Din uddannelse – it-baseret November 2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Læringscentret og nye vejledningsformer
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Observation af din/andres undervisning –
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
IT i undervisningen.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Obligatorisk selvvalgt opgave
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Obligatorisk selvvalgt opgave
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
It som transferværktøj
Styringsmæssige afsæt
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Hovedforløb Visitering Hvem: Kontaktlæreren (vejleder) Formål: At kvalitetssikre vejledningen. At udfylde uddannelsesplanen i elevplan Aalborg Handelsskole.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Folmer Kjær Pia Kristoffersen
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Hvad er portefolie? Betyder at tage med sig
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
UDVEKSLING projekter ang. studievalgsportfolio
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Obligatorisk Selvvalgt Opgave
&.
Præsentationens transcript:

Din uddannelse – it-baseret November 2018 DU-IT Din uddannelse – it-baseret November 2018

bAGGRUND Udvikle et alternativ til hjælpeskemaet Spurgte vejledere og elever om deres behov At få den røde tråd i elevens uddannelsesforløb At der var tilgængelighed It-baseret Ideen tager udgangspunkt i samspillet mellem praktikforløb og ikke vekselvirkningen mellem skole og praktik Søgte midler i Region Midtjylland til udvikling af læringsplatform – fik nej Koblede skoledelen med GF2 på og fik ja Forskel på arbejdet i DU-IT om det foregår i skole eller i praktik Platform er inspireret af Facebookbrugerfladen 8/27/2018 DU-IT

DU-IT - principper DU-IT er et meget enkelt og intuitivt redskab DU-IT er et dialogredskab DU-IT er en form for elektronisk uddannelsesbog – en portefolie DU-IT er stedet, hvor eleven bearbejder oplevelser, erfaringer og refleksioner DU-IT skal medvirke til at skabe sammenhæng, progression og overblik i elevens uddannelse. DU-IT er et redskab, som går på tværs af skole og praktik. DU-IT understøtter anvendelsen af forskellige typer af medier – tekst, video, lyd, billeder, mv. DU-IT er en ramme. Indholdet defineres af elev-kontaktlærer/vejleder I DU-IT skriver man sammen med og ikke om eleven DU-IT er et uddannelsesredskab 9/13/2018 DU-IT

Hvad består du-it af? DU-IT består af to slags områder: Læringsrum og et SPOT-spor. Læringsrum er et arbejdsrum. SPOT er et rum, der viser, hvad du lærer, og hvad du især skal arbejde med igennem uddannelsen. 8/27/2018 DU-IT

LÆRINGSRUM SPOT ANDRE TYPER AF VEJLEDNINGER SLUTSAMTALE STARTSAMTALE VURDERING MIDTVEJS ANDRE TYPER AF VEJLEDNINGER FØR-UNDER-EFTER UGE – MIDTVEJS ELEVREFERATER AF VEJLEDNINGER STARTSAMTALE SLUTSAMTALE SPOT 8/27/2018 DU-IT

Send info til elev om vejledere og praktiksted Skoleperiode Combiflex A Combiflex B Skoleperiode Send info til elev om vejledere og praktiksted Læringsrum a Læringsrum b SPOT 8/27/2018 DU-IT

DU-It bliver tydelig under brug 8/27/2018 DU-IT

Du-it er ikke noget i sig selv du-it bliver levende i samarbejdet mellem elev og kontaktlærer/vejleder 8/27/2018 DU-IT

DU-IT.dk – log in 8/27/2018 DU-IT

Elevside – overblik -læringsrum 8/27/2018 DU-IT

Elevside – dialogside - læringsrum 8/27/2018 DU-IT

Elevside - spot 8/27/2018 DU-IT

Kontaktlærer/vejleder – læringsrum 8/27/2018 DU-IT

Kontaktlærer/vejleder - læringsrum 8/27/2018 DU-IT

Kontaktlærer/vejleder - spot 8/27/2018 DU-IT

Din uddannelse Faglige Personlige kompetencer Trivsel Stabilitet Behov for støtte Trivsel Stabilitet Faglige 9/13/2018 DU-IT

læringsrum Der er et læringsrum for alle skoleperioder, og et læringsrum for hver praktikperiode. Læringsrummet er tænkt som et sted, hvor eleven kan boltre sig og arbejde med sin uddannelse. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan dette rum kan bruges. Eleven skal invitere sin kontaktlærer ind i læringsrummet for skoleperioden og sin vejleder ind i læringsrummet for de forskellige praktikperioder. Man har kun adgang til de læringsrum, som eleven inviterer ind til og dér, hvor man er en del af elevens uddannelse. I læringsrummet går elev og vejleder i dialog med hinanden om elevens læring. DU-IT er et redskab, hvor man kan anvende forskellige typer af medier: tekst, video, lyd, tegninger, mv. På den måde kan man tilpasse arbejdet til den læringsstil, som passer eleven bedst. Eleverne, kontaktlærere og vejledere kan uploade produkter til læringsrummet og være i dialog om dem. På den måde kan man som kontaktlærer og vejleder nemt være i dialog med sin elev om det, eleven har fokus på, og holde fast i, hvad eleven skal lære lige nu og her. 8/27/2018 DU-IT

spot SPOT-sporet står for Sammenhæng, Progression, Overblik og Transfer – ”den røde tråd” SPOT er gennemgående igennem hele elevens uddannelse. SPOT indeholder et koncentrat af, hvad der er foregået i de forskellige læringsrum. Eleven skal fra hver læringsperiode uploade et produkt til SPOT samt konklusioner fra centrale samtaler. SPOT anvendes også til at identificere elevens centrale læringsmæssige styrker og udfordringer og holde fast i dem. SPOT skal understøtte overgange i uddannelsesforløbet. Kontaktlærer og vejleder kan hurtigere få fokus på, hvad der er væsentligt i elevens uddannelsesforløb. 8/27/2018 DU-IT

Placering af Samtaler i skoleperioderne EUD SSH under 25 5 uger 5 uger 5 uger Skole 1A Praktik 1A Skole 1B1 Skole 1B2 Praktik Skole Praktik Skole Praktik Skole EUV2 5 uger 5 uger Samtaleskema: AFTALESKEMA Skole 1B1 Skole 1B2 Praktik Skole Praktik Skole Praktik Skole Samtaleskema: DIN UDDANNELSE SSH over 25 5 uger Skole 1B2 Praktik Skole Praktik Skole Praktik Skole Princip for afvikling af samtaler: En samlet 5 ugers periode: ved slutning – Aftaleskema anvendes En samlet 10 ugers periode: ved start og slutning – Din uddannelse og aftaleskema anvendes 8/27/2018 DU-IT