Kanon og eksistens – hvad skal vi med kanonen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolens Afgangsprøve
Advertisements

FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Kanonforløb 2qy.
Henrik Pontoppidan (1857 – 1943).
Henrik Pontoppidan (1857 – 1943).
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Nykritisk analysemetode
DGI Vestjyllands gymnastik & fitness Vores arbejde er båret af: En helhed, hvor der er plads til alle. Er båret af respekt og en anerkendende tilgang til.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Modul 2.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Dansk kultur og selvforståelse
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
FÆLLES målstyring i matematik
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Vejledning i validering
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
En introduktion af Otto
Livets tog Forfatter ubekendt.
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
- En genre som alle andre
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Borgermøde.
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Kanon og eksistens – hvad skal vi med kanonen? Oplægget vil omhandle faglige, politiske og didaktiske aspekter i forbindelse med den obligatoriske kanon. Hvordan opbygger vi stilladser, så eleverne bedre kan læse og forstå ældre litteratur? I oplægget vil der indgå konkrete undervisningsforslag til udvalgte eksistentielle tekster. Kurset vil veksle mellem oplæg og tekstaktiviter.

Dagens indhold. Lykke Per – uddrag fra Gyldendals 9. klasse 40 min Dagens indhold. Lykke Per – uddrag fra Gyldendals 9. klasse 40 min. Læsestrategier og litteraturteorier ca. 15 min. Tekster til årsplanen og prøvetekster 9. klasse 30 min. samt nyttige resurser. Eksempel på fordybelsesstrategi i en Herman Bang tekst. Kan du huske? Spil med forfatter og tekster. DE gennemgår med udgangspunkt i læsestrategier og før- under og efterlæsning en eksemplarisk læsning af et uddrag fra Lykke Per. Uddraget ligger på Gyldendaldansk.dk.

Lykke Per En eksemplarisk gennemgang med læsestrategier og analysepunkter. Forforståelse: Forfatter: Henrik Pontoppidan Født: 24. juli 1857, Fredericia. Død: 21. august 1943, Charlottenlund Hans far var præst og havde et magert kald i Randers, hvor han prædikede en mørk og syndsbetonet kristendom. Lykke Per I-III, 1905. Oprindeligt udgivet i 8 dele: Lykke-Per. Hans Ungdom. 1898, Lykke-Per finder Skatten, 1898, Lykke-Per. Hans Kærlighed.1899, Lykke-Per i det Fremmede.1899, Lykke-Per. Hans store Værk.1901, Lykke-Per og hans Kæreste. 1902, Lykke-Per. Hans Rejse til Amerika. 1903, Lykke-Per. Hans sidste Kamp. 1904. Lykke-Per er Pontoppidans måske bedst kendte roman, og et ideelt billede på den romantype, der kaldes ’dannelsesromanen’. Det er en fortælling om et liv på godt og ondt og kan stadig fænge læseren med sine skildringer af det menneskelige individs lyse og mørke sider.  https://www.youtube.com/watch?v=fZj5sh7al1s Pontoppidan modtog i 1917 Nobelprisen, som han delte med den i dag glemte Karl Gjellerup. Pontoppidan er især kendt som repræsentant for den periode i dansk litteraturhistorie, vi kalder ’Det Moderne Gennembrud’, som er kendetegnet ved realistiske skildringer af fattigdom og klasseskel. Efter en spadseretur langs Alssund sætter Pontoppidan sig på stenbænken ved Dybbøl Banke. Filmen er optaget under Pontoppidans første besøg i Sønderjylland efter selve genforeningen. bogudstilling i Industriforeningen 16.-28. September 1922.

Afklaring af kanonbegrebet Hvad er god litteratur? Afklaring af kanonbegrebet Fra 1994 til 2017

Læseplan for faget dansk Fortolkning Kompetenceområdet fortolkning omfatter fem færdigheds- og vidensområder: Oplevelse og indlevelse fokuserer på æstetisk sprogbrug, fortællestrukturer, kompositioner og fortolknings-orienterede læsestrategier. Undersøgelse fokuserer på systematisk at undersøge genre, sprog, symbolik, forfatter, værk, fortæller og fortællerpålidelighed ved hjælp af analysemetoder og forståelsesstrategier. Fortolkning fokuserer på identitetsfremstillinger, flertydige fortolkninger og bud på sammenfatning af fortolkningsarbejdet. Vurdering fokuserer på at vurdere tekst ved at se på form, forskellige fortolkninger og kvalitet. Perspektivering fokuserer på at sætte tekster i perspektiv til aktuelle problemstillinger, litterær og kulturel tradition, litteraturhistorisk læsning, Dansk litteraturs kanon og fremtidsperspektiver.

