Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020."— Præsentationens transcript:

1 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020

2 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Undersøgelserne 2 undersøgelser – Patientundersøgelse – Pårørendeundersøgelse Undersøgelsesperiode: – 1. oktober – 30. november 2010 2 undersøgelser => 11 rapporter Offentliggøres af Danske Regioner i uge 25 2011

3 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Hovedkonklusioner Fortsat stigning i den generelle tilfredshed blandt både patienter og pårørende Stor spredning mellem afsnit i den generelle pårørende tilfredshed

4 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Svarprocenter

5 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Deltagende enheder Deltagende enheder i altRapporterede enheder Nogle enheder med under 10 besvarelser er blevet sammenlagt og rapporteres samlet.

6 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Svarpersonernes karakteristika – patienter

7 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Svarpersonernes karakteristika – patienter

8 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Svarpersonernes karakteristika – pårørende

9 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Svarpersonernes karakteristika – pårørende

10 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Stjernespørgsmålet patienter

11 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Spredning mellem afsnit - patienter

12 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Patienter 5+4 stjerner over tid 201020072005 Hele landet 83%82%78% Region Hovedstaden 81% Region Midtjylland 85%82% Region Nordjylland 80%78% Region Sjælland 81% Region Syddanmark 85%83%

13 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Stjernespørgsmålet pårørende

14 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Spredning mellem afsnit - pårørende

15 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Pårørende 5+4 stjerner over tid 201020082005 Hele landet 52%48%46% Region Hovedstaden 43%38% Region Midtjylland 55%52% Region Nordjylland 49%42% Region Sjælland 44%46% Region Syddanmark 57%55%

16 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Patienter - spørgsmål med mest tilfredshed

17 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Patienter spørgsmål med mindst tilfredshed

18 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Pårørende spørgsmål med mest tilfredshed

19 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Pårørende spørgsmål med mindst tilfredshed

20 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Fokus: Overgange - Patienter Ja i høj grad Ja i nogen grad Nej kun i mindre grad Nej slet ikke Hvis du samtidig med dit forløb i distriktspsykiatrien har været indlagt: Synes du, at overgangene var godt planlagt? 35%42%13%10%

21 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Samarbejde ved overgange mellem distriktspsykiatri og indlæggelse - patienter Adgang til indlæggelse Ingen samarbejde mellem sygehus og distriktspsykiatri. Distriktspsykiatrien hjælper slet ikke med indlæggelse. Størst betydning: Når sygdommen bliver opdaget, går der ikke lang tid til handling, man bliver hurtigt sat i medicinsk behandling og bliver indlagt hurtigt, hvis behovet er der. Størst betydning: At blive lukket ind (indlagt), når man banker på. Har henvendt mig flere gange "uden held", men jeg lever jo endnu, så måske har de vurderet korrekt(?). Desværre berettiger min diagnose ikke til, at jeg kan være indlagt mere end en uge, da akut psykotiske mennesker har førsteprioritet. Jeg har meget svært ved at komme mig på en uge i mine dårlige perioder, men bliver sendt hjem til to timers bostøtte ugentligt. Når jeg har haft behov for indlæggelse, sørger min psykiater for, at det går hurtigt og let.

22 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Samarbejde ved overgange mellem distriktspsykiatri og indlæggelse - patienter Under indlæggelse Størst betydning: Da jeg var indlagt på sygehuset og fik besøg af både min psykolog og bostøtte. Størst betydning: At jeg får en person, der kan komme f.eks. på mit sygehus, hvis jeg har brug for det. F.eks. var jeg indlagt pga. noget og ville have min psykolog til at komme, men fik den besked, at det kunne min psykolog ikke. Heller ikke da jeg var indlagt på somatisk sygehus. Hvis jeg bliver indlagt, har min psykiater altid fingeren på pulsen. Det er meget værdifuldt, at der er tilrettelagt en koordineret bred støtte og behandling. Kontakten i den ambulante psykiatri er med de samme behandlere, som fulgte mig under den lange indlæggelse.

23 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Samarbejde ved overgange mellem distriktspsykiatri og indlæggelse - patienter Efter indlæggelse Tryghed og hurtig hjælp fra overgangen mellem hospitalet og hjemmet. At overgangen fra indlæggelse til udskrivelse bliver glidende, er trygt. At man har et sted at komme efter behov, og få vendt hvad hovedet tumler med. Der er intet samarbejde mellem distriktspsykiatrien og psykiatrisk hospital. Vilkårlige udskrivninger. Størst betydning: At jeg kan diskutere medicin, at jeg kan få helet de sår, jeg har efter indlæggelse - at der bliver fulgt op på tingene, at der er kontinuitet. Distriktspsykiatrien gav meget tryghed i starten efter indlæggelsen, senere gav det oplysning og svar på mange spørgsmål. Medicin, adfærd og forebyggelse af sygdommen.

