Projekt supervision på sengeafdeling H1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Uddelegering af opgaver til personalet. Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Fordybelse i et projekt
Det gode liv og den etiske fordring
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Instruktion til mødeledere
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Akkreditering i speciallægepraksis
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Hvad betyder den enkelte betegnelse Lønarter,
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
Hovborg Borgermøde d. 16. marts 2017
Dannelse og ledelse Formidlingschef Berit Anne Larsen, SMK
ÅRHUS AFDELING.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
Temadag 2018.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
En god start på lægelivet
Personlighed og Kompetencer
Projekt lindrende indsats
Tendenser i forældresamarbejdet
og frivillige/ufrivillige
Det gode samarbejde -Patientinvolvering som etisk koncept
Ledelsesevaluering.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Innovation i humanistiske fag
Hvor kan jeg hente hjælp?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvad er meningen med dit liv?
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
professionsideal for lærere
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Værktøj 4: Aktiverende APV
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Projekt supervision på sengeafdeling H1 Udviklingsansvarlig sygeplejerske og Master i Etik og Værdier i Organisationer - Caroline Dalgaard, 2017

Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017 Baggrund Mit masterprojekt, hvor jeg skrev om vigtigheden af at tale om Det Gode Liv set i et filosofisk praxis perspektiv. Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Hvad er filosofisk praxis? Filosofi oversættes ofte til ”kærlighed til visdom”. Filosofi handler således om kontinuerligt at søge sandheden – altså hele tiden være på vej i en undren. Filosoffen har således ikke en endegyldig sandhed, men søger hele tiden sandheden. Filosofisk praxis: En praxis, hvor man reflektere over en sag eller et spørgsmål på ligeværdig vis.Det er et princip i den filosofiske praxis, at man tager afsæt i den enkeltes erfaringer og værdier frem for at tilbyde en færdig løsning. Det at tænke, er at få øje på noget, som vi i forvejen ved eksistere og lever af, men ikke er opmærksomme på i en travl hverdag. Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Eksempler på det gode liv Etikens bud er at et godt liv, er det liv, der er godt for den, hvis liv det er (Husted 2015:249). Taylor mener man kan kombinere det at være tro imod sig selv og sit eget perspektiv, om et godt liv, med fællesskabet. Det kræver at vi tager stilling og diskutere vores værdier med hinanden.

Masterprojekt omdannes til praksis på ØNH. Hvis vi forholder os til, hvad det gode liv er for os, og taler med andre om det, bliver vi klogere på os selv og andre. Spørgsmålet kan deles op i mange andre spørgsmål som: Hvad er god sygepleje for mig? Hvad er god sygepleje for min kollega Hvad er god kvalitet for mig? Hvad er god kvalitet for min kollega Hvad er god livskvalitet for mig? Hvad er god livskvalitet for min patient? Jeg har i samarbejde med afdelingsledelsen og afdelingssygeplejerske Karen Christiansen, op startet supervision af plejepersonalet på H1 omkring faglige og organisatoriske udfordringer på baggrund i filosofisk praxis. Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Hvad er supervision? Supervision forstås ifølge Stine Glasdam som det, at nogen giver andre idéer, der ligger udover det, de selv kan komme op med. Supervision foregår mange steder og på mange planer i en arbejdshverdag. Ikke kun i regi af organiserede seancer, styret af en vejleder. Læger superviserer hinanden dagen lang og søger aktiv supervision hos erfarne sygeplejersker i klinikken, i stuegangssituationer, konferencesituationer og på kontorerne. Sygeplejersker arbejder modsat læger meget alene og bruger ikke hinanden meget i supervisionsøjemed i det daglige arbejde. Derimod taler sygeplejersker om vigtigheden af supervision. Kilde: Stine Glasdam, cand.cur., ph.d., ekstern lektor ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet og lektor ved Sygeplejerskeuddannelsen København, Den Flerfaglige Professionshøjskole i Region Hovedstaden. Socialmedicinsk tidsskrift 4/2008

Formålet med supervision? At personalet er medvirkende til at ændre kultur, hvor man via refleksion, tænker alternativer til ”vi plejer” og ”sådan har vi altid gjort”, til at tænke muligheder i forhold til den faglige kvalitet og hele tiden blive klogere. At kulturændringen mønter ud i, at personalet tager ansvar, problemløser og kontinuerligt finder nye veje at gøre tingene på. At personalet har modtaget relevante data på patienten, så de er forberedt til deres vagter og alle arbejde ud fra de samme kvalitetsmål. Projektbeskrivelse afdeling H 2016 Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017 Metode Der udføres ingen baseline, eftersom afdelingssygeplejerske på H1 sammen med afdelingsledelsen har besluttet, at der skal indføres supervision, i første omgang, som et projekt. Efter 6 måneder vil personalet blive stillet relevante spørgsmål om supervisionens effekt. Spørgsmålene udarbejdes sidst i forløbet på baggrund af de erfaringer, der gøres undervejs. Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017 Etiske overvejelser Der tages udgangspunkt i faglige og organisatoriske udfordringer – IKKE private Emnerne der tales om, er omfattet af alles fortrolighed. Der refereres kun efter aftale. Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017 Deltagere Sygeplejersker, Social- og sundhedsassistenter, Studerende og den udviklingsansvarlige sygeplejerske. Afdelingssygeplejerske deltager kun efter aftale og ”passer” afdelingen mens supervisionen finder sted. Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017 Tidsplan Supervisionsprojektet startede den 21. september 2016. Varighed: 08.30 – 09.15. Supervisionen foregår, efter planen, hver anden onsdag i 6 måneder – marts 2017. Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017

Hvad er omdrejningsspørgsmålene? Hvad brænder du for? Hvad er du berørt af Hvad længes du efter? Hvad finder du meningsfyldt og vigtigt at gøre fremadrettet?

Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017 Hvad siger personalet? Før projektet gik i gang: Hvorfor skal vi det her? ”Det har jeg ikke valgt”. ”Det er proppet ned over hovedet på mig”. ”Er supervision ikke noget man melder sig til?” ”Det lyder spændende”. ”Det har jeg prøvet på den afdeling, jeg var tidligere”. ”Det trænger vi til”. Mundtlig stikprøver efter hver supervision ” Hvor er det dejligt at fordybe sig i hverdagens dilemmaer” ”Dejligt at få luft” ”Det var ikke så slemt, som jeg havde frygtet” ”Jeg var meget imod, men nu glæder jeg mig til det”. ”Synes dog stadig det er forkert, vi er presset til det” Udviklingsansvarlig sygeplejerske - MEVO Caroline Dalgaard, 2017