Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Overordnet målsætning:
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Arbejdspladsudvikling
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Roller og afgrænsninger
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Den inkluderende skole
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Inklusion og inkluderende processer
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
I mentor ordningen på elevmentor.dk
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Indre By / Østerbro LokalMED
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig? Den faglige vejleder Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?

Hvad kan du nu forvente? Konteksten. Vigtigheden af den, mulighederne i den. At vejlede. Hvad indebærer det? Vejlederens rolle i inklusionspolitikken. Finns visioner for de faglige vejledere. Refleksion: Hvad er min kontekst? Hvad er en vejleder? Fælles opsamling.

Kontekst ’without context, words and actions have no meaning at all’ (Gregory Bateson) Hånd i bord – hårdt træ Sten i bord – blødt træ Hvad i er som vejledere afhænger af den kontekst som er og som I skaber

Kontekst Kontekst = Sammenhæng Eksempler: Sprog, tonefald, kropssprog, relation, tidligere erfaringer, forforståelser, fysisk placering, position, kultur, økonomisk og politisk status osv. osv.

Hvad ser du?

Konteksten Konteksten bestemmer den mening og betydning som alle ord og handlinger får for os. Konteksten er så stor, at vi altid kan skifte fokus i konteksten. Der findes ikke ét rigtigt svar, men mange mulige anskuelser. Jeg kan altid tage et nyt perspektiv i konteksten.

Fag og proces Altid dobbelt fokus: Min faglige viden og erfaring, som jeg skal bringe i spil, der hvor den efterspørges. På hvilken måde skal jeg bringe min viden i spil, så den kommer til størst mulig nytte og gavn? (hvordan skal jeg planlægge processen?)

Hvad er en faglig vejleder? Faglig: Man har en specialiseret viden, som man kan vejlede andre i. Hvis man ikke har viden indenfor et fag, kan man ikke være vejleder. Så vil ingen opsøge dig! Faglig ikke knyttet til skolefag, men til det vidensområde man vejleder indenfor. F.eks. Pædagogik, matematik, IT, psykologi osv.

Proces At intervenere ved hjælp af måden processen tilrettelægges på. Bevidst valg af metode, handlinger og tavshed. Bevidste valg om mødeafholdelse, mødedeltagere, procesansvar, enesamtaler, forældremøder, undervisning osv. At lave kontrakter, at stille spørgsmål, at møde modstand, at evaluere, at…

Vejlede: Vejledning: hjælpe nogen som er mindre vidende eller erfaren end én selv på et bestemt område, fx ved at give oplysninger eller vise hvordan noget skal udføres (www.ordnet.dk) Der findes 1 rigtig vej at gå.

Rådgivning At få kvalificeret sine overvejelser i problemstillinger, hvor der er flere mulige veje at gå.

Træning At træne konkrete færdigheder i praksis.

Proces og relationer Afholdelse af møder, forhandling af kontrakt med ledelse, kolleger, forældre, planlægning af intervention, håndtering af modstand osv.

En vejleder: Rådgiver, vejleder, træner. Vejledere skal være fagkyndige og proceskyndige. Har viden og erfaring indenfor et fag, som skal videreformidles til kolleger. Har viden om tilrettelæggelse af processer, så man når igennem med sin faglige viden. Vigtigt at kende sin organisatoriske placering.

