Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Varetagelse af forbeholdt virksomhed i kommunerne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Varetagelse af forbeholdt virksomhed i kommunerne"— Præsentationens transcript:

1 Varetagelse af forbeholdt virksomhed i kommunerne
Indsæt emne Varetagelse af forbeholdt virksomhed i kommunerne Oplæg for Sundhedsstrategisk Forum, Region Syddanmark, d. 29. januar 2016 Chefkonsulent Karen Marie Myrndorff og chefkonsulent Jacob Meller Jacobsen

2 Agenda Den aktuelle politiske situation Præsentation af KL’s udspil
VARETAGELSE AF FORBEHOLDT VIRKSOMHED i kommunerne Agenda Den aktuelle politiske situation Præsentation af KL’s udspil Delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed Indsæt emne

3 Den aktuelle politiske situation
Ny parlamentarisk situation og ny regering Sundhed og ældre smelter sammen – Ministerium for Sundhed og Ældre Udvalg om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen Ny plan for den ældre medicinske patient og for borgere med demens Kræftplan IV FL16 – Lægedækningsudvalg Justering af den kommunale medfinansiering JJC: Regeringsgrundlag. Regionalt funderet: Udredning, kræftplan IV, kronikere, Ældre medicinske patienter (færdigbehandlingsdage – hovedstadsproblematik), bedre sammenhæng på ældreområdet (pleje, forebyggelse og rehabilitering – derfor et ældre- og sundhedsministerium) - tolkning: Ældreområdet som en del af det samlede sundhedsvæsen. Udvalgsarbejde: Starter op snarligt – formentlig når FL16 er faldet på plads. Afrapporterer i 2016 – op til FL17? Plan for den ældre medicinske patient (forslag til FL16): Nedbringe overbelægning på medicinske afdelinger, nedbringe antallet af færdigbehandlede patienter, der optager en sygehusseng, forebygge uhensigtsmæssige indlæggelser National handlingsplan for demens. (forslag til FL16): Trecifret millionbeløb ( ?), tidligere opsporing, bedre medicinhåndtering, styrkede kompetencer i pleje og behandling, demensindretning i boliger, støtte til pårørende.

4 Præsentation af KL’s udspil
VARETAGELSE AF FORBEHOLDT VIRKSOMHED i kommunerne Præsentation af KL’s udspil - Borgerfortællinger X 6 - Konkrete billeder - Fremtidsscenarier – hvad kan vi opnå - Hvorfor er idealsituation ikke en realitet i dag! - Barrierer - Hvis anbefalingerne indfries – herunder at samarbejdet optimeres - Tal og cases Indsæt emne

5 Akutfunktioner udbygges
VARETAGELSE AF FORBEHOLDT VIRKSOMHED i kommunerne Akutfunktioner udbygges KL anbefaler: ”Regeringen skal i den kommende plan for det nære sundhedsvæsen sikre de nødvendige rammer og kapacitet, så kommunerne kan udbygge akutfunktionerne og de øvrige sundhedstilbud i ældreplejen” Indsæt emne

6 …for at håndtere nye og mere komplekse pleje- og behandlingsopgaver
VARETAGELSE AF FORBEHOLDT VIRKSOMHED i kommunerne …for at håndtere nye og mere komplekse pleje- og behandlingsopgaver KL anbefaler: ”Regeringen skal i den kommende plan for det nære sundhedsvæsen løfte arbejdet med den ældre medicinske patient. Planen skal omfatte: Hvilke opgaver der skal varetages…sundhedsfaglige kompetencer…kapacitet og ressourcer…” Indsæt emne

7 Forudsætningen er et godt samarbejde om delegerede opgaver
VARETAGELSE AF FORBEHOLDT VIRKSOMHED i kommunerne Forudsætningen er et godt samarbejde om delegerede opgaver KL anbefaler: …”At regeringen sikrer kommunerne en udvidet adgang til brug af rammedelegationer til undersøgelse og behandling af en defineret patientgruppe”… Indsæt emne

8 Forudsætningen er et godt samarbejde om delegerede opgaver
VARETAGELSE AF FORBEHOLDT VIRKSOMHED i kommunerne Forudsætningen er et godt samarbejde om delegerede opgaver Indsæt emne

9 Delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed
VARETAGELSE AF FORBEHOLDT VIRKSOMHED i kommunerne Delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed Indsæt emne

10 Sundhedsfaglig virksomhed
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Sundhedsfaglig virksomhed Opgaver der er forbeholdt læger kan med få undtagelser delegeres til andre personer Denne person er lægens medhjælp Medhjælpen skal være omhyggeligt udvalgt og instrueret - og der skal føres tilsyn

