Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Video Club – med fokus på kommunikation og samspil
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Velkommen Robusthed basiskursus
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Anatomiforløb (Januar-februar 2017)
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Præsentationsportfolio
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Innovationsforløb Modul 3 ©
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
God morgen – Jeg har glædet mig til at besøge jer – præsentation af mig selv –hvad vil jeg? Afprøve undervisningsforløb, der handler om tobak, rygning.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Personaletræf Brogården 2018
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Borgermøde.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Indsæt billede af din skole
Børnearbejde i tobaksindustrien
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Hvordan siger man nej til rygning? 3-6 lektioner, alt efter hvor meget tid man vil bruge til gennemgang af virkemidler. Kan man være cool uden røg?

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Hvad skal vi nå? Mål for undervisningen Icebreaker Oplæg om og definition af forskellige former for gruppepres Film og parvis opgave Hjernepause Gruppearbejde - rollespil Fremlæggelse af rollespil Evaluering 3-4 lektioner

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Mål for undervisningen: Jeg kan forklare, hvad direkte og indirekte gruppepres er. Jeg lærer, hvordan mit kropssprog og min stemme virker i forskellige kommunikationssituationer. Jeg bliver bevidst om og kan forklare, hvordan gruppepres påvirker mig i forskellige situationer. 5 min.: Giv mig bud på, hvem der bestemmer jeres valg? Hvem bestemmer fx aftensmad, sengetider, om I skal have et kæledyr, hvornår I skal være hjemme om aftenen? Hvad bestemmer du selv?

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Icebreaker: ”Autografjægerne” Find og modtag en autograf fra en kammerat, der passer til en af beskrivelserne på den udleverede seddel. Når du har modtaget 5 autografer, sætter du dig på din plads og er stille. OBS – DER SKAL PRINTES MATERIALE: Print seddel med beskrivelse og plads til autografer – se på http://houseofhealth.dk/opslag/tobak-paa-skoleskemaet-7-klasse/ Hver deltager skal få en eller flere af de andre deltagers autograf. Men disse personer skal passe en bestemt beskrivelse. Hver person må højst give sin underskrift en gang til en anden.

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Direkte gruppepres eller indirekte gruppepres Hvad er jeres bud på en definition af Direkte gruppepres? Indirekte gruppepres? Falsk gruppepres? Skuldermakkersnak – herefter plenum Se filmen om ”Gruppepres”: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine- valg/hvorfor-goer-vi-som-vi-goer/foeler-du-dig-presset/ Vis dem evt. filmen fra emu: The Asch Experiment https://www.emu.dk/modul/en-grundl%C3%A6ggende-forst%C3%A5else-af-gruppepres – før eleverne går i gang med at arbejde på en definition. 10 min. Skuldersnak om direkte gruppepres – indirekte gruppepres Saml op i plenum, hvad klassen er nået frem til. Lav evt. en fælles definition

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Opgave: Parvis skal I svare på nedenstående spørgsmål: Hvorfor valgte drengen i filmen at ryge? Hvorfor valgte pigen i filmen at ryge? Er der tale om direkte eller indirekte gruppepres? De to unge i filmen giver et par råd til at håndtere presset. Hvad foreslår de, man kan gøre? 6 min.: Brug 1 min til hvert område – tag noter i stikordsform. Plenum – bud fra klassen

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Hjernepause: Hvis du har…, så skal du… 1. Den ene bunke er udvælgelseskriteriet (fx ”Hvis du har kort hår”). 2. Den anden bunke er handling (fx ”Skal du hoppe på stedet tre gange”). Alle elever sidder på deres stole, undtagen 1 elev, som trækker et kort fra hver bunke og læser højt. Dernæst vælger elev 1 en ny korttrækker. HUSK at printe samt laminere kortene. Kan findes som word-fil – Hjernepause – Hvis du har så skal du – se hjemmesiden: http://houseofhealth.dk/opslag/tobak-paa-skoleskemaet-7-klasse/

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Opgave parvis: Find forskellige alternativer til rygning. Skriv først en række grunde til, at nogen får lyst til at ryge. Find så alternative handlinger, hvor man kan opnå det samme som ved at ryge. Eksempel: Man vil gerne have opmærksomhed til en fest. En alternativ handling kunne så være, at være god til at danse. 5-10 min. Kort opsamling, hvor enkelte elever giver deres bud på opgaveløsning

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Gruppeopgave: I skal lave et rollespil, hvor I synliggør gruppepres og viser, hvordan man kan sige ”nej” til rygning, når man føler sig presset. Vær bevidste om forskellen på direkte og indirekte gruppepres og på, hvordan dette kommer til udtryk i jeres rollespil. Arbejd med jeres kropssprog og stemmebrug. I kan hente yderligere inspiration på: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine-valg/hvorfor-goer- vi-som-vi-goer/ I rollespillet skal I skelne mellem forskellige måder at sige nej på. I kan bruge nogle af de eksempler, vi har talt om, eller hente inspiration på opirøgs hjemmeside. Følg linket.

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Arbejdsprocessen: Vælg en konflikt, en situation, sted og personer Overvej anslag, vendepunkt og slutning lav et manuskript til rollespillet Øv rollespillet og vær bevidste om kropssprog og stemmebrug. Tal om, hvilket budskab rollespillet har. Arbejdsark kan sendes til eleverne eller printes ud og gives til dem. Aftal med klassen, hvor lang tid de skal have til opgaven, før der er fremlæggelse

Hvordan siger man nej til rygning? Hvem bestemmer dine valg? Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremlægger og fortæller kort, hvilke tanker I har gjort jer i forhold til jeres rollespil. Er der fx et budskab? Evaluering 2 guldkorn og 1 optimering Fremlæggelse: Giv eleverne en umiddelbar respons på deres arbejde, kig på faglighed og kvalitet. Hvilke 2 gode ting tager du med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?