ved. Leif Tøfting Kongsgaard Faglig chef, Væksthuset

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
LEAN Akademy.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Workshop 5.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
John.M.Nielsen Metode & Co.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Naturfagsstrategi – i din kommune
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Lederudvikling.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
New Insight - Noter til præsentation
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Medborgerskab – på sporet
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Tillid Temadag for AMIR
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Inspiration til reformarbejdet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Procesværktøjer.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Beskæftigelsesfaglighed i praksis
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Præsentation af resultaterne fra casestudie
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

ved. Leif Tøfting Kongsgaard Faglig chef, Væksthuset www.vaeksthus.dk Hvad virker – i praksis? ved. Leif Tøfting Kongsgaard Faglig chef, Væksthuset www.vaeksthus.dk Og mig selv og Væksthuset – praktiker, med i forskning To dele af mit oplæg – 1. om forskningen i hvad der virker – 2. bud på hvad der virker

Hvad virker? Simple spørgsmål afføder simple svar Indsats 1 Effekter Indsats 2 Indsats 3 Man måler på meget isolerede indsatskategorier – så at sige uden kontekst. Vigtig pointe, når vi har med beslutningstagere at gøre. Ikke at forlade sig på at tro, at vi kan nå en række præcise indsatser.Jf. folkeskolen. Simple spørgsmål afføder simple svar

Hvad virker for de udsatte? Virksomhedspraktik? Behandlingsformer? Tværfaglige teams? Individuel coach? Problemer: 1. Vi svarer altid med indsatser, når der spørges om, hvad der virker. 2. Og vi svarer med indsatser, der kan registreres og måles

Risici ved standardiseringer Risiko for ”utilsigtet adfærd for at tilgodese indfrielse af de præstationer/resultater der evalueres på” (man får det, man måler på) Risiko for overdreven manualisering, standardisering, rutinisering hvor professionsbåren ”fornuft” og responsivitet tilsidesættes. (praktikerne undlader at tænke) Citeret efter Flemming Larsen. Man får det man måler på: Fx rettidighed, men skaber det bedre resultater? Fx samtaler, men skaber det bedre samtaler?

Hvor kigger forskningen hen nu? Der er enighed i evalueringsforskningen om, at den personlige rådgiver (PR) er altafgørende for, om en indsats lykkes eller ej. PR´s kompetencer og indstilling og de værktøjer de benytter sig af har en vigtig indflydelse på effekterne af indsatserne. Det er ikke bare et teknisk spørgsmål om, hvor godt en indsats eller et forløb skrues sammen og leveres, men i høj grad et spøgsmål om, hvor god PR er til at fremkalde en lyst og ønske blandt borgerne om at søge og tage imod arbejde og at evne at bygge ovenpå og borgerens allerede eksisterende engagement ved at give lige præcis den indsats, der passer til den givne situation. Det ser ud til videnskabeligt set, at desto større fleksibilitet, der gives til PR, desto bedre er de til at udfylde deres rolle og at give borgeren en reel individuel indsats (Min oversættelse, fra ’What works for whom’, Chris Hasluck and Anne E. Green, 2007)

Hvordan skaber vi gode effekter? Ved at forholde os til et komplekst samspil mellem ledelse, kultur, værdier, medarbejder-kompetencer, faglighed, indsatstyper Komplekse spørgsmål afføder komplekse – og potentielt mere sande og anvendelige - svar

Ledelsesudtalelser ”Vi har fået et fleksjobproblem” ”Det er kommunen, der står med byrden” ” Man kan jo ikke rykke de her mennesker” ”Hvem gider ansætte i to timer?” ”Man kan da ikke have et jobsigte med en alkoholiker” ”Målet her er at få aktiveret til tiden” ”Vi skal have fyldt vores egne tilbud op først” Et eksempel på noget, der påvirker praksis

Strategisk ledelse Hvad prioriteres der i kommunen? dokumentation og rettidighed? refusion? effekter?

