4. april 2013 Chefkonsulent Christian Moldt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Evaluering.
Date :31 1.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
At udforske sin egen praksis
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Opsamling Screenings Session Miljøvurderingsdag 2014.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Akkreditering Kort fortalt. Baggrund Universitetsloven fastlægger – at alle eksisterende bachelor-, kandidat- og masteruddannelser skal akkrediteres –
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Brancheskolernes forandringsproces
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Inspirationsworkshop med fokus på
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

4. april 2013 Chefkonsulent Christian Moldt Tid til at give kvalitetsarbejdet et eftersyn? Auditering som metode som middel til at undersøge om kvalitetsarbejdet møder eksterne forventninger og interne udfordringer i praksis. 4. april 2013 Chefkonsulent Christian Moldt

Foredragets tilgang: Fungerer kvalitetsarbejdet i praksis? Et institutions og ledelsesperspektiv At kvalitetsarbejdet skal imødekomme både eksterne metoder og forventninger samt interne behov

Indhold Potentialerne ved intern og ekstern kvalitetssikring set fra et institutionsperspektiv Udfordringerne ved intern og ekstern kvalitetsssikring Hvilke forventninger kan vi have til et velfungerende kvalitetsarbejde? Selvorganiserede auditeringer - en kilde til optimering af kvalitetsarbejdet Opsamling

Inddrager viden fra Udvikling af og projektledelse af akkrediterings- og andre kvalitetssikringsprocesser Internationalt samarbejde (Næstformand i ECA (European Consortium for Accreditation) og meget andet) Udvikling af evalueringskurser i EVA regi Eget ph.d.-forløb: om brug af tilfredshedsmålinger set fra et organisationspsykologisk perspektiv Rollen som kvalitetsmedarbejder på CVU Egen undervisningserfaring 4

1. Potentialerne ved intern og ekstern kvalitetssikring set fra et institutionsperspektiv

Intern kvalitetssikring Hvor udgangspunktet for kvalitetsarbejdet på institutionen ofte er tilfredshedsmålinger Til (primært) vurdering af realisering af lærings-/kompetencemål Hvor hensigten er, at resultaterne bruges meningsfuldt i en organisatorisk kontekst Til både sikring og udvikling af undervisningen

Eksempler på potentialet ved brug af tilfredshedsmålinger 4. Benchmarking Lære ved at sammenligne egne resultater med andres 3. Ledelsesudøvelse Give lederen mulighed for at udføre sine ledelsesopgaver Ledelse 2. Teamwork Styrke koordinering og tilrettelæggelse af undervisningen, når undervisere arbejder sammen Mellemleder Mellemleder Mellemleder Undervisere Studerende Udvikling i klassen Give mulighed for systematisk feedback og dialog mellem lærer og stud. om undervis. Fra: Moldt (2007). Fra meningsløs til meningsfuld anvendelse af tilfredshedsmålinger … Se evt. på www.moldt.com.

Det interne kvalitetsarbejde som kilde til systematiske sikrings- og udviklings-processer Revision/ændring Målsætning Analyse/ Praksis evaluering

Ekstern kvalitetssikring og dokumentation Metoder som indeholder et eksternt element. Kan både være initieret eksternt og internt. Uddannelsesakkreditering Institutionsakkreditering Auditeringer Ad hoc evalueringer (eksterne) Benchmarking Resultatkontrakter Tilsyn Certificering Tilfredshedsmålinger Nøgletal Offentliggøre resultater

Ekstern kvalitetssikring og dokumentation Metoder som indeholder et eksternt element. Kan både være initieret eksternt og internt. Uddannelsesakkreditering Institutionsakkreditering Auditeringer Ad hoc evalueringer (eksterne) Benchmarking Resultatkontrakter Tilsyn Certificering Tilfredshedsmålinger Nøgletal Offentliggøre resultater

Elementer i klassiske eksterne kvalitetssikringskoncepter Selvevaluering Kriterier (eller krav/referencepunkter) Eksternt panel som foretager faglig vurdering Besøg Rapport På forhånd fastlagte konsekvenser

Klassiske eksterne kvalitetssikrings-koncepter Uddannelses-akkreditering: Institutionen får eller mister rettigheder til specifikke uddannelser Institutions-akkreditering: Institutionen får mister centrale rettigheder fx til at udbyde uddannelser Auditering: Evaluering på institutionsniveau med fokus på læring (som inst. akk. uden formelle konsekvenser) Kan være organiseret af myndigheder, foreninger eller netværk!

Den eksterne kvalitetssikring kan være en værdifuld metode til at få vurderet praksis Forberedelse til eksternt fastsatte krav kan stimulere udvikling Selvevaluering faciliterer læring Eksperter kommer med et eksternt perspektiv Faglig kvalitativ vurdering sætter fokus på kerneproblemstillinger

2. Udfordringerne ved intern og ekstern kvalitetssikring

Udfordringer ved intern kvalitetssikring …

Evaluering til Formål Nogle evaluerings-udfordringer 1. Udvikling i klassen Give mulighed for systematisk feedback og skabe grundlag for dialog mellem lærer og studerende om undervisningen Åbenhed kan være svært hvis underviseren ikke klarer sig godt. 2. Teamwork mellem underviserne Styrke koordinering og tilret-telæggelse af undervisningen når undervisere arbejder sammen Kollegaer har ofte ikke lyst til at drøfte deres evalueringer med hinanden 3. Ledelses-udøvelse Give lederen mulighed for at udføre sine ledelsesopgaver Evalueringer kan have meget ubehagelige konsekvenser 4. Benchmarking (eksternt) Lære ved at sammenligne egne resultater med andres Det er ikke altid til at vide, hvad der ligger bag sammenligningerne.

