Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studiefremdriftsreformen
Advertisements

Erfa- og evalueringsmøde
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
7-trinsskalaen Status Udgangspunktet er, at bekendtgørelsen er udstedt. Oplægget bør derfor ikke opfordre til debat om beslutningen om at skifte karakterskala.
International mobilitet med den nye danske karakterskala
Ny karakterskala Hvorfor ny skala?
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Evaluering.
Hvad er Khan Academy Verdens største gratis virtuelle skole
Folkeskolen i forandring
Katherine Richardson Formand for Klimakommissionen 30. april 2009
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Teknik og videnskab for samfundet § 2 Fondens formål er at fremme DTU´s virksomhed inden for forskning, uddannelse og erhvervssamarbejde og som teknologisk.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
7-trinsskalaen.
Den danske universitetssektor
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.

Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Orientering om Bachelorprojekt November 2013 Astrid Jensen.
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
1 Velkommen til Årsmøde 2012 for de regionale familieambulatorier v/ May Olofsson, overlæge og leder af Videncenteret og Familieambulatoriet Region H Hotel.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Den nye karakterskala – principper og anvendelse i praksis
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Technology and science for society Danmarks Tekniske Universitet Uddannelsesdekan Gunnar Mohr 25/9 ’07.
Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj 2012 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter, Efterårssemestret.
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Elevplankonference september
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
TATIONpRÆSEN 9. Februar 2010 AARHUS UNIVERSITET TILVALG Aarhus Universitet, AU Studieadministration, 9. februar 2010.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Socialgrupper og social klasser
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Censormøde 22. maj 2006 – Bidrag fra Københavns Universitet Implementering af ledelsesstruktur m.v. Bestyrelsen tiltrådte 1. januar 2005 Ingrid Kryhlmand,
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Idégenereringsproces i Forbindelse med Udvikling af Masteruddannelser Aase Møller Handelshøjskolen i Århus.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
Eksamensformer og karaktergivning
INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af Uddannelserne Vejle
Konference om digital skriftlig eksamen i dansk på stx Program – 10.15Velkomst Nikolaj Frydensbjerg Elf, ph.d: Multimodal mediekompetence,
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Internationalisering og forhåndsmerit Ankomst og kaffe Velkomst og orientering om regeringsgrundlaget og de nye meritmuligheder v. undervisningsinspektør.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Ny karakterskala – nye mål?
Videreuddannelse.
Kollektiv vejledning – dagens program
Den nye ”7-trins skala” Hvorfor?
Bedømmelse og karakterer
Økonomisk Institut Studievejledningen bor i
Indkøb på AU.
Sammenslutningen af undervisere ved Træfagenes byggeuddannelse
Nye Samfundsforudsætninger
Præsentationens transcript:

Betænkning om indførelse af en ny karakterskala til erstatning af 13-skalaen

Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor, Handelshøjskolen i København Ib Hansen, skoledirektør, Kolding Kommune Hanne Helleshøj, rektor, CVU Syd, Vordingborg Steen Pade, rektor, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Erik Meineche Schmidt, dekan, Det naturvidenskabelige Fakultet Aarhus Universitet Hanne Shapiro, centerchef, Kompetence og It, Teknologisk Institut

Anbefalingerne Kommissionen anbefaler, at 13-skalaen afskaffes. Kommissionen anbefaler, at der indføres en ny karakterskala med følgende trin: -3, 0, 2, 4, 7, 10, 12, hvori der indgår to ikke-bestå- og fem bestå-karakterer. Kommissionen anbefaler, at der udarbejdes præcise målbeskrivelser for de enkelte fag/undervisningsforløb, således at det er muligt at karakterisere graden af målopfyldelse ved en given præstation. Kommissionen anbefaler, at der sammen med indførelsen af den nye karakterskala gøres en særlig indsats for at oplyse om principper og retningslinjer for karaktergivning generelt og for den nye skala i særdeleshed over for brugere og aftagere. Kommissionen anbefaler, at der foretages en evaluering af karakterskalaen hvert femte år, således at udviklingen i anvendelse af skalaen følges.