Ledelse Fælles retningsgivende værdi i indsatserne – værdier der omsættes i praksis Politisk ejerskab og prioritering (at alle står på mål for en prioritering) Enighed om ønskede resultater – synliggørelse af disse (på tværs af afdelinger og forvaltninger) http://www.kl.dk/goersomdebedste En effektiv indsats for udsatte borgere – 10 punkter på en tjekliste – udarbejdet af New Insight for KL. Værdi ex: At alle unge skal i gang – gør det rigtige fremfor det økonomiske Politik ex: Skal vi spare, hjælpe, presse, støtte? Opbakning hele vejen. Undgå dilemmaspillet Resultater ex: Enighed på tværs af sektorer – synliggør det ved at have fælles sprog og fejringer

Culture eats strategy for breakfast Understøtter kulturen strategien?

Bud på beskæftigelsesfaglighed

Beskæftigelsesfaglighed Mellemmen-neskelige proces-kompetencer Viden og handlings- kompetencer Virkeligheds-link Beskæftigelsesmedarbejder Hvis jeg var politiker, ville jeg understøtte dette – invester i medarbejdernes uddannelse og kræv noget af dem. Hvorfor altid kun lovgivning?

1. Mellemmenneskelige kompetencer Dur Psykologisk og pædagogisk viden Evnen til selvrefleksion Samtaletræning Motivationsskabelse Engagement og smittende begejstring At veksle mellem stile og roller Præcis empati at arbejde multiteoretisk reflekterende og lærende organisation Dur ikke Synsninger Ensporet tilgang Monoteoretisk – one-size-fits-all Faggrænser og siloer Procedurer, beskrivelser, arbejdsgange Manglende optimisme og begejstring

2. Viden og handlingskompetencer Lovgivning, regler, hjælp Psykiske og fysiske problemer Sociale indsatser Mulighed for at handle – hurtigt At skaffe, ringe, ordne, fixe Kende smuthuller Netværk Mestringskompetencer osv.

3. Virkelighedslink Rykke indsats ud i virkeligheden IPS – Individual placement & support Flyt ud på virksomheder og udd. Hvorfor fastholde pseudovirkeligheder? Kontakter til mange steder – ikke kun de 15 trofaste Kontakter til foreninger, organisationer osv. Hold op med at ’fylde op’

- fx progressionsmål og programteorier Fælles fagligt sprog - fx progressionsmål og programteorier

Handlings-kompetence Forståelse af instruktion Relevant selvfortælling Progressionsmål Arbejdsmarkeds- parathed Koncentra-tionsevne Optimisme Initiativ Målrettethed Samarbejds-evner Netværks-støtte Hverdags- mestring Helbreds-mestring Vedholdenhed Handlings-kompetence Forståelse af instruktion Relevant selvfortælling Realisme Faglige kompetencer I meget lille grad I mindre grad I nogen grad I høj grad I meget høj grad (se www.jobindikator.dk) Bestillinger gennem progressionsmål – kæmpe fagligt løft

Det virker! Klar strategisk ledelsesfokus og holdning – hvad vil vi med den her indsats? Kultur og værdier i org. skal være gennemsyret af dette ledelsesfokus Indsatserne skal være: individuelle, kontinuerlige, smidige på tværs, fælles mål og inddragelse af virks. og udd. Definér en faglighed (beskæftigelse, tværfaglig, ?) Gør samarbejdet med virksomheder og uddannelser til en del af fagligheden Find fælles sprog, værdi og metodegrundlag – samt sparringskultur om dette Sæt medarbejderne fri og giv dem uddannelse, men kræv engagement, opbakning, optimisme og resultater af dem

Dilemma Det er et dilemma, at det, vi kan måle, ikke altid er det, der virker, mens det, der virker, ikke altid er så let at måle. Betydning for beslutningstagere: Lad være med at spørge efter entydige løsning – kig også på rammerne for løsningsmulighederne.