24 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Fokus: Information - patienter Ja i høj grad Ja i nogen grad Nej kun i mindre grad Nej slet ikke Har behandlerne informeret dig om, hvordan din livsstil kan påvirke din sygdom? 46%34%13%7% Har du fået skriftlig information om din sygdom og behandling? 29%27%19%25% Får du de informationer om din sygdom og behandling, som du har brug for? 42%38%14%6%

25 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Information - patienter Skriftlig information Jeg har fået skriftlig information, hvilket er rigtig godt. Alt i alt er mit indtryk godt, men der er enkelte mangler såsom skriftlig information og information til pårørende. Er yderst tilfreds med behandlerne, men kunne godt bruge lidt mere information på papir om min sygdom og medicin. Har indtil videre fået den hjælp, jeg har haft brug for. Kunne dog godt have brugt noget skriftlig information om min behandling. Jeg ville gerne have haft noget skriftlig information om min diagnose, evt. en henvisning til gode hjemmesider og/eller bøger.

26 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Information - patienter Information om sygdom og behandling Jeg får grundig vejledning, information og støtte af kontaktpersonen i, hvad jeg har behov for. For lidt information vedrørende personligt forløb. Der burde være mere information om følgesygdommene i starten af forløbet. Det har været et super forløb, men savnede lidt mere information om forskellige muligheder. Jeg har et stort behov for information og har manglet oplysninger om, hvad der skulle ske. Jeg har manglet information om min tilstand og behandlingsforløbet. Jeg har fået det bedre. Jeg har fået information om min sygdom, så jeg bedre forstår den.

27 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Information - patienter Information om livsstil Kan godt bruge mere støtte til livsstil end bare information. Behandlerne kunne i nogle tilfælde blive bedre til at foreslå noget, som kunne bedre ens hverdag og løbende information under ændringer af sygdomsforløbet. F.eks. hvilken kost, vitaminer, fordele/bivirkninger ved medicinen og motivere bedre, når man er "lidt nede", usikker angående medicindosis. Også henvise til "litteratur" og links på nettet. Jeg er godt tilfreds, men kunne godt bruge information om kost og livsstil. Jeg har ikke har fået nogen information, om hvad jeg selv kan gøre, for at forbedre min situation.

28 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Fokus: Pårørende Ja i høj grad Ja i nogen grad Nej kun i mindre grad Nej slet ikke Har personalet i distriktspsykiatrien været intereseseret i din erfaring og viden som pårørende? 30%29%16%24% Er du blevet medinddraget af personalet i distriktspsykiatrien? 21%29%19%31% Er det dit indtryk, at personalet betragter dig som samarbejdspartner patientens behandlingsforløb? 32%26%15%27% Har du fået den støtte og opbakning fra personalet i distriktspsykiatrien, som du har haft brug for? 29%27%17%27%

29 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Fokus: Pårørende JaNej Har personalet i distriktspsykiatrien selv taget initiativ til kontakt med dig? 46%54%

30 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Initiativ til kontakt - pårørende Kommentarer med ordet initiativ handler overvejende om, at patient og/eller pårørende selv har måttet tage initiativ Positive kommentarer trods eget initiativ Jeg tog på eget initiativ med til min datters første samtale, og her gav behandleren udtryk for, at det var godt, at jeg havde været med. Da jeg tog initiativ, fik jeg ok kontakt, men har savnet at personalet tog initiativ. De har været imødekommende og vil gerne høre vores oplevelser, men initiativet er kommet fra os selv. Kontakten til ambulantpsykiatrien har vi selv måttet tage initiativ til. Vi er så blevet mødt på en god måde og medinddraget med vores betragtninger. Jeg har været med til et par møder, men det har været på eget og patientens initiativ. Jeg er også selv kommet med input, men det har igen været på eget initiativ – psykiatrien har ikke selv spurgt efter det. Jeg har kun været i kontakt med behandler, fordi jeg selv tog initiativ, men jeg oplevede hende meget imødekommende, og vores tanker og opfattelse stemte fint overens, så jeg er tryg ved hende og ved, hun er en god støtte og hjælp for min datter, samt realistisk. Jeg ved også, at jeg selv kan kontakte hende om nødvendigt.

31 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Initiativ til kontakt - pårørende Kontakt på eget initiativ - Negative kommentarer: Det er altid mig, der skal tage initiativ til kontakt. Har ikke følelsen af, at vi som pårørende også er en stor del af behandlingen. Har kun været med til en samtale på eget initiativ. Fik at vide, at der ikke var tid til at inddrage pårørende. Jeg vil så gerne, at det ikke altid er mig, der skal tage initiativ til kontakt. Jeg føler, at jeg er en dum kælling, der altid er utilfreds og brokker mig. Men jeg er jo bare en fortvivlet pårørende. Jeg har brug for tillid og tryghed til dem, der passer på patienten…

