Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Udvikling og implementering af en kommunal model for
ScanSleep Privat søvnmedicinsk klinik Stiftet i 2001 af Jan Ovesen og Søren Berg Plan/vision 2011: Nordens førende søvnmedicinske klinik Diagnostik og.
Metoder og Status i Danmark
Sundhed på arbejdspladsen
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Date :31 1.
Netværk af forebyggende sygehuse
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Sygeplejerske Lone Woelders
Hvordan kan undersøgelser af patientoplevet kvalitet medvirke til at øge kvaliteten? Afdelingsleder Morten Freil Kvalitetstræf kostforplejningen, 2006.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Kompetent til at støtte livet med kræft
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
ICF-projektet forår 2008 – december 2009 Evaluering Afsluttende konference Torvehallerne i Vejle Marianne Engberg,
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Patientinddragelse – et element i patient empowerment
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Nationale initiativer på stråleområdet Lars Dahl Pedersen Kræfttemamøde 23. januar 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Tryghed ved udskrivelsen
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
© Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Patient- og Pårørendepolitik ( ) ) Vi tager patienten og de pårørende med ved bordet, når vi taler om, hvordan vi kan gøre tingene.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
De pårørende i beslutningsrummet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder Jannik Sevaldsen

Fakta om Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) •Landsdækkende undersøgelse blandt indlagte på sygehusniveau siden 2000 (2002, 2004 og 2006) •Udvidet ca patienter inkluderet •Gennemføres hvert år blandt både indlagte og ambulante patienter •Resultater på afdelings-, sygehus-, regions-, speciale og landsniveau •Offentlige sygehuse samt patienter behandlet efter aftale om udvidet frit sygehusvalg på privathospitaler •Nationale og regionale spørgsmål

Formål med LUP •At identificere forskelle i patienters oplevelser indenfor udvalgte temaer gennem sammenligning på tværs •At give input til at arbejde med kvalitetsforbedringer •At kunne følge udviklingen i patienternes oplevelser og vurderinger systematisk over tid

LUP og Den Danske Kvalitetsmodel

LUP offentliggøres på: Patientoplevelser.dk Sundhed.dk Sundhedskvalitet.dk (forår 2010)

Landsresultater om medinddragelse - indlagte patienter Kilde: Enheden for Brugerundersøgelser: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), København 2009.

Kontaktperson(er) og medinddragelse - ambulante patienter Kilde: Enheden for Brugerundersøgelser: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), København 2009.

Landsresultater om information - indlagte patienter Kilde: Enheden for Brugerundersøgelser: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), København 2009.

Landsresultater om information om ventetid - ambulante patienter Kilde: Enheden for Brugerundersøgelser: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), København 2009.

Landsresultater om information om patientoplevede fejl - indlagte patienter

Patientoplevede fejl og medinddragelse Kilde: Enheden for Brugerundersøgelser: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), København 2009.

Regionale spørgsmål om kommunikation i Region Hovedstaden ? Lydhørhed fra plejepersonale/læger ? Fik svar på spørgsmål ? Mulighed for at tale med plejepersonale/læger ved behov ? Mulighed for at tale fortroligt med personalet ved behov ? Havde en afsluttende samtale om behandlingsforløb ved udskrivelse ? Tvivl ved udskrivelse

LUP-resultater om kommunikation i Region Hovedstaden 29,6 % af patienterne oplevede dårlig/virkelig dårlig mulighed for at tale med læge. 13,2 % af patienterne oplevede kun i mindre grad/slet ikke, at lægerne lyttede.

LUP-resultater om kommunikation i Region Hovedstaden 25,9 % af patienterne oplevede dårlig/virkelig dårlig mulighed for at tale fortroligt. 19,1 % af patienterne havde ikke en afsluttende samtale ved udskrivelse.

Fra måling til handling LUP national LUP regional Videre analyser og handling ?

Opfølgning på LUP ?

Er resultaterne tilfredsstillende? Inddrage patienter og pårørende? Behov for uddybede undersøgelser? • Sammenlign resultaterne med resultater fra andre afdelinger inden for samme speciale • Sammenlign med resultater af tidligere undersøgelser i egen afdeling (2010 ->) • Eksternt fastsatte mål eller kvalitetsstandarder, som afdelingen ønsker at leve op til • Internt fastsatte mål eller politikker for afdelingen

Opfølgning på LUP Udvælg (få) indsatsområder Søg inspiration og planlæg initiativer Handlingsplan – der sikre fokus, fremdrift og har klare mål

Opfølgning på LUP Ledelsesmæssig opbakning Tidlig involvering af medarbejdere Test forbedringstiltag i mindre skala

Opfølgning på LUP Evaluer indsatsen Lav ny plan

Ny videns- og idébanken Ny web-baseret videns- og idébank Over 50 konkrete idéer og tiltag med fokus på patientinddragelse og samarbejde med patienter, brugere og pårørende.

Ny videns- og idébanken

Andre muligheder for opfølgning, fx Eksempler: •Løbende dataindsamling – fx med udvalgte spørgsmål fra LUP •Drøftelse af resultater i Brugerråd •Direkte patientfeedback •Undervisning og temadage •Patientkommentarer fra LUP

De lavt hængende frugter

”Jeg fik mulighed for at tale med den samme læge hver gang. Dette giver kontinuitet i forløbet og er VIRKELIGT GODT for patienterne.”

Opsamling ifht. opfølgning på LUP •Udvælg indsatsområder •Inddrag patienter og pårørende •Suppler evt. med uddybende undersøgelser (kvantitative og kvalitative metoder) •Lav handlingsplan med klare mål •Involver personale og ledelse •Søg inspiration •Afprøv, evaluer og følg op

Læs mere på: