Kompetenceafklaring af børnene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Program for aftenen kl – 20.30
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Måltidet – lyst og fællesskab
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Vejlederens kommunikation
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Prinsesse Arabella blander farver
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Kompetenceafklaring af børnene Skoleklar – hvornår? Kompetenceafklaring Dialog mellem forældre og dagtilbud RI Stubbekøbing Skole

Status- og udviklingsbeskrivelse Kompetenceafklaring af børnene Status- og udviklingsbeskrivelse Model udarbejdet i Århus Kommune Opbygget omkring de seks læreplanstemaer, som dagtilbuddene arbejder efter Læner sig op af indholdsbeskrivelsen for undervisningen i børnehaveklassen på Stubbekøbing Skole Arbejdshæfte udfyldes af forældre og pædagoger Danner baggrund for den kompetenceafklarende samtale RI Stubbekøbing Skole

Kompetenceafklaring af børnene 1. Sociale kompetencer At etablere og fastholde venskaber: Barnet tager kontakt til andre børn og opfordrer til at lege, snakke og være sammen. Barnet fortæller noget positivt om andre børn og bruger begrebet ”ven”. Barnet hjælper, er loyal, trøster og genetablerer venskaber. At indgå i samspil med andre: Barnet snakker med andre om sine tanker og følelser. Barnet lytter, fortæller, svarer, spørger og deltager i småsamtaler. Barnet udtrykker tolerance og accept over for andre. At handle i sociale fællesskaber: Barnet samarbejder, søger fælles løsninger og indgår kompromisser. Barnet fortæller om, at aftaler, regler i lege og spil skal overholdes og gør det selv. Barnet forhindrer at andre udelukkes fra fællesskabet. RI Stubbekøbing Skole

Kompetenceafklaring af børnene 2. Sproglig udvikling At forstå og bruge sproget situations-uafhængigt: Barnet svarer meningsfuldt på spørgsmål om ”hvordan, hvorfor, hvem og hvad”. Barnet genfortæller en hændelse og fortæller om noget, som kan eller skal finde sted. Barnet siger lange komplekse sætninger med ”fordi” og ”som”. At kommunikere med sin omverden: Barnet fortæller sine oplevelser sammenhængende. Barnet håndterer problemer og konflikter ved hjælp af sproget. Barnet snakker om og kan benytte forskellige teknologier. At eksperimentere med skriftsproget: Barnet benytter ord, tal og bogstaver i leg. Barnet tolker, hvad logoer og skilte symboliserer. Barnet genkender de fleste bogstaver og skriver enkelte ord. RI Stubbekøbing Skole

3. Kulturelle udtryksformer og værdier Kompetenceafklaring af børnene 3. Kulturelle udtryksformer og værdier At være kreativ: Barnet deltager og skaber rolle- og regellege med forskellige temaer og udtryksformer. Barnet fortæller om følelser og idéer, som udløses i mødet med forskellige kulturelle udtryk. Barnet former i ler, tegner, fortæller historier, synger, danser og klæder sig ud. At forstå egen og andres kulturer: Barnet leger rolle- og andre børnelege. Barnet fortæller om forskellige kulturer og traditioner. Barnet begrunder sin interesse i at deltage i kulturelle aktiviteter. At forstå etiske og moralske emner og dilemmaer: Barnet begrunder med ord og viser med adfærd en optagethed af etiske dilemmaer. Barnet spørger og reflekterer over livet og døden. Barnet forholder sig i tale og leg til og skelner mellem godt og ondt, rigtigt og forkert og sandhed og løgn. RI Stubbekøbing Skole

4. Alsidig personlig udvikling Kompetenceafklaring af børnene 4. Alsidig personlig udvikling At have indlevelse i andre: Barnet udtaler og viser forståelse for andres adfærd og meninger. Barnet udsætter egne behov til fordel for andres og tilbyder andre sin hjælp. Barnet opfordrer og inviterer andre til at være med i det sociale fællesskab. At tage vare på egen personlig integritet: Barnet fortæller, hvad det vil være med til og ikke med til. Barnet kræver sin ret til at beskæftige sig med det, som det selv har valgt. Barnet argumenterer for at blive lyttet til og forstået. At være psykisk robust: Barnet viser mod ved at tage nye initiativer og forsøger sig med at indgå i ukendte relationer og aktiviteter. Barnet giver udtryk for sine følelser og meninger, forsvarer og står ved dem. Barnet håndterer andre børns udfordringer og afvisninger. RI Stubbekøbing Skole

Kompetenceafklaring af børnene 5. Krop og bevægelse At være selvhjulpen i hverdagen: Barnet klarer af- og påklædning samt toiletbesøg. Barnet tager passende tøj på i forhold til årstiden og vejret. Barnet hjælper til med praktiske gøremål. At være kropsbevidst: Barnet handler kropsbevidst i overensstemmelse med sproglige opfordringer. Barnet beskriver de kropslige fornemmelser af glæde, frygt, vrede, smerte og ked-af-det-hed. Barnet fortæller om og beskriver sin krop og alle sine sanser. At mestre koordinering af grundbevægelserne: Barnet mestrer to eller flere forskellige bevægelser samtidig. Barnet veksler mellem at være i kropslig ro og i bevægelse. Barnet udholder og overvinder længerevarende fysiske udfordringer. RI Stubbekøbing Skole

6. Natur og naturfænomener Kompetenceafklaring af børnene 6. Natur og naturfænomener At eksperimentere med naturens materialer: Barnet afprøver og udvider sine grænser. Barnet afprøver, hvad naturens materialer kan anvendes og holde til. Barnet omtaler og benytter kategorier som vægt, form, længde og antal, når barnet undersøger og reflekterer over naturens materialer. At have indsigt i dyrs og planters livsbetingelser: Barnet undersøger og spørger til dyrs og planters livsbetingelser. Barnet fortæller om dyrs levesteder og levemåder. Barnet fortæller om tegn på døgnets og årstiders skiften. At efterleve adfærdsreglerne i naturen: Barnet rydder op, fjerner affald og passer på dyrs og planters liv og betingelser. Barnet spørger til, hvad der er spiseligt, giftigt, sundt, usundt, i orden og ikke i orden. Barnet tilpasser sin adfærd efter gældende regler og normer. RI Stubbekøbing Skole

RI Stubbekøbing Skole

Kompetenceafklaring af børnene Selve samtalen Forældre og pædagoger har hver især udfyldt dialoghjulet forud for samtalen Under samtalen foretages samlet vurdering af barnets kompetencer Tidspunkt for skolestart fastsættes, februar – maj- september Dialog mellem skole og dagtilbud med henblik på overlevering Med samtykke fra forældrene, følger dialoghjulet med til skolen RI Stubbekøbing Skole

Kompetenceafklaring af børnene RI Stubbekøbing Skole