Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center."— Præsentationens transcript:

1 Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center for Klinisk Uddannelse (CEKU) Københavns Universitet, Rigshospitalet, Hovedstadsregionen

2 Formål med pilotstudiet At identificere karakteristika ved turnuslægers oplevelse og forståelse af at træde ind i en læringskontekst, som adskiller sig fundamentalt fra den læringskontekst, de kender fra medicinstudiet Skolastisk kontekst Arbejdsbaseret kontekst

3 Metode Kvalitativt studie: observation og interviews 8 turnuskandidater Kvinder/mænd Kirurgi/medicin Forskellige HS hospitaler Livshistoriske interviews Observation 2 x dag+aften, interviews

4 Resultater Overgangen fra studie til praksislæring (Kilder til læring) (Læremestre)

5 Overgangen Vanskeligt at overføre/anvende viden fra studiet Direkte adspurgt trækker de i højere grad på viden fra vikariater Det er noget andet man skal tage stilling til, end det man lærte på universitetet; viden fra universitet træder i baggrunden Det er faktisk den allerstørste udfordring af dem alle at lære at håndtere alt det her “mudder”, som ikke ligner noget man har læst om, men som man på en eller anden måde skal lære at håndtere på en fornuftig facon

6 Overgangen Nye udfordringer, anden form for viden Studiet forbereder ikke til ansvaret Jeg får lært nogle andre ting, som jeg ikke engang har snuset til på unversitetet. F.eks. hvordan man gebærder sig til i forhold til andre faggrupper, f.eks. sådan nogle helt praktiske tricks. Jamen det er fuldstændig formålsløs udenadslære, som overhovedet ikke sætter os i stand til at agere ude i virkeligheden. Det er principielt dybt uetisk den måde man bliver uddannet på. Vi lærer ikke at håndtere den virkelighed, vi får ansvaret for

7 Overgangen Ny måde at lære på Skolastisk tilgang ikke tilstrækkelig Man føler sig bare lidt annonym og vil måske gerne ha lidt feedback, og der har da også været nogle som har være søde. Man er bare vant til som et lille barn at få belønning hvert halve år, et klap på skulderen og en god karakter, og lige pludselig kommer det ikke – det skal jeg lige vænne mig til Problemet er jo tit, at mange af de problematikker, som vi støder ind i, kan vi ikke gå ind og læse om. Det er egentligt det der er frustrerende ved at være færdig, at man oplever, at der er mange ting man ikke kan læse sig til – det er learning by doing – sådan er det bare

8 Overgangen Udfordring og frustration Dilemma: at ville selv/erkende begrænsning Det kan godt være hårdt det der med, at man pludselig har ansvar for at tage nogle beslutninger, som man egentligt føler man ikke ved noget om Det er lidt skræmmende den første dag, men det er også fedt endelig at få lov til at bestemme i stedet for at skulle gå i hælene på en overlæge og bede om lov

9 Opsummering Vanskeligt at overføre viden fra studie Studiet forbereder ikke tilstrækkeligt Anden form for viden Ny måde at lære på Udfordring & frustration

10 Hvem oplever hvad? – et skråplan… Spændende udfordring ældste mænd, længere tid om studiet brød sig ikke om præ klinisk del, dumpede fag arbejdet meget i vikariater Stor frustration yngste kvinder, normeret tid holdt af præklinik, eksaminer og fik høje karakter stort behov for anerkendelse

11 Kan klinikophold lette overgangen? Krav til klinikophold Deltagelse frem for ‘at kikke på’ Ansvar for patienter Ansvar under supervision


Download ppt "Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google