Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kollektiv vejledning #Intentioner #Potentialer #Praksiserfaring.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kollektiv vejledning #Intentioner #Potentialer #Praksiserfaring."— Præsentationens transcript:

1 Kollektiv vejledning #Intentioner #Potentialer #Praksiserfaring

2 Om workshoppen Velkommen. Agenda. Præsentation af workshopholder og deltagere. 10 minutter. [Deltagerne præsenteres for workshoppen og hinanden. Deltagerne repeterer dagens ”egen læring” og får indsigt i andres læring]. Introduktion til projekt om udvikling af kollektiv vejledning. 5 minutter. [Deltagerne får en basal introduktion til projektet] Baggrund for projekt om udvikling af kollektiv vejledning. 10 minutter. [Deltagerne får kendskab til vejledningsreformens betydning for UU vejledningen i grundskolen. Deltagerne bliver introduceret til forskellige fokusområder i den kollektive vejledning] Potentialer og dilemmaer 25 minutter. [Deltagerne bliver præsenteret for mulige dilemmaer og potentialer og arbejder aktivt med andre aspekter – fx praktiske, faglige etiske, juridiske, professionelle udfordringer og muligheder i det kollektive vejledningsfelt] Krav til vejlederprofil. 10 minutter. [På baggrund af workshoppens indhold zoomes deltagerne ind på morgendagens program] Tak for nu

3 Kort om jer Hvad har gjort størst indtryk ind til nu? Præsentation i plenum Hvad hedder du? Hvor arbejder du? Hvad har gjort størst indtryk ind til nu og hvorfor? Ingela Bergmo Prvulovic? When strangers meet? Frokosten? Værelset? Nyt fra undervisningsministeriet? Noget helt andet?

4 Introduktion til Projekt om udvikling af kollektiv vejledning Undervisningsministeriet er projektejer. UU Danmark forestår projektledelse. UCC og VIA forestår kompetenceudvikling i læringscirkler. 44 deltagende UU Centre – organiseret i UU regioner. 2, 5 mio. til udvikling og afprøvning af modeller, metoder og praksisformer i den kollektive vejledning. Kompetenceudvikling af vejledere, der forestår og har ansvaret for den kollektive vejledning i 7.-10. klasse. Vildt mange spændende projekter – meget forskellige udgangspunkter og tilgange til den kollektive vejledning: FX: Karrierelæringspotentialer i introduktionskurserne. Progression i workshopbaseret kollektiv vejledning. CEFUs motivationsorienteringer. Forældreinddragelse - anden etnisk baggrund. Social pejling. Flipped Vejledning osv.

5 Intentioner med kollektiv vejledning – potentialer og dilemmaer Baggrund for projektet: Ny UU vejledningsbekendtgørelse …. Individuel vejledning eller ej? ”Alle elever skal udfordres i deres uddannelsesvalg […], så flere vælger en erhvervsuddannelse” (Aftaletekst s. 49) ”Vejledningen bliver i større grad tænkt som et lærings og undervisningsforløb, hvor læring sker i samspil med lærer og elever ”(aftaletekst s. 50)  Uddannelse og Job som fundament for den kollektive vejledning… UU Vejledningen blev reduceret. Folkeskolerne fik til opgave at etablere grundfundamentet for vejledning. Hvorfor er projektet vigtigt for UU’erne: – Fordi cirka 80 % skal ”klare sig selv” med kollektiv vejledning fra UU – individuel vejledning fra eVejledning. – Fordi UU vil være de bedste – og de eneste – der kan levere varen (Konkurrencesituation). – Hvis vi alligevel skal gøre det, kan vi ligeså godt gøre det godt – og blive endnu dygtigere til det…

