SFO- og daginstitutionslederkursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Forædremøde den
God trivsel = God læring
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Lærerprofessionen - en definition.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Å.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Refleksioner og opsamling ift. i går
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Tema 7 Netværksdannelse Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Pædagogens univers.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
UU årskonference Stort behov for strategisk ledelse i det offentlige – men det er ikke uden dilemmaer  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Konflikter og kommunikation
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Nye muligheder og potentialer
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

SFO- og daginstitutionslederkursus 31. januar-1. februar 2019 Det særlige…

Morgenandagt Præsentation

Det særlige… Lederprofilen Refleksionen Mål og læreplaner

Kompetencebingo

Det særlige… Kurt Klaudi Klausen: Skulle det være noget særligt? Ja! Ledelse er noget særligt! Ledelse af pædagoger er noget særligt! Ledelse af pædagoger i skolen er noget særligt!   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Rosseau (i romanen ”Emile” (1772)): Moderen står for omsorgen - pædagogen Faderen står for oplæringen – læreren Målet er den dydige statsborger, der dedikerer sig til demokratiet og fædrelandet. Men de forældre som ikke magter det, der skal børnene hurtigst muligt fjernes fra forældrenes skadelige opdragelse, som så skal overtages af staten!   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Rosseau (i romanen ”Emile” (1772)): Moderen står for omsorgen - pædagogen Faderen står for oplæringen – læreren Målet er den dydige statsborger, der dedikerer sig til demokratiet og fædrelandet. Men de forældre som ikke magter det, der skal børnene hurtigst muligt fjernes fra forældrenes skadelige opdragelse, som så skal overtages af staten!   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Det leder os til 1. spørgsmål: Hvorfor eksisterer din institution? ( Eller: Hvilken nytte gør den for samfundet? Eller: Hvad ville samfundet og det enkelte menneske savne, hvis I ikke var der?) Refleksion – samtale - Notat   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Kerneopgavetænkningen Temaer: Morten Christensen og Anders Seneca: Kend din kerneopgave   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Kerneopgavetænkningen Hvad er kerneopgaven for din institution? (Tema 1 i et ord) Hvem skal den skabe en bevægelse for?   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… KKK: Leder i det lille og det store fællesskab Tegn din institution og angiv hvor du oplever, at der opstår krydspres   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring?  Lederne må opfatte sig ledere/chefer i stedet for kollegaer. Dvs. en arbejdsgiverrolle der lægge afstand mellem mig og medarbejderne. En forudsætning for at kunne indgå i det store fællesskab i de ledergrupper der har til opgave at træffe strategiske beslutninger og udvikle organisationen under hensyn til almenvellets/helhedens interesse er netop, at den enkelte leder føler sig forpligtiget både over for den ledelsesmæssige opgaver og over for det store fællesskab. Denne loyalitet må nødvendigvis prioriteres på bekostning af den fagprofessionelle loyalitet med det lille fællesskab. Spændingsfeltet mellem det lille og det store fællesskab kommer uvægerligt til at producere nogle krydspres og dilemmaer, som kan være vanskelig at håndtere for den enkelte leder.

Det særlige… KKK: Leder i det lille og det store fællesskab Tegn din institution og angiv hvor du oplever, at der opstår krydspres eller hvor du bliver udfordret på din lederrolle Samtale med en af de andre ved bordet   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Mit ledelsesrum Hvad består mit ledelsesrum af? _ Temaer:   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Vi er pædagoger! Hvad betyder det? Kurset sidste år….   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Der er klarhed om faggruppernes roller og mulige bidrag, så begge gruppers faglighed og kompetencer bringes i spil. Lærere og pædagoger planlægger og evaluerer i fællesskab undervisningen. Lærere og pædagoger giver hinanden sparring, og begge parter oplever, at de udvikler deres faglighed i samarbejdet. Begge parter betragter hinanden som ligeværdige i samarbejdet. Ledelsen bakker op om og leder samarbejdet.

Lærerne oplever generelt et godt udbytte af samarbejdet. Her svarer de på, hvor enige de er i, at samarbejdet med pædagogen har… Undersøgelsen viser…

Det særlige… Hvad er det pædagoger kan? Nævn tre ting, som er pædagogernes faglige spidskompetence Samtale med en fra den anden faggruppe   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Hvad er den største glæde ved at lede pædagoger? Hvad er den største udfordring ved at lede pædagoger?   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Øvrige rammebetingelser? Tegn din ”ramme” Temaer:   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Hvilke af de rammebetingelser, som du har noteret har du størst behov for at få gjort noget ved? Hvordan vil du gøre det? Hvornår vil du gøre det?   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Hvem er jeg som leder? Popcorn Temaer:   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Hvilken slags popcorn er du? Sæt procenter på Grønne popcorn Popper før de skal: Drives af nysgerrige, forandring for forandring, tænder på forandring, first movers Gule popcorn Popper når de skal: Sund skepsis, med på det afprøvede Røde popcorn Popper ikke: Hylder det bestående, forandring af det onde, tryghed, tålmodighed er en dyd

Hvilken slags popcorn er du? 10 - 15% 10 - 15% 70 - 80%

Udfordring for popcorn Grønne popcorn Lære at reflektere og stille spørgsmål: Hvad er formålet? Er forandringen meningsfuld? Er der gode argumenter for, at det er ressourcerne værd? Står risikoen for fejl mål med mulighederne? Sælge ideerne, motivere de øvrige Gule popcorn Lytte og bygge bro mellem de grønne og de røde popcorn. Konsolidere forandring som vilkår, men sikre det konstruktive. Øve sig at at blive en smule mere grønne. Røde popcorn Lære at acceptere forandring som vilkår. Aflære at modarbejde og ødelægge samarbejdet. Fokusere på de positive fortællinger. Bruge det røde islæt til at sikre, at de gode værdier og erfaringer bringes med over i den nye virkelighed.

Det særlige… Leder Og/eller en del af et ledelsesteam Belbins roller i teamsamarbejde   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Det særlige… Walk and talk Hvad er mine største udfordringer, når jeg skal definere mig selv som leder? Og i forhold mit ledelsesteam Og hvorfor er det en udfordring   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Hvor er jeg udfordret af rammerne? Det særlige… Færdiggør din planche Hvor er jeg udfordret af rammerne? Hvor meget er jeg grøn-gul-rød og hvad betyder det for min ledelse af institutionen?   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

- Og hvordan du vil arbejde med dem! Det særlige… Slut den af med at definere de tre største udfordringer for dig som leder ( evt. i forhold til dit ledelsesteam) - Og hvordan du vil arbejde med dem!   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring? 

Blev du klogere på dig selv som leder? Det særlige… Opsamling på dagen Blev du klogere på dig selv som leder? Blev du bedre klædt på til at indgå i et ledelsesteam?   Temaer: Hvad er jeg leder for? Hvem er jeg leder sammen med? Hvad definerer mit ledelsesrum? Hvem er jeg som leder? Mine største udfordringer? Og hvorfor er det en udfordring?