Organisatorisk placering Love, politikker. Sådan skal vi gøre. Finn Mikkelsen, chef for skoler og dagtilbud i Norddjurs kommune Hvordan gør vi i Norddjurs kommune? Ledelsesret og ansvar. Skole- og dagtilbudsledere Hvordan gør vi på min skole/institution? Lærere, pædagoger. Faglige vejledere Hvordan gør jeg? Ingen ledelsesret, men ansvarlige medarbejdere

Politik for inklusion og tidlig indsats Kommunens skoler og dagtilbud skal tilpasses til børnene og ikke omvendt. Visionen: Alle børn og unge oplever mulighed for at være aktive og ligeværdige deltagere i anerkendende og inkluderende fællesskaber i skole- og dagtilbud med fokus på læring og udvikling. Der sikres en tidlig opsporing…

Inklusion fortsat www.norddjurs.dk Læs Politik for inklusion og tidlig indsats. …I Norddjurs kommune er inklusion…. Udgangspunktet er, at tilbuddene skal være tilpasset børnene – og ikke omvendt…

De faglige vejlederes rolle i inklusionspolitikken Politikken skal bl.a. opfyldes via fagprofessionelle med stærke faglige kompetencer. Man kan øge kompetencer ved faglig refleksion og sparring med kolleger i teamsamarbejdet. Faglige vejledere skal opprioriteres og vidensdele både lokalt og kommunalt. Ledelsen skabe stærkt fagligt miljø gennem supervision og feedback til den enkelte medarbejder. Fagprofessionelle skal fagligt begrunde valg af mål og metoder.

Faglige vejledere skal være med til at opfylde inklusionspolitikken Finn er ved at udarbejde sin vision for de faglige vejledere i Norddjurs kommune. Formålet med de faglige vejledere er at skabe miljøer, hvor børn og unge får den bedste læring og udvikling. De bedste faglige vejledere er karakteriseret ved viden, nysgerrighed, ambition, engagement.

Ledelse Skole- og dagtilbudsafdelingen Børns læring og udvikling Kommunikation Lovgivning m.v. Kommunikation Kommunikation Børns læring og udvikling Kommunikation Kommunikation Kommunikation Lærere/pædagoger Vejlederen Skole- og dagtilbudschefen

Hvor kan jeg få indflydelse? Lovgivningen, politik. Brug ikke børnenes tid! Får du den legitimering, opbakning og tydelighed fra din leder som du ønsker? Kan du kalde på det du mangler? Brug energien, der hvor du kan skabe forandring. Med din egen rolle og faglighed! I kontraktforhandling med din leder, i processen med dine kolleger, sammen med børnene.

Hvad er konteksten på/i din skole/institution? Hvilke forventninger har din ledelse til dig? Hvilke forventninger har du til din ledelse? Hvordan er din rolle og dit ansvar overfor dine kolleger i din rolle som vejleder? Disse spørgsmål knytter an til den opgave I kommer herfra med.

Opsummering Det er konteksten, der bestemmer hvad vi ser. Vigtige kontekster her er altså: Inklusionspolitikken med klare opgaver til faglige vejledere. Finns vision for de faglige vejledere. Ambition, viden, procesfærdigheder, supervision. Vi går efter det bedste! Rammesætning, legitimering og aftaler på jeres egne skoler og institutioner. Jeres egen forståelse af jeres rolle.

Hvad er en faglig vejleder? Konteksten er afgørende for hvad vi ser. Vi har nu sat fokus på dele af konteksten for den faglige vejleder. Hvad ser du nu? Opgave: Deles i grupper a 4 personer. Drøfte spørgsmålet: HVAD ER EN FAGLIG VEJLEDER?

Spørgsmål til inspiration i gruppearbejdet: Hvad er en faglig vejleder? Hvilken funktion udfylder I? Støttespørgsmål: Hvad laver jeg? Hvordan løser jeg mine arbejdsopgaver? Hvilke metoder og evt. teorier er vigtige for mit arbejde? Hvad er vigtigt for, at jeg kan være en vidende, ambitiøs og proceskyndig vejleder? Hvad har jeg brug for fra min ledelse? Hvor er grænsen? Hvad er ikke mit arbejdsområde?

Opsamling i plenum Del og mærk glæden ved en fælles refleksion! Efterfølgende vil vi samle jeres overvejelser i en definition af rollen som faglig vejleder. Denne får I efterfølgende på skrift.

Tak for din tid og opmærksomhed!