2. Kontaktperson, patientforløbsvejleder, guide, mentor, nøgleperson

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
DRG konference 2015 – Workshop 2 - Patientforløb 29. Oktober 2015
Kommunikationskursus
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Mette Lynge Sørensen Pædagogisk konsulent
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Brug af udgående elektronisk henvisning (REF01)
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Portfolio IT B.
Oplæg til sygepl der skal udføre samtalen .
Sprog og praktik på virksomheden
FÆLLES målstyring i matematik
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
AMEE 2017 Robusthed Videreuddannelsesrådsmøde
Shared Care platformen Allan Nasser, Syddansk Sundhedsinnovation
Martin Holmgaard Adm. direktør
- Fælles forståelse af kerneopgaven
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
dekansekretariater i den nye organisering
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
En god start på lægelivet
Erfaringer fra virksomhedsbanken
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Intro nye elever og studerende i Center Nord-Vest 2018
Sådan bruger du præsentationen
1. Relationel kommunikation
Brug af udgående elektronisk henvisning (REF01)
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 4: Aktiverende APV
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

2. Kontaktperson, patientforløbsvejleder, guide, mentor, nøgleperson Forskellige forslag: - Koordinator, der har kontaktpersoner - Mentor, der er knyttet til et sygdomsfelt - Oprette eksterne eller ny enhed med speciale i at være kontaktperson - patientforløbskoordinator Har kun ansvar for patientkontakt – ikke anden daglig drift Er støtteperson eller ressourceperson for patienten gennem sundhedssystemet 1 21-05-2019

Tager kontakt allerede under indlæggelsen/ambulant besøg 1. gang og følger patienten til slut Sørge for at indkaldelsestimerne er kendt og koordineret Sørger for velkomstbrev til patienten Afstemmer forventninger Rejseplanlægger Kan være med på webcam til samtaler Udbygges med en udgående funktion Uddannelse (fagspecifik + specifik + kommunikation) Viden om hvad der rører sig på feltet (eks. Behandlingstilbud forskellige steder i landet) Skaber kontakt til andre instanser, hvis der er behov Fælles journalsystemer Understøttes af IT portal 2 21-05-2019

Forslag til nuancering af koordinator/ansvarlig Anvende screeningsredskaber til identifikation af patienter i ”risikogruppe” – vurdering af evnen til at håndtere eget forløb Patienterne kategoriser sig selv ud fra typologier På baggrund af en afklarende samtale (se under relationel kommunikation), tydeliggøres det hvem der er koordinator/ansvar for hvilke del af patientens forløb 3 21-05-2019

Teambehandling, hvor patienten er en del af teamet Patienten deltager i konferencer og al planlægning vedr. eget forløb 4 21-05-2019

IT-redskab, der kan understøtte patienten i at håndtere sit forløb Indeholder: - handleplan - ”track and trace” med datoer, lokaliteter, telefonnumre, henvisning og prøveresultater - epikriser, overgangsnotater - information på forskellige niveauer og forskellig sprog - info om hvad pårørende må 5 21-05-2019

- Fagbibliotek - Beskrivelse af typiske forløb - Videoer - Ofte stillede spørgsmål - Selvhjælpsmateriale - Patientforeninger - Viden om medicin og alternativ medicin 6 21-05-2019