Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børnearbejde i tobaksindustrien

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børnearbejde i tobaksindustrien"— Præsentationens transcript:

1

2 Børnearbejde i tobaksindustrien
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Børnearbejde i tobaksindustrien Vurder i forhold til opgaverne, hvor mange lektioner, forløbet skal vare ? Introducer, hvorfor der skal arbejdes med emnet og hvor lang tid det skal tage. Undervisningsforløb, der handler om tobak, rygning og tobaksindustriens måder at arbejde på. DK har et mål, der handler om at i 2030 er der ingen børn og unge, der ryger og at kun 5 % af voksne ryger. Dialog og forebyggelse Start op med en dialog med eleverne. Tag fx udgangspunkt i nedenstående spørgsmål: Hvad ved I egentlig om rygning/tobak? Hvad skal man vide om rygning/tobak? Skal man overhovedet have en holdning til rygning og tobak eller til tobaksindustrien? Hvor mange af Jer kan komme med bud på, hvilke konsekvenser rygning har for mennesket?, så læg hånden på skulderen. Lad evt. nogle elever svare. Hvem har hørt ordet ”tobaksindustri” før? Hvem kan komme med et bud på, hvad tobaksindustrien arbejder for? Hvor mange af jer har hørt ordet ”Børnearbejde” før?, så rejs jer op Hvor mange af jer kan forklare, hvad Børnearbejde er?, så marker med en arm i vejret. Vælg en elev eller flere. Tak for jeres bud

3 Hvad skal vi nå? Icebreaker
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Hvad skal vi nå? Icebreaker Oplæg om FNs børnekonvention og børns rettigheder Filmene ”Hvorfor er børnearbejde så dårligt?” og ”Child Labor &Tobacco” Filmsnak Brainbreak Oplæg vedr. opgave Gruppearbejde Fremlæggelse evaluering

4 Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Icebreaker: ”Skift” Når lærer råber "skift", så skal du lave de bevægelser, som vedkommende lige har lavet. Aktiviteten kan undlades, så fjernes / usynliggøres dias. Læg ud med at vise, hvordan aktiviteten fungerer. Lærer klapper, eleverne gør i første omgang ikke noget, når lærer råber skift, starter eleverne med at klappe, og lærer knipser med fingrene. Fortsætter med ”skifte” til ny aktivitet. Klap, knips med fingrene, klap på lår, trampe i gulvet, vippe med venstre fod, bøje og strække armene op over hovedet, sætte sig ned - slut

5 Mål for undervisningen:
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Mål for undervisningen: Jeg får viden om, hvilke konsekvenser rygning kan have for børns vilkår andre steder i verden Jeg kan ved hjælp af et kreativt produkt forklare andre, hvilke konsekvenser rygning har for børn i andre lande Jeg kender til og kan forklare, hvad børnearbejde og børns rettigheder er Geografi: Kompetenceområde: undersøgelse Videns- og færdighedsområde: demografi og erhverv FM: Eleven kan undersøge befolknings- og erhvervsudviklings betydning for levevilkår VM: Eleven har viden om levevilkår og befolknings- og erhvervsudvikling

6 De Forenede Nationer (UN)
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune De Forenede Nationer (UN) FNs menneskerettigheder 10. december 1948 vedtages FNs 30 artikler 48 lande underskrev FNs børnekonvention 20. november 1989 vedtages børnekonventionen Mere end 190 lande har underskrevet aftalen Danmark tiltræder børnekonventionen i 1991 Konventionen gælder for: ALLE børn under 18 år uanset nationalitet, køn, social status, religion og kultur. Artikel 1. Alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder. De er udstyret med fornuft og samvittighed, og de bør handle mod hverandre i en broderskabets ånd. Forklar, hvad FN er, menneskerettigheder og børnekonventionen Hvad er FN? (UN) FN oprettes i oktober 1945 af 51 medlemslande. Nu 193 medlemslande – formål at arbejde for verdensfred samt sikre økonomiske og sociale fremskridt. Menneskerettighederne En verdenserklæring, der beskriver de grundlæggende menneskerettigheder og omfatter borgerlige og politiske rettigheder såvel som økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder. Den fastslår, at alle mennesker uanset race, hudfarve, køn, sprog, religion, politisk eller anden anskuelse, national eller social oprindelse, formueforhold, fødsel eller anden samfundsmæssig stilling har krav på alle de rettigheder og friheder, som nævnes i erklæringen. FN vil forbedre forskellige vilkår i hele verden, fx bæredygtig udvikling, miljø- og flygtningebeskyttelse, nedrustning og ikke spredning af a-våben, fremme af demokrati og menneskerettigheder og fx også børns rettigheder. Man får øjnene op for, at mange lande ikke beskytter børn nok. Verdenserklæringen er som sådan ikke retlig bindende for medlemslandene, der findes ingen klageinstans, medmindre et land har tiltrådt nogle folkeretligt bindende konventioner. Her skal en stat sikre, at loven er med til at overholde konventionens krav. Hvad betyder det? Danmark har tiltrådt mange af FNs folkeretligt bindende konventioner, herunder konventionen om barnets rettigheder. Kilder: Børnerådet: Forenede Nationer (FN): Institut for menneskerettigheder UN City Copenhagen:

7 Børns rettigheder 54 artikler, som kan opdeles i 3 hovedområder
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Børns rettigheder 54 artikler, som kan opdeles i 3 hovedområder Børns ret til overlevelse og udvikling: Retten til det mest grundlæggende som mad, tøj, lægehjælp, skolegang og tryghed. Børns ret til beskyttelse: Retten til beskyttelse mod vold, misbrug, udnyttelse, krig og diskrimination. Børns ret til medbestemmelse: Retten til selv at være med til at bestemme det, der angår en selv, til at sige sin mening og til at være med i foreninger. Kilde: Fortæl om børns rettigheder Snak om: Hvad synes I, vi kan bruge børns rettigheder til i Danmark? Hvad kan vi bruge dem til på den internationale scene?

8 Film om børnearbejde: Hvorfor er børnearbejde dårligt?
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Film om børnearbejde: Hvorfor er børnearbejde dårligt? En ekspert taler om børnearbejde i tobaksindustrien Made in the USA: Child Labor & Tobacco Hurtigskrivning – 3 min.: På baggrund af filmene skal du nu skrive alle dine tanker, overvejelser og spørgsmål ned på et stykke papir eller på pc. Introducer og se filmene - Introducer opgaven ”Hurtigskrivning” Eleverne skal skrive uden ophold. Hvis de ikke ved, hvad de skal skrive, så skriver de bare: ”Børnearbejde i tobaksindustrien” Hvordan kan køb af cigaretter/rygning i Danmark have konsekvenser for børn i andre dele af verden? Snak kort med din skuldermakker… Vælg 1 eller flere elever, der præsenterer deres tanker. Hvilke tanker gør du dig? Hvilke spørgsmål? Hvorfor er børnearbejde dårligt? eller Made in the USA: Child Labor & Tobacco

9 Hjernepause - Talkoder
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Hjernepause - Talkoder I skal lave følgende øvelse, når I ser tallet: 2: Jogge på stedet 3: Stække begge hænder op over hovedet – lav sidebøjninger 5: Bokse i hurtigt tempo – begge arme op foran hagen 8: Skihop 10: Armsving med begge arme samtidigt Husk at printe tal ud, der er 10, laminer dem evt. Trækkes der et andet tal, sætter man sig på sin stol

10 Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Opgave: I skal nu i grupper udvikle et produkt, der oplyser om børnearbejde ved tobaksproduktion og dets konsekvenser for børnenes liv. I kan til dette arbejde vælge at bruge et af følgende medier: Folder / brochure ved hjælp af Word eller Publisher OBS-film fx ved hjælp af programmerne We-video eller Pixton Collage / poster Kampagnefilm, der skal advare om tobaksindustriens brug af børnearbejdere i andre lande LAV oplæg i forhold til valgte produkter. (Hvis produktpakken ændres, skal slides, elevark også ændres) Valg af detaljegrad i forhold til gennemgang af de forskellige produkters faglige virkemidler er op til den enkelte lærer. OBS-film: Oplysning til borgerne om samfundet. Har eksisteret siden 1977 i DR. Information om fx: 1.2 Informationerne kan have karakter af oplysning om for eksempel humanitære og sygdomsmæssige forhold, trafik, miljø m.m. Krav: 3.1. Informationerne skal være saglige og upartiske. 3.2. Der må ikke forekomme agitation for et bestemt synspunkt vedrørende det forhold, der informeres om. 3.6. Varigheden af OBS-indslaget aftales med OBS-redaktionen (her din lærer) Den maksimale varighed er 45 sekunder. Eksempler på en OBS-udsendelse fra 1989: Kampagnefilm:

11 Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Arbejdsprocessen: Søg oplysninger om børnearbejde i tobaksindustrien på nettet vælg en målgruppe lav et manuskript eller et udkast til fx folder / poster optag / udarbejd dit produkt Up-load det elektroniske produkt til skoletube på kanalen eller Send og print folder/brochure til lærer Hæng collage/poster op Print elevark ud, hvor eleverne kan fastholde deres informationer og begrundelser.

12 Fremlæggelse og evaluering
Hvilke konsekvenser har tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Fremlæggelse og evaluering Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremlægger og fortæller kort om formålet med deres produkt. Evaluering 2 guldkorn og 1 optimering Fremlæggelse: Giv eleverne en umiddelbar respons på konkrete faglige områder af den stillede opgave. Vælg ud på forhånd, hvad du vil kommentere på. Hvilke 2 gode ting, faglige begreber eller viden, du tager med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?


Download ppt "Børnearbejde i tobaksindustrien"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google