Gennemførte undersøgelser/øvelser Bilag 1: Historisk materiale vedrørende karakterskalaer i Danmark Bilag 2: Karakterskalaer på forskellige uddannelsestrin og uddannelser i Danmark Bilag 3: Brug af 13-skalaen Bilag 4: Valgfagsniveau og karakterer i engelsk og matematik

Gennemførte undersøgelser/øvelser Bilag 5: Analyse af specialekarakterer på AAU, AU, KU, SDU og RUC Bilag 6: Analyse af karakterniveau ved bachelorprojekter i en række professionsbacheloruddannelser Bilag 7: Eksemplificering af målbeskrivelser i engelsk Bilag 8: Beregninger af relationen mellem 13-skalaen og den foreslåede karakterskala

Krav til en fremtidig karakterskala International anvendelighed Skalaen skal anvendes ens i hele uddannelsessystemet, og bedømmelsen skal udtrykke graden af målopfyldelse Samme skala i hele uddannelsessystemet Klar trindifferentiering Mulighed for gennemsnitsberegning

ECTS-skalaen

Relativ skala

Tal til gennemsnitsberegning

Anbefalet af karakterkommissionen

Ny karakterskala

Omverdenens reaktion Jakob Lange: Bevar den gamle, men skrot 13-tallet. Imod minuskarakter. Anders Bondo: Ligeglad med hvilken skala man bruger. Ideen med minuskarakterer er latterlig. Niels Egelund: Det er helt fint at markere, hvis eleven opfører sig urimeligt. Positivt med færre trin. Henrik Toft Jensen: Det er et stort problem, at vi ikke har kunnet oversætte udenlandske karakterer. Universiteternes Rektorkollegium: Positive Danske studerendes fællesråd: Positive Det er jo altid spændende hvordan ens arbejde bliver modtaget ved offentliggørelsen. Der var mange positive tilbagemeldninger. 1) ”Ingen kan mindre end ingenting, så kommissionens forslag om en negativ karakter overlever næppe.” ”Det helt afgørende, for om kommissionens forslag skal blive virkelighed, er, om man kan tro på, at den vil holde i mange, mange år. Det må være en forudsætning med al den alvorlige forvirring, indførelsen af en ny skala afføder. ” 2) Det er langt mere interessant at lave mere tidssvarende prøver i forhold til undervisningen«, siger lærerformand Anders Bondo Christensen. 3) Niels Egelund, Institutleder på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), er uenig. »Det er helt fint at markere, hvis eleven opfører sig urimeligt. Det hjælper dem til at gøre en større indsats og opføre sig ordentligt en anden gang,« siger han. »Det kan ikke nytte, at vi kun må belønne, men ikke straffe. Det er udtryk for en forældet 68'er-pædagogik,« siger han. Det er stort problem, at vi ikke har kunnet oversætte karaktererne. Når en dansk studerende fik en kanon karakter i udlandet, blev der bareskrevet 'bestået' på eksamensbeviset. Det er naturligvis heltutilfredsstillende«, siger rektor på Roskilde Universitetscenter HenrikToft Jensen. »I stedet for at lægge op til en reel udvikling af evaluering ogbedømmelse som pædagogisk og fagligt redskab ligger fokus overvejende påinternational harmonisering«, siger Thor Möger Pedersen i en pressemeddelelse (Gymnasieeleverne). Københavns Universitets rektor Linda Nielsen er særdeles positiv. »Jeg er overbevist om, at den nye skala vil gøre det endnu lettere for studerende og færdiguddannede at bevæge sig over landegrænserne, både for at læse og for at søge arbejde, og det er der i høj grad brug for,« siger hun. Men flere tager afstand fra at indføre minus tre, som sammenlignes med gamle dages slet eller »udelukkelse og ruin«,

Status for overvejelserne om en ny karakterskala Ministeren har bedt de relevante uddannelsesråd om at deltage i en struktureret debat på Undervisningsministeriets område Videnskabsministeren er begejstret Kulturministeren var parat til at indføre den med det samme Det kræver ikke umiddelbart en lovændring, men dog at forligspartierne i Folketinget er enige i at skifte skala