Indsæt billede af din skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Advertisements

+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Verdens bedste klasse. Working on What Works LØFT-SKOLEN Verdens bedste klasse.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
STX Uddannelse.
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLES MATERIALER (ELEV)
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Innovationsforløb Modul 3 ©
God morgen – Jeg har glædet mig til at besøge jer – præsentation af mig selv –hvad vil jeg? Afprøve undervisningsforløb, der handler om tobak, rygning.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Placering, orientering og tegngivning
SIKKERHED ONLINE.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Demokrati og medborgerskab
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Innovation i humanistiske fag
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Borgermøde.
Børnearbejde i tobaksindustrien
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Indsæt billede af din skole Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Skolens rygeregler Indsæt billede af din skole Introducer emnet – hvorfor skal vi arbejde med det, hvordan og hvor lang tid? XX-antal lektioner, alt efter hvor lang tid, klassen skal arbejde med opgaven og hvorvidt, der skal være fremlæggelse eller en skriftlig aflevering i form af en begrundet rygepolitik. Hvis der ønskes skriftlig aflevering, skal elevark og slide 6 og 7 ændres. Undervisningsforløb, der handler om tobak, rygning og regler / love desangående. DK har et mål, der handler om at i 2030 er der ingen børn og unge, der ryger og at kun 5 % af voksne ryger. Dialog og forebyggelse – for hvad ved I egentlig om rygning? Hvad skal man vide om rygning? Skal man overhovedet have en holdning til rygning og tobak og rygeregler /-love? Hvad ved eleverne om skolens rygeregler eller måske nationale rygeregler og love?

Hvad skal vi nå? Icebreaker ”Start- og stopsignal” Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Hvad skal vi nå? Icebreaker ”Start- og stopsignal” Mål for undervisningen Oplæg om den danske rygelov ”Sæt din viden på spil”. Brainbreak Oplæg vedr. gruppeopgave Arbejdsproces og elevark Fremlæggelse af skolens rygepolitik Evaluering

Icebreaker ”Start- og stopsignal” Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Icebreaker ”Start- og stopsignal” Hold A: står i venstre side Hold B: står i højre side Ved klap går A rundt Ved næste klap stopper A og B går rundt. OBS: INGEN TALER Klassen deles i to hold A og B De fordeles i hver deres side af klassen. A i venstre side – B i højre side. Fortæl, at hold A skal gå rundt på hele gulvet, meget gerne ind imellem deltagerne på hold B. Hold A begynder at gå rundt når du klapper. Når lærer klapper igen, så skifter det så til, at hold B går rundt og hold A står helt stille. Lærerens klap skal virke, som der bliver trykket på en kontakt, idet alle A'erne stopper på samme tid og alle B'erne sætter i gang samtidigt. Når klassen har prøvet det nogle gange, og det lykkes, skal det gøres, uden at der bliver klappet. De to teams skal selv prøve at se, om de kan følges ad og skifte uden overordnet styring. Denne del af øvelsen kan med fordel starte med at A'erne er i den ene side af lokalet og B'erne i den anden, før man blander dem.

Mål for undervisningen: Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Mål for undervisningen: Jeg lærer, hvilke rygeregler der er gældende, og hvem der er med til at bestemme dem Jeg kan skelne mellem lokale og nationale rygeregler Jeg lærer at lave rygeregler til skolen, der overholder den nationale lovgivning Jeg kan komme med bud på yderligere rygeregler, der kan hindre unge i rygestart Samfundsfag: Kompetenceområde: politik Videns- og færdighedsområde: Det politiske system, retsstat og rettigheder FM: Eleven kan redegøre for politiske beslutningsprocesser i Danmark og forholdet mellem stat, region og kommune VM: Eleven har viden om det politiske system og beslutningsprocesser i Danmark.

Den danske rygelov Sæt din viden på spil Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Den danske rygelov Sæt din viden på spil Snak med din skuldermakker om, hvad I ved om den danske rygelov. Snak om: Hvem laver den danske rygelov? Hvorfor har vi indført en rygelov? Hvad står der i rygeloven? Sæt din viden på spil Lad eleverne kort snakke sammen om, hvad de allerede ved. Lav en fælles opsamling, marker evt. punkter som er vigtige at bringe videre ind i forløbet på tavlen eller i en mind-map, Læs mere på ”Lov om røgfri miljøer” på hjemmesiden ”Retsinformation.dk”: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=11388 Især kapitel 3 er interessant.

Brainbrake ”Hvis øjne kunne dræbe”… Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Brainbrake ”Hvis øjne kunne dræbe”… Alle stiller sig i en rundkreds, skulder ved skulder Alle kigger ned i jorden og beslutter sig for, hvem man vil kigge i øjnene, når man løfter hovedet. Kommandoen ”1-2-3-NU” gives af læreren, ved NU kigger ALLE på den udvalgte. Hvis 2 kigger på hinanden, er begge døde og skal udføre en straf for at blive vækket til live og komme med i kredsen igen. Straffen kan være at løbe / gå rundt om kredsen – gå hen til et område og retur. Eller fx 10 englehop, sprællemænd, skihop mv.

Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Opgave: I skal nu arbejde i grupper, hvor I først læser og undersøger, tager stilling og slutteligt fremlægger jeres løsningsforslag for resten af klassen. I skal først læse om den gældende danske rygelov. Derefter skal I selv formulere jeres skoles rygelov. Slip endelig fantasien løs, kom med gode ideer og forslag til en rygelov, og bagefter skal I tilpasse den til den nationale lovgivning. Inddel klassen i grupper. Grupperne skal læse om rygeloven i Danmark. På www.opiroeg.dk finder de information om, hvorfor loven er indført, og hvilke regler, der gælder. Derefter skal de redegøre for den. I grupper skal eleverne derefter formulere en rygelov for skolen. Første skridt er, at de skal brainstorme på en rygelov uden begrænsninger. Næste skridt er, at de skal tilpasse den, så den overholder den nationale lovgivning. Få mere viden om lovgivning på rygeområdet på følgende links: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine-valg/reklamer-tv-og-lovgivning/ Loven om røgfri miljøer: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11388

Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Arbejdsprocessen: Læs om den danske rygelov og lokale rygeregler. Du finder information her: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine-valg/reklamer-tv-og-lovgivning/ og https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11388 Du skal redegøre for den danske rygelov: hvorfor er den indført, og hvilke regler gælder nu? Slip fantasien løs og formulér i grupper jeres egen rygelov til skolen. I skal skelne mellem den nationale lovgivning, og de regler, som skoler selv kan vælge at vedtage. Derefter skal I genoverveje jeres rygelov. Hvad holder, og hvad holder ikke, når I tager højde for den danske lovgivning? Diskutér fx følgende fire punkter i forhold til rygeregler på skolen: Må elever og ansatte ryge på skolens område? Må lærere og elever ryge sammen? Må lærere ryge i arbejdstiden? Må eleverne overhovedet ryge, mens de er i skole? Fremlæg jeres rygelov foran klassen. Elevark ”Skolens rygeregler – arbejdsprocessen – elevark” findes på hjemmesiden. Send det eller print dokumentet ud til eleverne.

Fremlæggelse og evaluering Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Fremlæggelse og evaluering Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremlægger deres lovforslag og forklarer deres tanker bag. Evaluering 2 guldkorn og 1 optimering Hvilke 2 gode erfaringer eller hvilken viden tager du med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?