Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF."— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF

2 Hvem er Karrierefokus? 17 gymnasier & HF, Studievalg KBH, 3 videregående uddannelser og Region Hovedstaden. Projektet løber fra 2014 til slut Materialeudvikling indtil maj Følgeforskning af CeFU. Fra 2014 Fra 2015 Gymnasier Ørestad Gymnasium Nørre G Gladsaxe Gymnasium Espergærde Gymnasium og HF Høje Taastrup Gymnasium og HF KNord H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby Københavns Åbne Gymnasium Videregående uddannelser Københavns Erhvervsakademi Professionshøjskolen UCC Copenhagen Business Academy NEXT - stx og htx Erhvervsskolen Nordsjælland Niels Brock Frederikssund Gymnasium Frederiksværk Gymnasium Gentofte HF Kbh Syd Borupgaard Gymnasium

3 Hvorfor karrierelæring i gymnasiet & HF?
13% af studenterne i hovedstadsregionen får hverken en videregående uddannelse eller en erhvervsuddannelse (Ungeanalysen, 2013) Mange videregående uddannelser har meget høje frafaldsprocenter – mellem 17 og 32 % af de, der starter på en videregående uddannelse, falder fra uden af fuldføre 53% af de unge, der holder sabbatår efter gymnasiet angiver, at de har behov for en pause, 37% fordi de ikke ved, hvad de skal læse Manglende afklaring og manglende eller uklart fremtidsperspektiv i forhold til tiden efter gymnasiet svækker de unges motivation for læring Karrierehåndtering er noget der skal læres og forventes at blive en stadig vigtigere kompetence. Og hvis ikke i gymnasiet, hvor skal de unge ellers lære det henne? - Kilde CeFU

4 Hvad kan vi gøre i gymnasiet & HF?
Skabe rum for elevernes fremtidsrefleksioner om uddannelse og job. Skabe mulighed for afklaring af kompetencer og muligheder undervejs i gymnasiet.

5 Karriere som en del af kernestof
Det er også en del af faget at undersøge, hvilke jobfunktion og arbejdspladser, faget leder frem mod.

6 Hvad er et uddannelses- og karrierevalg?
Det perfekte match Livslang proces - karrierelæring

7 Hvordan definerer CeFU karrierelæring i Karrierefokus?
en læreproces, der retter sig mod opbygning af karrierekompetencer Karrierekompetence: elevernes håndtering af og forståelse for deres forløb og overgange i uddannelsessystemet ved hjælp af viden om dem selv, fag, uddannelser, arbejdsmarked og samfundet

8 Hvad er målet for den enkelte elev?
Alle elever møder både korte, mellemlange og lange videregående uddannelser i løbet af gymnasietiden. Alle eleverne får øget kendskab til og erfaring med arbejdsmarkedet og uddannelsesmarkedet. Alle elever støttes i den personlige dannelsesproces. Alle elever er motiveret til at fortsætte i uddannelse.

9 Udvalgte resultater fra CeFU
Forsøgene gør størst forskel, hvis aktiviteterne er indrammet af refleksioner før, under og/eller efter aktiviteterne Positive erfaringer fra forsøgene, når processen har været intensiv eller når kontinuiteten over tid er sikret Positive tilbagemeldinger fra forsøg, hvor eleverne selv spiller en aktiv rolle og hvor aktiviteterne har bestået i en kombination af aktiviteter og undervisning. I relation til eleverne oplever lærerne at karrierefokusset har kunnet bidrage positivt til at motivere eleverne gennem andet end karakterer Karrierelæring føjer en ny dimension til lærerrollen Givtigt at samarbejde med Studievalg, idet vejledernes og lærernes fagligheder kan supplere og understøtte hinanden

10 Karrierelæring og videregående uddannelser - fra CeFUs slutevaluering – kvantitativ undersøgelse
Karrierelæring baner potentielt vej for en ’bedre’, men ikke hurtigere overgang til de videregående uddannelser Flere elever planlægger at tage en videregående uddannelse som følge af karrierelæring Karrierelæring gør i særlig grad en forskel for elever på første årgang sammenlignet med sidste årgang De deltagende elever opnår et større kendskab til de videregående uddannelser – men kun på første årgang

11 Karrierelæringsmodel fra CeFU som rød tråd

12 Viden om og erfaring med uddannelse, job og fag
…i forhold til interesser og styrker …arbejds-markedet Viden om og erfaring med uddannelse, job og fag …uddannelses-systemet Viden om og erfaring med mig …i samarbejde med andre …fagene i gymnasiet …i verden -med undertemaer …omskiftelighed som vilkår ift. valg Erfaring med mine handlinger og beslutninger …valgstrategier ift. uddannelse …handlekraft ift. muligheder

13 Forsøgstyper Brancheforløb, virksomhedssamarbejde
Karriere som tema i undervisningen Karrieredage og alumnenetværk Refleksion Uddannelsesbesøg og -samarbejde

14 Karriere/arbejdsmarked som tema
Eksempler Stress Fremtidens arbejdsmarked Unge og valg Historiske perspektiver på arbejdslivet Arbejdsliv i andre lande og kulturer Arbejdsliv og sundhed Arbejdsmiljø Køn og arbejdsliv Hvordan bliver det led i udvikling af karrierekompetencer? Refleksionsøvelser undervejs: Hvordan relaterer det til mit liv? Hvad er mine drømme og bekymringer? Hvordan ville mit liv se ud inden for disse fag/arbejdsmarkeder?

15 Hjemmeside med inspiration og materialer
Besøg vores hjemmeside:

16 Diskutér i grupper af 3 Med udgangspunkt i de fremlagte eksempler på karrierelæring, diskutér følgende i gruppen: Hvordan kan karrierelæring organiseres på jeres skole?

17 Spørgsmål? For yderligere information kontakt: Projektleder Caroline Vogelius Wiener Eller besøg vores hjemmeside:


Download ppt "Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google