Sundhedsjura LVUR-møde Journalføringspligt Ansvarsfordeling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Advertisements

København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Delegering af sygeplejerskeopgaver – hvis ansvar?
LÆGEORDINERET HEROIN Love og regler
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Status og fremtid for Fælles Akut Modtagelse Status: 2009 Vejle sygehus: Modtagelse af akutte medicinske, neurologiske-, organkirurgiske, ortopædkirurgiske.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Opgaveglidning – hvor langt kan man gå? 2. oktober 2008 Ved juridisk specialkonsulent Anna Murphy Sundhedsstyrelsen.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Handleplaner psykiatri
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Konference Danske Havne
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Lovgrundlag for information
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Ordination af afhængighedsskabende medicin
Patientklager og sygeplejefagligt ansvar
Varetagelse af forbeholdt virksomhed i kommunerne
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Styrelsen for Patientsikkerhed Tilsyn og Rådgivning Syd
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Ulighed i sundhed – fokus på tænder
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Indkøb under tærskelværdierne
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Introduktion til nye censorer
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Opfølgningsprojekt Akutteamet Aarhus kommune Louise Hjørringgaard
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Lovliggørelsessager og BR18
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Sundhedsjura LVUR-møde 28.2.18 Journalføringspligt Ansvarsfordeling Informeret samtykke

Journalføring Autorisationsloven(nr 990 af 18.8.17) §21: Læger,….,skal føre patientjournaler over deres virksomhed. Styrelsen for patientsikkerhed fastsætter regler herom. Stk.2. STPS kan fastsætte regler om at andre end de i stk 1 nævnte sundhedspersoner skal føre patientjournaler, herunder omfanget af journalføringspligten m.v.

Journalføring Autorisationsloven §22: Patientjournalen skal føres, når der som led i sundhedsmæssig virksomhed foretages undersøgelse og behandling m.v. af patienter. Patientjournalen skal endvidere føres ved indgreb i selvbestemmelsesretten efter §§ 27d og 27e i sundhedsloven. Der skal føres en journal for hver patient

Journalføring Autorisationsloven § 22 stk 2 : Patientjournalen skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for en god og sikker patientbehandling. Oplysningerne skal journalføres så snart som muligt efter patientkontakten. Det skal fremgå, hvem der har indført oplysningerne i patientjournalen, og tidspunktet herfor. Stk.4.: STPS fastsætter regler om patientjournalens indhold og andre pligter vedrørende journalføring.

Journalføringsbekendtgørelsen (BEK nr. 1090 28.7.2016) Definerer patientjournalen Arbejdsgivers ansvar, at der er en tværfaglig journal Journalføringspligt og – ansvar Form, sprogbrug, signering og tidspunkt Krav til indholdet Informeret samtykke Sikkerhed, opbevaring og destruering Andre emner f.eks. aktindsigt

Journalføringsbekendtgørelsen (BEK nr. 1090 28.7.2016) §4 beskriver arbejdsgivers overordnede ansvar for journalsystemet At gældende lovgivning overholdes Sikre overskuelighed Anvendelig i kliniske hverdag Give mulighed for efterkontrol Sikre teknisk bistand, så journalføringen kan ske snarest muligt Fastlægge procedure ved nedbrud

Journalføringsbekendtgørelsen (BEK nr. 1090 28.7.2016) Hvornår er der journalføringspligt? Gælder alle autoriserede sundhedspersoner Inklusiv lægens medhjælp Ved enhver sundhedsfaglig behandling Gælder også for: private/offentlige sygehuse/institutioner private hjem

Journalføringsbekendtgørelsen (BEK nr. 1090 28.7.2016) Ansvar for brug af medhjælp Medhjælpen har selvstændig journalføringspligt for udførelsen af den delegerede opgave På sygehuse har hver afdelingsledelse ansvaret for, at der er instrukser for en fagligt forsvarlig tilrettelæggelse af delegeret virksomhed, herunder at medhjælperne er instrueret og oplært heri.

Ansvarsfordeling, når flere læger er involverede i samme patientforløb Patientbehandling er ofte et samarbejde mellem læger på forskellige kompetenceniveauer og inden for forskellige specialer ( lang tradition, sund fornuft) I klage- og tilsynssager, hvor flere læger er involverede i behandlingen af én patient, kan placeringen af det lægelige ansvar mellem de involverede læger diskuteres. Ingen entydige regler, men autorisationsloven bygger på, at den enkelte sundhedsperson har et individuelt ansvar Vurderingen beror på konkrete omstændigheder i sagsforløbet.

