Nørremarkskolen 30. oktober 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
institutionsleder Jette Melin
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Lederens kommunikation og værktøjer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Den motiverende samtale
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Talentinternat modul 3..
Velkommen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Projektlederens rolle(r)
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Ved Jannie Asklund Mobil:
Gruppeudviklingssamtaler
Men hvad med motivationen?
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Workshop Motivation og fokus på målet
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Den motiverende samtale
Præsentationens transcript:

Nørremarkskolen 30. oktober 2013

Drøft med din sidemand, hvilke tanker du har gjort dig vedrørende dine kommunikative kompetencer Være aktiv lyttende Være fastholdende og respektfuld Fastholde indhold og proces i samtalen Skabe udvikling i samtalen Være tydelig og direkte Give feedback (3:1) Makkersnak 5 min Slut med kobling til denne øvelse

Den Motiverende samtale ”Det indebærer både en teknisk evne og en måde at forholde sig på, som får eleven til at åbne op for sine tanker og hensigter uden frygt”

Systemiske spørgsmål Lineære spørgsmål Undersøge Strategiske spørgsmål Korrigere Cirkulære spørgsmål Udforske Refleksive spørgsmål Facilitere

Undersøge Korrigere Facilitere Udforske Karl Tomms spørgehjul Lineære (simple) spørgsmål Undersøge Korrigere Facilitere Udforske Fortid Fremtid Cirkulære (komplekse) spørgsmål

Makkerøvelse Min første time i dag. Ved hjælp af Karl Tomms spørgsmålstyper skal du spørge ind til din kollegas start på dagen i dag. Husk: Du skal vide mere end – ”jeg gjorde, og så gjorde jeg…” Spørg i alle fire typer af spørgsmål: Undersøgende, Udforskende, Faciliterende og Korrigerende I får 7 min hver kl. 17.25-17.40

Motiverende samtaler med børn Den motiverende samtale er en måde at forholde sig på samt en samtaleteknik Det er eleven der har svarene på ”det gode liv” . Inden man begynder at tale om forandring, er det vigtigt at forvisse sig om, at der er problemindsigt. Hvorfor har du en banan i øret? For at holde løverne væk. Der er jo ingen løver her. Der kan du bare se, det virker! Mennesket er selvrealiserende. Den positive styrke der gør os selvrealiserende kan blive hæmmet af, at vi spærres inde i et adfærdsmønster, der har den modsatte virkning. Det kan den motiverende samtale være med til at ændre.

Principper Åben over for modstand Modstand skal ikke bekæmpes (Jeg kan forstå du ikke er kommet frivilligt i dag . . . ) Undgå at argumentere for en forandring Man tilbyder at orientere om nye perspektiver og ny viden Modstand giver et signal om at ændre taktik i samtalen I stedet for at fokusere på, hvorfor eleven ikke vil ændre sig, gælder det om at finde ud af, hvad eleven faktisk vil gøre. Empati Accept letter arbejdet med at skabe en forandring hos eleven. En reflekterende lytten er grundlaget for at formidle empati. Empati er en proces der pendler mellem følelse og intellekt. Self-efficacy Hvis en elev mener at kunne gennemføre en forandring, øger det motivationen. Eleven er selv ansvarlig for at vælge og gennemføre sin forandring. Lærerens tro på elevens evne bliver en selvopfyldende profeti. Ambivalens Motivation opstår gennem en diskrepans, en afvigelse, mellem den nuværende situation og elevens mål og vurderinger. Eleven skal selv argumentere for en forandring. Ambivalens er en almindelig menneskelig oplevelse i en beslutningsfase og naturlig i al forandring. Kan man løse ambivalensen er man kommet langt i denne proces.

At fremkalde samtale om forandring Dans Lærerens evne til at skabe Brydekamp Samtale om forandring Modstand Forandring Status quo

Teknikker Bekræftelse Eleven oplever at blive set som person. At eleven oplever at være i centrum. Eleven dur til noget. Fx: ”Jeg sætter virkelig pris på, at du vil bruge tid på at tale med mig om dette” ”Det har været meget lærerigt for mig at tale med dig og få del i dine tanker og forslag” En god relation er hovedvejen til elevens ambivalens og indre ønsker. Åbne spørgsmål Formulere spørgsmål, så man kan deltage i elevens beskrivelse af virkeligheden. Få et nuanceret billede, ved at stille åbne spørgsmål. Åbne spørgsmål starter ofte med hvad, hvordan… Lukkede med vil, kan eller skal. Reflekterende lytten Simpel refleksion er fx at gentage det der bliver sagt ”du pjækker nogle timer” kompleks refleksion er når din antagelse kobles på fx ”du oplever, du ikke kan følge med i timerne og du føler dig måske lidt dum, fordi du ikke kan” Sammenfatning Kan være en måde at komme videre på, og en måde at holde eleven på sporet, hvis eleven begynder at tale om noget andet. Fx ”inden du går videre vil jeg lige sammenfatte hvad du har sagt” Det giver også en oplevelse af at du har hørt og forstået hvad der er fortalt. Skalaspørgsmål På en skala fra 1-10 . . . hvad skulle der til for at det blev 3, hvad er det der gør at det er 6 og ikke 5 . . .

Pause 18-18.30

Trioøvelse I skal nu lave interview med afsæt i den case I har med. Fokusperson er case-ejer Interviewer bruger spørgeguiden Husk at bruge karl Tomms spørgehjul, alle fire felter skal besøges. Husk fortid – nutid – fremtid Få en handleplan med 2-3 konkrete handlinger på plads. Observatøren holder tiden og giver feedback til intervieweren efter 3:1 modellen I har 90 min til opgaven. Hver person har ca. 30 min i hver rolle. Udspørg 10 min Reflekterende team 2 min (observatøren sparrer med intervieweren) Feedback 5 min (hvordan gik det med at spørge og lytte) Kl. 18.30-20

Princip for FEEDBACK 3:1 = Succes 3 specifikt positive 1 forbedring

Værdilinjen Hvor langt er du nået, på vej mod øgede kommunikative kompetencer. Stil dig op på linjen efter hvor langt du selv synes du er nået. Den ene ende af vejen repræsenterer ingen udvikling Den anden ende af vejen, at du er tæt på at være der hvor du gerne vil være. Vi deler linjen på midten og forskyder jer ind på to rækker. Tal med din makke om hvad der har fået dig til at stå der hvor du nu er. Brug gerne skalaspørgsmål. Hvorfor er det 3 og ikke 2, hvad skal der til for at 4 bliver 5. . . .

Til vi ses igen Du skal have en samtale med en elev, hvor du tager afsæt i det du har hørt i dag om Karl Tomms spørgehjul og den motiverende samtale. Bemærk om du får anderledes reaktioner fra eleven, når du bruger spørgeteknikkerne. Noter det gerne ned

God arbejdslyst