Brug af tilfredshedsmålinger 4. Benchmarking Lære ved at sammenligne egne resultater med andres 3. Ledelsesudøvelse Give lederen mulighed for at udføre sine ledelsesopgaver Ledelse 2. Teamwork Styrke koordinering og tilrettelæggelse af undervisningen, når undervisere arbejder sammen Mellemleder Mellemleder Mellemleder Undervisere Studerende Udvikling i klassen Give mulighed for systematisk feedback og dialog mellem lærer og stud. om undervis.

Ekstern kvalitetssikring og dokumentation Offentliggøre resultater Resultatkontrakter Tilsyn Certificering Akkreditering Benchmarking Ad hoc evalueringer Auditeringer Tilfredshedsmålinger Nøgletal RISIKO 1: OVERLOAD Kilde: Tilpasset fra Dirk Van Damme, OECD, key-note, INQAAHE 2011

Ekstern kvalitetssikring og dokumentation Offentliggøre resultater Resultatkontrakter Tilsyn Certificering Akkreditering Benchmarking Ad hoc evalueringer Auditeringer Tilfredshedsmålinger Nøgletal RISIKO 2: TJEK-SYSTEMER FREMFOR FAGLIG KVALITET Kilde: Tilpasset fra Dirk Van Damme, OECD, key-note, INQAAHE 2011

Ekstern kvalitetssikring og dokumentation Offentliggøre resultater Resultatkontrakter Tilsyn Certificering Akkreditering Benchmarking Ad hoc evalueringer Auditeringer Tilfredshedsmålinger Nøgletal RISIKO 3: DEN EKSTERNE KVALITETSSIKRING BLIVER FOR BLID (MISTER KRITISK FAGLIGHED) Kilde: Tilpasset fra Dirk Van Damme, OECD, key-note, INQAAHE 2011

Så der er behov for løbende tjek af det interne kvalitetsarbejde!

Institutionsakkreditering indføres i Danmark 1. 7 Institutionsakkreditering indføres i Danmark 1.7.2013 (forudsat loven vedtages) Vil betyde at videregående uddannelsesinstitutioner bliver ”selvakkrediterende”, dvs. intern fremfor ekstern kvalitetssikring af uddannelserne Understreger at ansvaret for kvalitetsarbejdet ligger på institutionen Institutionen skal igennem institutionsakkrediterings-proces Led i afbureaukratisering Har betydning for udbud af alle videregående uddannelser Aktualiserer betydningen af at se på kvalitetsarbejdet som samlet effektivt system

3. Hvilke forventninger kan vi have til det velfungerende kvalitetsarbejde?

Det velfungerende interne kvalitetsarbejde Tilpasset lokale behov (fit for purpose) Indeholder både et sikrings- og udviklingselement Understøtter af systematiske evaluerings- og opfølgningsprocesser (kvalitetscirklen) Sikrer ledelsesforankring Understøtter en inkluderende kvalitetskultur og meningsfulde dialoger Kilde: Tilpasset efter: ACE/EVA (2012) Akkreditering – kvalitetssikring og udvikling af uddannelser. Nogle elementer er udeladt og tilføjet.

Det velfungerende interne kvalitetsarbejde Tilpasset lokale behov (fit for purpose) Internationalt kvalitetssikringsprincip Det skal være dækkende for institutionens opgaver Målet er ikke at indføre et system. Der er formålet der skal fokuseres på. Hellere enkelt og velfungerende en smart og besværligt! Gode tegn: Systemer som er udviklet med bred inddragelse af interne aktører. Logisk sammenhæng mellem opgaveløsning og evalueringssystem.

Det velfungerende interne kvalitetsarbejde Indeholder både et sikrings- og udviklingselement Kvalitetsarbejdet skal kunne være kritisk, når det er nødvendigt Men det skal også fejre successer Gode tegn: Man kan se eksempler på at systemet fanger ”fejl” og fejrer gode eksempler.

Det velfungerende interne kvalitetsarbejde Understøttes af systematiske evaluerings- og opfølgningsprocesser (kvalitetscirklen) Revision/ændring Målsætning Analyse/ Praksis evaluering Gode tegn: Eksempler på at alle dele af cirklen fungerer, og at der ikke sker ”udfald”.

Det velfungerende interne kvalitetsarbejde Sikrer ledelsesforankring Ledelsen er reelt engageret Understøttes af en inkluderende kvalitetskultur og meningsfulde dialoger. Soft komponent: Fx dialog og åbenhed, tolerance for fejl, ikke straffende, stræben efter resultater. Gode tegn: Evaluering finder sted som en fuldt integreret del af opgaveløsningen. Gode tegn: Der finder dialoger og handlinger sted, som aktørerne oplever som meningsfulde i forhold til at understøtte kvalitets-arbejdet.