6 Lovgivningen definerer metoden… Metodediktat eller….? Bek. 840 kap 4 § 5: Stk. 4. Kollektiv vejledning er klassebaserede (eller tilsvarende) vejledningsaktiviteter, som har til formål at forberede eleverne til valg af ungdomsuddannelse ved udgangen af 9. eller 10. klasse. I den kollektive vejledning skal eleverne udfordres i deres forestillinger om valg af uddannelse og af job, så valg af uddannelse sker på et reflekteret og oplyst grundlag. I den kollektive vejledning indgår som minimum de vejledningsaktiviteter, som er nævnt i stk. 5, og som samlet skal bidrage til at kvalificere elevernes valg af uddannelse og job og sammentænkes med undervisningen i folkeskolens obligatoriske emne uddannelse og job, jf. stk. 2. Stk. 5. I den kollektive vejledning skal indgå: 1) indføring i ungdomsuddannelserne, indhold, struktur og muligheder samt dialog om elevernes forståelse heraf, 2) vejledning om udfyldelse af uddannelsesplaner, optagelse.dk og processen frem mod tilmelding til ungdomsuddannelse, 3) introduktion til at arbejde med uddannelsesguiden (ug.dk) og til eVejledningen, jf § 9, og 4) orientering om hele uddannelsessystemet, herunder sammenhæng mellem uddannelser og job. Stk. 6. Vejledningsforløbet, jf. stk. 1, herunder den kollektive vejledning skal gives, så det understøtter progression og differentiering i vejledningsprocessen og understøtter, at eleven reflekterer over egne kompetencer og potentialer samt uddannelses- og erhvervsmuligheder. Stk. 7. Gruppevejledning og individuel vejledning gives til elever, der er vurderet ikke- uddannelsesparate….

7 Hvad har vi i værktøjskassen? Hjælp at hente Gruppevejledning: Vejledningsaktiviteter i en gruppe, som er samlet mhp. på vejledning. Gruppen kan være af varierende størrelse. Fx aktiviteter for en hel skoleklasse, hvis klassen er samlet med henblik på vejledning Vejledning i fællesskaber: Vejledning hvor fællesskabet er samlet om noget andet end vejledning - fx undervisning, holde pause, hænge ud... Kollektiv vejledning: En måde at organisere vejledning på, hvor der er mere end en vejledt til stede, og hvor det kollektive bringes i spil Dvs. kan rumme aspekter af både vejledning i fællesskaber og gruppevejledning og kan således betragtes som en samlebetegnelse for både gruppevejledning og vejledning i fællesskaber. Samtaleteknikker mv. fra individuel vejledning Læringsteorier kan bringes i spil i vejledningen Herunder aktiv implementering af karrierelæring - ift. niveauer og kompetencer. Vejleder som procesfacilitator – transformativ læring og coorporate learning

8 Den kollektive vejlednings skismaer Hvordan skaber man en vejledning, der forbereder, udfordrer, kvalificerer, oplyser og understøtter refleksion, differentiering og progression i de unges proces med at lære egne kompetencer, potentialer og udfordringer at kende ift. uddannelsesvalg – hvis man kun har 4 timer pr. årgang…? Hvordan samtænker man forløbet med ”Uddannelse og Job” – hvis skolerne ikke prioriterer emnet…?

