&.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Garantiskolekonference 2013
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Medborgerskab – på sporet
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Forældremøde X årgang.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Vejlederens kommunikation
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Uddannelsesafklarende samtaler
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Innovation i AT/SO.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Obligatorisk selvvalgt opgave
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Præsentation Vejlederforeningens årsmøde Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Kollektiv vejledning #Intentioner #Potentialer #Praksiserfaring.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
Vejledning af efterskoleelever fra Grønland Arbejdsdeling ml. efterskolen og Det Grønlandske Hus Uddannelse i Danmark eller Grønland Erhvervsuddannelse.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
…………Skal blive så dygtige som de kan
Forældremøde i 9. klasse
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Forældre-information
Masterplan for Uddannelse og Job
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
At gøre karriere.
Unges uddannelsesvalg
Det handler om eleverne
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Studievalgsportfolio
UDVEKSLING projekter ang. studievalgsportfolio
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

&

Udskolingsportfolio

Udskolings- og overgangsdidaktik Produktbeskrivelse

Eksisterende vejlednings-/udskolingsaktiviteter 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse Kollektiv vejledning Kollektiv vejledning Gruppe vejledning Individuel vejledning U&J U&J Informations Søgning/ug.dk Erhvervs praktik Eksisterende vejlednings-/udskolingsaktiviteter Introkurser Brobygning Uddannelses messe Virksomheds besøg Virksomheds besøg Særlige forløb Særlige forløb Andre aktiviteter Fx åben skole Andre aktiviteter fx åben skole Valgfag Projektopgave OSO Informations møde/ åbent hus

Erhvervspraktik 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse FØR Hvad er mit netværk? Forældres arbejde og uddannelse? FØR God praktikstil Hvordan søger man praktik? Mig, mine styrker, min praktik UNDER Dialog ml. den unge og virksomheden og forældre om praktikforløbet EFTER Refleksion Fremlæggelse, evt. for forældre FØR Fokus på praktik som del af personlig afklaring – ud fra egen motivation Fokus på egne styrker og interesser UNDER Evt. dokumentation Dialog med virksomhed om praktikforløbet EFTER Deling af erfaringer fra praktik med klassekammerater Refleksion Evt. kritisk refleksion – øje for kontekstuel kompleksitet Den første blå kasse beskriver i overskrifter det tematiske indhold i vejledningsaktiviteten på det respektive klassetrin De unge opdager de har et netværk De unge får viden om andres forældres arbejde og uddannelse De unge skal bygge videre på refleksioner fra 7. klasse De unge skal have fokus på og indsigt i egne styrker og interesser De unge skal indgå i dialog om valg og om motiver for valg De unge skal have erfaringer med valg De unge skal bygge videre på erfaringer fra 8. klasse De unge skal have fokus på og indsigt i egne styrker og interesser De unge skal øge deres forståelse for den kontekstuelle kompleksitet De unge skal have erfaringer med valg Den anden blå kasse opsummerer formålet med vejledningsaktiviteten Erhvervspraktik Den grønne kasse sætter fokus på den potentielle karrierelæring i vejledningsaktiviteten De unge opnår viden om job og evt. uddannelse De unge inspirerer hinanden ift. at opdage De unge træner valgkompetence ved at forholde sig til forskellige typer af praktik De unge øger deres viden om job og uddannelse De unge arbejder med personlige styrker og interesser, både ud fra dem selv og i andres perspektiv De unge træner valgkompetence De unge får erfaringer med valg De unge øger deres viden om job og uddannelse De unge arbejder med personlige styrker og interesser, både ud fra dem selv og i andres perspektiv De unge træner valgkompetence De unge får erfaringer med valg

Karrierelæring som planlægningsværktøj Viden om og erfaring med uddannelse, fag og job erfaring med mig Erfaring med mine handlinger og beslutninger Fag i skolen Udd.sys. Arb.markedet Ift. interesser og styrker I sam.arb. m. andre I verden Omskiftelighed som vilkår ift. valg Handlekraft ift. muligheder Valggstrategier ift. udd. Model lånt fra Cefu – Katznelson et al. (2016)

Perspektivkeglen Lærere/ vejledere Unge Forældre

Unge på sporet : Udskolingsportfolio UU Center Syd og UU Vallensbæk udvikler i samarbejde et metodisk og didaktisk oplæg til det praktiske arbejde med studievalgsportfolioen – for unge! UU Center Syd og UU Vallensbæk forventer et produkt der: giver overblik over alle primære vejledningsaktiviteter fra 7. – 9. klasse udfolder minimum 5 af vejledningsaktiviteterne tematisk, metodisk og didaktisk, så de konkret kan inspirere andre til arbejdet med SVP kommer med eksempler på, hvordan man kan udfordre unge og anspore til fx kritisk refleksivitet (at have øje for modsætninger, dilemmaer, magtforhold og kontekstuel kompleksitet) understøtter de unge i udviklingen af karrierelæringskompetencer (der arbejdes fx med vejledingsaktiviteterne før – under – efter) har blik for forskellige motivationsorienteringer (herunder en udvidelse af begrebet ‘tekst’ (fx ord versus billeder), samt tilrettelæggelse af vejledningsaktiviteter, så der tages højde for flere motivationsorienteringer) har været igennem hel eller delvis afprøvning og sparring hos udvalgte grupper af unge er udviklet med sparring fra lærere har været genstand for dialog med en gruppe forældre er under løbende udvikling og vil opfordre til fortsat udvikling

SVP i vejleder perspektiv Hvordan? SVP i vejleder perspektiv Progression Viden om og erfaring med uddannelse, fag og job erfaring med mig Erfaring med mine handlinger og beslutninger Fag i skolen Udd.sys. Arb.markedet Ift. interesser og styrker I sam.arb. m. andre I verden Omskiftelighed som vilkår ift. valg Handlekraft ift. muligheder Valggstrategier ift. udd. Hvilken læring og erfaring muliggør aktiviteten? Hvad skal med i SVP fra denne aktivitet? Om u & J Om mig Om mine handlinger/beslutninger Om u & J Om mig Om mine handlinger/beslutninger Før Under Om u & J Om mig Om mine handlinger/beslutninger Hvilke refleksioner skal de unge gøre sig her? (Refleksions-inspirations-spg?) Om mit motiva tionelle DNA? Efter Før Særligt at bemærke ift. denne aktivitet? (Varighed, placering, rollemodeller osv.) Under Motivationsorienteringer Præstation Mestring Relation Viden Involvering Hvilke motivationsorienteringer bringer aktiviteten i spil? Efter Kritisk refleksivitet Situeret ulighed – at udfordre Kollektivet vs individet Andet?

Perspektivkeglen DE UNGE FORÆLDRE LÆRERE/ VEJLEDRE 3 måder at inddrage de unge på: pilot-kaniner; debat; sparring (?) 3 måder at inddrage lærerne på Planlagt inddragelse af forældre efter sommer

Eksisterende vejlednings-/udskolingsaktiviteter 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse U&J Introkurser Virksomheds besøg Kollektiv vejledning Andre aktiviteter Fx åben skole Særlige forløb Eksisterende vejlednings-/udskolingsaktiviteter Gruppe vejledning Individuel vejledning Informations Søgning/ug.dk Uddannelses messe Brobygning Virksomheds besøg Andre aktiviteter fx åben skole Informations møde/ åbent hus Valgfag Projektopgave OSO Erhvervs praktik