Ansvarsfordeling, når flere læger er involveret i samme patientforløb Autorisationsloven §17: En autoriseret sundhedsperson er under udøvelsen af sin virksomhed forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed Kan sikres ved at: Der er lokale instrukser for patientrelaterede kompetence- og ansvarsforhold: Hvem er behandlingsansvarlig læge( speciallæge) Hvordan er kompetence- og ansvarsforhold mellem forvagt og bagvagt Medhjælperes beføjelser

Forvagt/mindre erfaren læge rådfører sig med bagvagt/mere erfaren kollega Forvagt journalfører: Årsagen til rådføringen ( patientens tilstand, behandling, diagnostik eller andet evt. ønske om at pt.tilses) Hvem der er konfereret med ( navn, kompetenceniveau) Beslutninger, konklusioner, observationsniveau) Hvis den erfarne kollega skønner det unødvendigt at tilse patienten, selvom det udbedes Den yngre læge vurderer om problemet er løst – ellers er denne ansvarlig for, at ny rådføring sker. Hvis den erfarne kollega har tilset patienten, skal vedkommende lave selvstændigt journalnotat, men det kan aftales at den yngre læge journalfører at bagvagten har set patienten

Forvagt/mindre erfaren læge rådfører sig med bagvagt/mere erfaren kollega Vær opmærksom på: Enhver læge, der deltager i undersøgelse/behandling af en patient, er som udgangspunkt selvstændig ansvarlig for sit delbidrag til den udøvede sundhedsfaglige virksomhed Ved konferering med andre læger, kan man ikke overdrage eller friholdes for ansvaret for undersøgelse/behandling af patienten. Hvis der kræves viden på specialistniveau, er specialisten som udgangspunkt selvstændigt ansvarlig for den vejledning, som vedkommende har givet.

Konferencebeslutninger Vær opmærksom på: Der findes ikke kollektivt ansvar i sundhedsret. Er i princippet rådgivning af den læge, der vælger at drøfte sin patient på konferencen. Den fremlæggende læge har ansvaret for at de tilgrundliggende oplysninger for beslutningen er de rigtige. Den mere erfarne læge har selvstændigt ansvar for at stille alle relevante spørgsmål, så der sikres fyldestgørende beslutningsgrundlag. Det er den enkelte læge, der bliver rådgivet på konferencen, som ordinerer behandlingen i journalen, der som udgangspunkt har ansvaret. Det bør tilstræbes at der i videst muligt omfang er enighed om formuleringen. Selve konferencebeslutningen skal journalføres. Beslutninger truffet på (afdelings)konferencer, herunder, hvem der er ansvarlig for et eventuelt besluttet undersøgelsesprogram og/eller behandling og eventuelle ordinationer samt for iværksættelsen heraf*

Rådgivning vedr. pt., der ikke er i eget regi Generelt råd (lærebog): brug generelle termer, så det er klart, at det ikke er en specifik stillingtagen til en given pt. Problem, hvis en generel anbefaling bruges til en bestemt pt, idet der så kan mangle oplysninger, hvis beskaffenhed kunne ændre rådet. Råd om konkret pt => ansvar Teleråd: rådgiver være opmærksom på om der foreligger tilstrækkelige oplysninger. Sikre formuleringen i dokumentationen

Rådgivning vedr. pt., der ikke er i eget regi - tilsyn Selvstændigt notat Ansvar for foreslået beh = ordineret Er pt. færdigvurderet Opfølgning ( blodprøver, observationer, nyt tilsyn) Kræves viden på specialistniveau anlægges en lempeligere bedømmelse af den mindre erfarne læges ansvar

Ansvar og behandlingsregi I arbejdstilrettelæggelsen gøres klart, hvem der er behandlingsansvarlig læge Ved transport i eller mellem hospitaler Ved indlæggelse i ’låneseng’ ( kontakten med observerende personale)

Informeret samtykke. Lovgrundlag Sundhedsloven §15-21 Ingen behandling må indledes/fortsættes uden informeret samtykke Undtaget er Mindreårige <15år (§17) Varig mangel på evne til afgivelse af samtykke (§18) Øjeblikkeligt behandlingsbehov Skal omfatte: Forebyggelses- behandlings- og plejemuligheder Konsekvens, komplikationer,bivirkninger Informationen skal være mere omfattende ved risiko for alvorlige bivirkninger og komplikationer

Informeret samtykke