Hvad er kanon ”Ordet kanon kan følges langt tilbage i tiden. Det er overleveret fra græsk, og det kendes også fra hebraisk. Det betegner en rettesnor, en forskrift, en fortegnelse over tekster eller forfatterskaber, som skal læses. En kanon kan være fastlagt ud fra kulturelle eller religiøse kriterier; den ret, der gælder for den katolske kirke, kaldes eksempelvis kanonisk ret.” ”Der kan altså være tale om et obligatorisk udvalg af retsregler, hellige skrifter, bønner – eller kunstværker. Og denne brug af ordet er ældre end den aktuelle – om danske litterære forfatterskaber eller tekster. Ordet er historisk set det samme som skytset en kanon. Grundbetydningen er “rør” – og derfra udgår betydningen “målestang”, “rettesnor”, “forskrift”.” s. 12 Dansk litteraturs kanon s 12.

Hvad er kanon ”En klassiker er den lille eller store litterære tekst, der formår at fange og fængsle læsere ud over sin umiddelbare samtid. I kraft af sin universalitet, der berører både det fælles og det personlige i læserens erfaringsverden, har klassikeren også en rækkevidde hen over de historiske perioder; den vedbliver at kalde på meningsfulde læsninger hos både læg og lærd. Denne flertydighed er nøje forbundet med disse teksters på én gang komplekse og sluttede, stiliserede form, der afviser enhver form for autoriseret definitiv tydning og betydning, men tværtimod konstant opfordrer læsere til genlæsning og genfortolkning.” s. 12 Dansk litteraturs kanon s 13.

Værket som fælles læsning og som samtale og studieobjekt Hvad er kanon Væsenskriterium Universalitet, almengyldighed Transhistorisk rækkevidde Kompleksitet og sluttethed Mangetydig flerstemmighed Funktionskriterium Under og fornøje nye læsere Bringe en tradition videre til kommende slægter så fortiden bliver nærværende Inspirere nye forfattere Evnen til fortsat at udfordre forskningen (mange lag). Dansk litteraturs kanon 1994 Undervisningsministeriet

Dilemma: læsepligt og læselyst! Lovgrundlaget Formålet med undervisningen Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Stk. 2. Undervisningen skal fremme   Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation. (Fælles mål 2014 dansk)

Den fælles kanon (obligatorisk) Folkeviser Ludvig Holberg I undervisningen i dansk skal eleverne gennem deres skoleforløb stifte bekendtskab med den danske litteraturs kanon. Dansk litteraturs kanon indeholder en genre og 14 forfatterskaber i den obligatoriske del. Derudover er der en vejledende liste med anbefalinger til folkeskolen, som kan være inspirationskilde til arbejdet med klassikere. Lovgrundlaget Den fælles kanon (obligatorisk) Folkeviser Ludvig Holberg Adam Oehlenschläger N.F.S. Grundtvig St. St. Blicher H.C. Andersen Herman Bang Henrik Pontoppidan Johannes V. Jensen Martin Andersen Nexø Tom Kristensen Karen Blixen Peter Seeberg Tove Ditlevsen Henrik Ibsen Tillæg til Folkeskolen Danske folkeeventyr Johan Herman Wessel B.S. Ingemann Jeppe Aakjær Egon Mathiesen Halfdan Rasmussen Benny Andersen Cecil Bødker Ole Lund Kirkegaard Amalie Skram Astrid Lindgren Thorbjørn Egner Robert Storm Petersen (Chr. Winter) (Thøger Larsen) (H.C. Branner) (Martin A. Hansen) (Klaus Rifbjerg)

Kompetencemål Lovgrundlaget Læsning Fremstilling Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst Læsning finde tekst, forberedelse afkodning Sprogforståelse Tekstforståelse sammenhæng Fremstilling planlægning forberedelse Respons Korrektur præsentation og evaluering Kommunikation dialog krop og drama It og kommunikation sprog og kultur sproglig bevidsthed Fortolkning oplevelse og indlevelse undersøgelse fortolkning vurdering perspektivering

Folkeviser I årsplanen Prøvetekster Adam Oehlenschläger   I årsplanen Prøvetekster Folkeviser Torbens datter Ebbe Skammelsøn Germand Gladensvend Agnete og Havmanden Hr. Mortens Klosterrov Harpens Kraft Åge og Else Elverhøj Elverskud Adam Oehlenschläger Der er et Yndigt Land Guldhornene Morgenvandring St. St. Blicher Hosekræmmeren – film Læs uddrag Marie – En Erindring fra Vesterhavet H.C. Andersen Den Grimme Ælling I Danmark er jeg født De Røde Sko Sommerfuglen Klokken Nattergalen Hun Duede Ikke Historien om en Moder Herman Bang Irene Holm Den Sidste Balkjole Foran Alteret Frøkenen Martin Andersen Nexø Pelle Erobreren Lønningsdag Gårdsangeren Tyvetøs Henrik Pontoppidan Lykke-Per – film Lykke – Per uddrag af Roman Nådsensbrød  Et Grundskud Muldskud Tove Ditlevsen Barndommens Gade – film Barndommens Gade – digt Nattens Dronning Appelsiner En Æggesnaps Aften Dolken

Resurser www.DR skole Forfattere https://www.dr.dk/storyline/?id=37004315 Romantikken https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=19s https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=10s Det Moderne Gennembrud https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus&t=12s Øgendahl og de store forfattere https://www.dr.dk/skole/dansk/udskoling/ogendahl-og-de-store-forfattere