
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Projektlederens rolle(r)
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Hvad er relationel koordinering
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Ledelse i forskellige retninger
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Lederkonferencen 9. juni 2010
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
Fokus på Kerneopgaven Anders Seneca, Dogmekompagniet.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
HANDELSSKOLERNES LÆRERFORENING Bestyrelsens beretning v/ Formand Christoffer Jørgensen.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Program – 09.45: Oplæg – 10.15: Refleksion i par/walk and talk (inkl. kaffe) – 10.45: Oplæg – 11.30: Refleksion i grupper (inkl.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
1 Kursus Lægesekretærer Den ”nye” dagsorden. 2 Indsats på DL området Fag, arbejdsmiljø og image mv. Skrive en ny historie Udvalg i afdelingerne Indsats.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Ledelsesformer og ledelsesteorier
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Sådan arbejder den gode TR
Virksomhedens sociale kapital
God kommunikation og godt kollegaskab
Hvordan koordinerer vi samarbejdet om kerneopgaven?
Fællesskabets fysiologiske virkning
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Hospitalsenheden VEST
Virksomhedens livscyklus
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Social Kapital – rig på relationer Hvad er virksomhedens sociale kapital? FIUs Udviklingsenhed

Social kapital – en ressource for både ansatte og virksomhed Undersøgelser viser Ansatte i virksomheder med høj social kapital er mere tilfredse med jobbet Virksomheder med høj social kapital har bedre produktivitet og kvalitet

Social kapital i en virksomhed De sociale relationer Samarbejds- evne Retfærdighed Tillid Kerne-opgave Virksomhedens sociale kapital er en egenskab ved virksomheden som sætter organisationens medlemmer i stand til at løse kerneopgaven i fællesskab

Kerneopgaven – det er den, det handler om Social kapital styrkes Fælles opgaveløsning styrker relationer Relationer skaber bedre opgaveløsning Tillid, retfærdighed og samarbejdsevne befordrer processen

Tillid - hvad er det på en arbejdsplads? Tillid generelt er: Accept af egen sårbarhed i forventning om at den anden ikke udnytter sårbarheden Rousseau, D. M. et al, 1998 Ledelse → medarbejderne Ledelsen afgiver kontrol til medarbejderne i forventning om, at medarbejderne gør deres bedste for at løse arbejdsopgaverne Ansatte → Ledelse Medarbejderne har tillid til ledelsen udøves for at varetage det fælles bedste 5 5

Retfærdighed - Hvad er det på en arbejdsplads? Forskellige former for retfærdighed Fordeling af goderne Processen: Hvordan fordels goderne? Mellem personer: Hvordan behandler vi hinanden? Information: Får vi de informationer vi har behov for? Har vi de arbejdsredskaber, vi har brug for?

Samarbejdsevne – hvad handler det om? Det strukturelle: muligheder for samarbejde Kompetencer: hvem må/kan hvad? Strategisk: fælles mål 7

Balancen Tillid - kontrol Formål der giver mening Synlig og gennemskuelig feedback Dialog og støtte ved fejl Problemløsning ved fejl Tillid Kontrol Meningsløs kontrol Skævvredet kontrol Gabestokken Bebrejdende kontrol Overdreven kontrol

Kerneopgaven – under forandring Bestyrelse/ politikere Faggruppe 2 Faggruppe 1 Faggruppe 3 Virksomhedens kapaciteter Kerne-opgave Teknologi og viden Faggruppe 6 Faggruppe 4 Faggruppe 5 Kunder/ borgere 9

Relationel koordinering Opbygning af faglige og sociale relationer præget af Fælles sprog og viden Fælles mål Gensidig respekt Kommunikation og samarbejde Timing og hyppighed Præcision Problemløsning Faggruppe 4. Faggruppe 2 Faggruppe 3 Faggruppe 5 Faggruppe 6 Kerne-opgaven Faggruppe 1 Jody Hoffer Gittel 10 10

Producere og sælge småkager og kiks Kerneopgaven – hvad er det? Bisca Alfa Laval Kolding Produk-tion ? Salg og marketing Udvikling Økonomi Lager og distrib. Producere og sælge småkager og kiks ? Produk-tion Lager og distrib. Salg og marketing Producere og sælge væskehåndterings-udstyr Udvikling Økonomi

Social kapital i balance Øverste ledelse Forbindende Afdelinger Samlende Samlende Grupper eller fag Samlende Samlende Samlende Brobyggende 12

Social kapital ude af balance Øverste ledelse Forbindende Subgrupper Afdelinger Samlende Samlende Grupper eller fag Samlende Samlende Samlende Brobyggende 13 13 13

Social kapital ude af balance Øverste ledelse Forbindende Centralistisk organisation Afdelinger Samlende Samlende Grupper eller fag Samlende Samlende Samlende Brobyggende Inspireret af Tage Søndergård Kristensen 14 14 14

Social kapital ude af balance Øverste ledelse Forbindende Løsere netværk Afdelinger Samlende Samlende Grupper eller fag Samlende Samlende Samlende Brobyggende Inspireret af Tage Søndergård Kristensen 15 15 15

Gruppearbejde I diskuterer følgende spørgsmål i 20 minutter: Hvilke handlinger eller beslutninger hos jer styrker den sociale kapital – dvs. tillid, retfærdighed, samarbejdsevne Hvilke handlinger eller beslutninger hos jer svækker den sociale kapital – dvs. tillid, retfærdighed, samarbejdsevne? Hvad gør I får at skabe fælles mål for arbejdet? Hvad gør I for at skabe gensidig respekt mellem faggrupper, afdelinger, ledelse og ansatte? I de sidste 10 minutter forbereder i tilbage-melding til plenum: Hvad styrker, hvad svækker social kapital?