32 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Støtte fra distriktspsykiatrien - pårørende Støtte til pårørende: Stjerner: Alt for lidt medinddragelse. Alt for lidt opmærksomhed på omsorg for pårørende. Vigtigt at pårørende får støtte, da de er patienternes ressource/netværk. De er altid parat til at tale med os, besvare spørgsmål og tvivl og støtte os som pårørende. Der mangler kontakt. Ved ikke hvad der foregår. Jeg får ingen støtte eller tilbud som pårørende. Det fremgår af de tidligere afkrydsninger, at jeg ikke oplever, at Lokalpsykiatrien forholder sig til patientens pårørende som en støtte og ressource. Der er heller ikke udtrykt støtte til mig som pårørende. På trods af forsøg på henvendelse til Lokalpsykiatrien får jeg det negative svar, at de ikke har ressourcer til pårørendekontakt. Distriktspsykiatrien gjorde meget for, at jeg skulle med til samtaler, så jeg blev støttet og fik tilbudt samtaler selv for at være belastet… Fordi jeg er blevet mødt med varme, venlighed og stor interesse og nærvær. Jeg har følt mig meget tryg, og har oplevet omsorg og forståelse, og der er givet god støtte. Samtidig har jeg oplevet, at der altid var tid til at tale mellem medmennesket - der er glæde, alvor og humor.

33 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Støtte fra distriktspsykiatrien - pårørende Pårørende som støtte for patienten: Er kun med som støtte til patienten. Føler ikke jeg bliver taget med på råd. Det er svært at være pårørende, og vanskeligt at forstå/gøre sig klog på sygdommen. Ved at have en bedre kontakt ville jeg som pårørende være i stand til bedre at kunne affinde mig og støtte min nærmeste i den pågældendes behov og sygdom. 4 stjerner: Det gjorde jeg, da jeg har været med ved samtlige samtaler, selvom det ikke er proceduren. Alligevel er jeg blevet accepteret af behandlere som fast støtte for patienten.

34 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Medinddragelse - pårørende Da jeg ikke er blevet inddraget i noget, og at det overhovedet ikke virker som om, min mening og opfattelse som pårørende har nogen betydning. Samt at det er mig, der skal leve med vedkommendes dysfunktionalitet og ikke bliver støttet. Størst betydning: At blive inddraget og informeret om ændringer i medicinering. At blive inddraget og informeret om ændring i støtten omkring patienten. Kontaktpersonen har været god til at medinddrage, og har været god til at bruge mine resurser. Enorm menneskelig forståelse og er ikke bange for at sige det, der skal siges, uden at være "grov". Størst betydning: At blive medinddraget i sygdomsforløbet og værdsat som samarbejdspartner. Ville gerne betragtes som medspiller i forløbet. Gerne konkret inddragelse i f.eks. et recovery-forløb. God kontakt. Stor mulighed for selv at blive inddraget i det omfang, jeg måtte ønske i forskellige perioder. Størst betydning: At blive inddraget, set og hørt. Dette blev jeg ikke.

35 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Interesse for pårørendes viden Fordi at samarbejdet med psykiatrien har været enestående. De kan altid kontaktes og er nemme at tale med. De virker interesserede i mine egne oplevelser af min mors sygdom. Da patientens behandler kun i meget lav grad interesserer sig for min viden og erfaring som pårørende, og da behandleren nærmest er ligeglad med, at det også vedrører mig, hvordan patienten har det. Ingen støtte - ingen samarbejde - ingen interesse i viden og erfaring. Størst betydning: At de er imødekommende, lytter og er respektfulde overfor min vurdering af situationen. Omsorgsfulde og dygtige til at guide mig, så jeg støtter min datter bedst muligt. At der er opmærksomhed og lydhørhed i forhold til mig som pårørende. At der er tid til mig. At jeg får den fornødne støtte og vejledning. At min viden bruges.

36 © Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Lidt af det hele - pårørende 3 stjerner: De gange, jeg har haft kontakt med jer, er jeg blevet mødt med venlighed. Jeg oplever dog samtidig, at der ikke har været interesse for at inddrage mig som netværksperson, og det undrer mig, at det ikke vægtes at bruge den viden og støtte, der er i netværket. 5 Stjerner: Regelmæssig kontakt, kompetente empatiske medarbejdere, lydhørhed og respekt. Medinddragelse, samarbejde, åbenhed og fleksibilitet. Hurtig og effektiv respons, relevante og vigtige tiltag. Størst betydning: At blive set og betragtet som en vidensbase (den, der kender den psykisk syge bedst) og blive betragtet som en samarbejdspartner. Og så ville det være helt perfekt, hvis vi som pårørende kunne få en smule støtte i de allersværeste situationer (efter selvmordsforsøg m.v.). Størst betydning: Dialog, kontakt samt relevant inddragelse. Mulighed for at give information til distriktspsykiatrien og supplere med oplysning om patienten. Mulighed for at støtte op om patienten. At få information og oplysning i forhold til hvad jeg kan gøre. Plus forståelse for hvordan og hvorfor osv.


Download ppt "© Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google