9 På den ene side – ”konkurrencestat og regelstyrede myndighedsopgaver” Vi har ”noget for” med de unge ift. målsætning om EUD Vi er på ”udbudsarenaen” ift. at sælge ydelser – hvem konkurrerer vi med? Professionel selvforståelse – og faglighed… Eksempel fra UU hjemmeside. ”BASISYDELSE” i relation til kollektiv vejledning: 7. klasse: Kollektiv vejledning 2 lektioner pr. klasse i foråret. Plus Uddannelsesaften om EUD for forældre og elever. Alt andet er udbudt som tilbud (herunder fx oplæg fra UU-vejleder på forældremøder…) 8. klasse: Årsplanlægningsmøde med skolernes teams. Kollektiv vejledning 4 lektioner pr. klasse, fordelt på 2 lektioner i efteråret og 2 lektioner i foråret. Plus Uddannelsesaften om EUD for forældre og elever. Alt andet er udbudt som tilbud (herunder fx kursus i UPV) 9. klasse: Årsplanlægningsmøde med skolernes teams. Kollektiv vejledning 4 lektioner pr. klasse fordelt på 2 lektioner i efteråret og 2 lektioner i vinteren. Plus Uddannelsesaften om EUD og GYM for forældre og elever. Alt andet er udbudt som tilbud (herunder fx kursus i U&J) 10. klasse: Årsplanlægningsmøde med teamet. Kollektiv vejledning 4 lektioner pr. klasse, fordelt på 2 lektioner i efteråret og 2 lektioner i vinteren. lus Uddannelsesaften om EUD og GYM for forældre og elever. Alt andet er udbudt som tilbud (herunder fx oplæg om optagelse.dk mv. fra UU-vejleder på forældremøde)

10 På den anden side – muligheder Bring kollektivet i spil: Samarbejde, aktivering og ansvarliggørelse Øget refleksion Selvindsigt – at komme i observatørperspektiv til sig selv Genkendelse – almengørelse af problemstillinger – oplevelse af normalitet Blik for strukturelle forholds betydning Fælles udvikling af handlemuligheder - Øget mulighedsbevidsthed Tryghed i fællesskabet Om potentialerne kommer i spil afhænger bl.a. af samspillet mellem deltagerne, om vejlederen er opmærksom på potentialerne og har kompetencer til at understøtte en proces, hvor potentialerne kan komme i spil.

11 …og så er der det med kollektiv intelligens Mennesker påvirker mennesker. Intet påvirker mennesker så kraftigt som en anbefaling fra en betroet ven. En betroet anbefaling påvirker mennesker mere end selv den bedste massemedie- reklame. (Mark Zuckerberg, Facebook). There’s power in numbers! Hvis en ebay-sælger har 2.576 handler bag sig, og 99,8% af dem er blevet rated positive af tidligere købere, så slutter de fleste — logisk nok — at han er til at stole på — man kunne kalde det social eller kollektiv intelligens. Ved at positionere et brand succesrigt i et fællesskab kan man opnå netop den effekt. Kendskab, synlighed og troværdighed. Derfor bliver vejledningsaktiviteters evne til at gøre indtryk afgørende…

12 Øvelse 1 Sammen med din sidemakker. 3 minutter: – Hvad har I hver især bidt mærke i indtil nu? – Hvordan er det relevant ift. jeres virke? Indtag et perspektiv 5 minutter: Grønt hold – Find sammen med din sidemakker frem til de to vigtigste potentialer, I – ud fra jeres perspektiv - kan se i at arbejde med vejledning i kollektiver. Skriv dem på to sedler og læg dem i ja-hatten. Potentialerne fx kan være praktisk, faglig, etisk, juridisk eller professionel begrundet. Rødt hold – Find sammen med din sidemakker frem til de to vigtigste negative konsekvenser, I kan se ved kollektiv vejledning. Skriv dem på to sedler og læg dem i nej-hatten. De negative konsekvenser kan fx være praktisk, faglig, etisk, juridisk eller professionel begrundet. Skift perspektiv 5 minutter. Grønt hold: Hvert makkerpar trækker to sedler fra nej-hatten. Diskuter budskaberne. Er I enige i de negative konsekvenser? Rødt hold: Hvert makkerpar trækker to sedler fra ja-hatten. Diskuter budskaberne. Er I enige i potentialerne? Opsamling i plenum. 2 minutter

13 Øvelse 2 På baggrund af oplægget og jeres drøftelser Hvilke krav er der til fremtidens vejleders professionelle kompetencer? – Diskuter to og to (fem minutter) Runden rundt

14 Tak for opmærksomhed og aktiv deltagelse Spørgsmål?


Download ppt "Kollektiv vejledning #Intentioner #Potentialer #Praksiserfaring."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google