Er kvalitetsarbejdet på din institution: Tilpasset lokale behov (fit for purpose)? Indeholder det både et sikrings- og udviklingselement? Understøtter det systematiske evaluerings- og opfølgningsprocesser (kvalitetscirklen)? Sikrer det ledelsesforankring? Understøttes det af en inkluderende kvalitetskultur og meningsfulde dialoger? Ekstern kontekst Intern kontekst

4. Selvorganiserede auditeringer - en kilde til optimering af kvalitets-arbejdet

Formålet med en auditering At sætte det samlede kvalitetssikringssystem (eller dele heraf) på institutionen til eksamen med henblik på læring NB: Fokus, omfang m.m. kan frit tilpasset efter behov (fitness for purpose evaluering) Auditering egner sig til at blive organiseret af skolenetværk.

Auditeringsspørgsmål når fokus er på systemets virkning i praksis! Er kvalitetsarbejdet: Tilpasset og dækkende for lokale behov (fit for purpose)? Både sikrings- og udviklings-orienteret? Kendetegnet ved af systematiske evaluerings- og opfølgningsprocesser (kvalitetscirklen)? Ledelsesforankret? Understøttet af en inkluderende kvalitetskultur og meningsfulde dialoger? Ovenstående kan danne baggrund for kriterier!

Eksempler på en auditering der særligt ser på brug af tilfredshedsmålinger Dækker målingerne institutionens opgaver og målsætninger? Fx som led i dialog og udvikling af undervisningen med eleverne dialog og udvikling af undervisningen mellem underviserne ledelsesudøvelse benchmarking dvs. læring ved at sammenligne med andres resultater Finder der meningsfulde dialogprocesser og læring sted, som bidrager til sikring og udvikling af undervisningen? Er processerne effektive (lean perspektiv)?

Auditeringsfaser I Der nedsættes et ekspertpanel (fx 3 personer) Auditeringsopgaven defineres nærmere (behov for særlige fokusområder eller evt. brug af standardkoncept) Der anvendes en guide/vejledning til institutionen og eksperterne. Institutionen forbereder materiale til eksperterne: En selv-evaluering, hvor den selv tager stilling til sin performance evt. ved brug af SWOT eller andre redskaber. Væsentlige dokumenter, som beskriver mål, politikker, systemer etc. udarbejdes.

Auditeringsfaser II Eksperterne besøger institutionen fx 1 hel dag. Elever, lærere, ledelse og kvalitetsmedarbejder interviewes. Sidst på dagen drøftelse af foreløbige resultater med ledelsen. Eksperterne udarbejder en kort rapport (fx på 4-5 sider). Rapporten sendes til institutionen til kommentar. Endelig rapport udarbejdes og gøres evt. offentlig tilgængelig. Evt. opfølgning.

Klassiske auditerings-spørgsmål Hvordan ved I at tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen er hensigtsmæssig? Hvordan ved I, at jeres kvalitetsarbejde (jf. pkt. 1) er velfungerende? Hvad er jeres argumenter for ovenstående? Hvilke ”evidens” eller fakta (dokumenter, udsagn, nøgletal m.m.) underbygger jeres argumenter?

Øvrige elementer til overvejelse Kan fx gennemføres hvert 4-6. år Kan evt. operere med formand/sekretær i panelet Kan evt. organiseres med deltagelse af ekstern auditeringskoordinator Kan evt. udvides til at give ”karakterer” til kvalitetssikringssystemet Kan evt. lede til certifikat (udstedt af netværk/anden ekstern aktør)

Eksempel på en mini-auditering Fokus afgrænses til brug af tilfredshedsmålinger 2 eksperter (kollegaer fra netværk) Forberedelse: Eksisterende dokumenter sendes til eksperterne 1 dags besøg 3 siders rapport Ingen offentliggørelse

Mere avancerede auditeringsredskaber Brug af stikprøver til at undersøge praksis Audit trails (tidligere processer undersøges med henblik på at få viden om, om hvor godt kvalitetssikringen fungerer i praksis). Risikobaseret tilgang (risk based quality assurance). Bruges til særligt at gå efter områder, hvor det er sandsynligt, at der er problemer, og så have en lettere tilgang på andre områder.

5. Opsamling

Opsamling Rutine styrker: Kompetencer er opbygget og systemerne virker endelig! Rutine risici: Systemerne sander til i deres eget bureaukrati Vi glemmer at tænke (og derved at evaluere)  

Auditering er værd at bruge til at vurdere, hvor velfungerende kvalitetsarbejdet er i praksis Der sættes fokus på om kvalitetssystemerne er levende. Ledelsesansvar og udviklingsperspektivet understøttes. Meget lærende proces for alle involverede. Institutionsakkreditering indføres på det videregående uddannelsesområde. Institutionsakkreditering- og auditerings-lignende systemer er altid aktuelle på alle uddannelsesområder.