11 Hvad er en sundhedsindsats? (1)
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Hvad er en sundhedsindsats? (1) Alle opgaver, der i udgangspunktet er lægeordinerede, er sundhedsindsatser Alt det man ikke er født med Der er dog også en lang række indsatser efter Sundhedsloven, som ikke er lægeordinerede. Det gælder bl.a. forebyggelses- og plejeopgaver som ernæringsscreening

12 Hvad er en sundhedsindsats? (2)
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Hvad er en sundhedsindsats? (2) Borgerens almentilstand er også afgørende for, om der er tale om sundhedsfaglig virksomhed, fx svært syge og døende Det er ikke i sig selv afgørende om forløbet er stabilt eller ikke stabilt.

13 Dansen om de delegerede ydelser
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Sondeernæring efter Sundhedsloven Sondeernæring efter Sundhedsloven Ernæring efter Sundhedsloven Ernæring efter Serviceloven Personlig pleje efter Serviceloven Dansen om de delegerede ydelser Det er både nødvendigt og fagligt godt at delegere ydelser fra hjemmesygeplejersker til andre faggrupper, men det er vigtigt, at ydelserne uanset hvem der leverer dem, forsat dokumenteres som ydelser efter sundhedsloven og ikke som i dag ”skjules” i den socialfaglige indsats efter serviceloven. Den nuværende praksis, hvor mange delegerede sygeplejeydelser bevilges som hjemmepleje bidrager endvidere til uklarhed om borgernes retssikkerhed og uklarhed på, hvor og hvordan det sundhedsfaglige ansvar er placeret i organisationen. Når en sygeplejeindsats efter sundhedsloven delegeres til en anden faggruppe og ved delegationen bliver til en plejeopgave efter serviceloven så er det uklart for både borger og medarbejder, at det forsat er reglerne om delegation, sundhedsfagligt ansvar og patientsikkerhed der er gældende. Ny funktion i KMD’s omsorgssystem (august 2012) – man kan markere hvilken faggruppe der har det faglige ansvar, uafhængigt af hvem der varetager opgaven Fælles indsatskatalog – anvendes altid når der er tale om en sygepleje opgave

14 Delegering af indsatser efter sundhedslovningen
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Delegering af indsatser efter sundhedslovningen Ledelsesansvaret begynder, når lægen parkerer opgaven ved kommunens dør. Altså overtages tilsynet af kommunen Der skal foreligge relevante instrukser for arbejdets tilrettelæggelse- hvem må løse hvad? Medarbejderne - uanset faglighed - skal vide, hvad de har kompetencer til, hvornår de skal sige nej og hvem de skal kontakte

15 Krav til brug af medhjælp
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Krav til brug af medhjælp Udvælgelse – sikre at medhjælpen har relevante kvalifikationer Klar og entydig instruktion i opgavens udførelse Tilsyn - afhænger af opgavens karakter og af medhjælpens erfaring og kompetence

16 Kommunalbestyrelsens ansvar
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Kommunalbestyrelsens ansvar Sikre en ledelse der kan tilgodese patientsikkerhed Hvis ledelsen ikke er sundhedsfaglig, da sørge for bistand fra sundhedsfagligt personale Sikre at hjemmesygeplejen udføres af medarbejdere med nødvendige kompetencer Føre tilsyn med evt. private leverandører

17 Ledelsens ansvar Instruks for forsvarlig arbejdstilrettelæggelse
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Ledelsens ansvar Instruks for forsvarlig arbejdstilrettelæggelse Sikre at medarbejderne har de fornødne kvalifikationer og kompetencer til at løse opgaverne På botilbud uden sundhedsfagligt personale er ledelsen ansvarlig for: At medarbejderne er oplært i alm. medicingivning. At lægen ved at opgaven udføres af ikke sundhedsfagligt personale.

18 Krav til medarbejdere Autoriseret sundhedspersonale
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Krav til medarbejdere Autoriseret sundhedspersonale Sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter har journalføringspligt uanset hvilken lov de arbejder efter Ikke-autoriseret sundhedspersonale Ikke fastsat regler, der pålægger en pligt til at føre journal, medmindre opgaven overtages ved udførelse af delegerede forbeholdte sundhedsfaglige opgaver

19 Krav til medarbejdere – fortsat
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Krav til medarbejdere – fortsat Medhjælpen er ansvarlig for at frasige sig en opgave, som de ikke kan udføre forsvarligt Medhjælpen er ansvarlig for at udføre opgaven efter instruksen Går medhjælpen ud over instruksen, er den pågældende selv ansvarlig

20 Sundhedsstyrelsens håndtag
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Sundhedsstyrelsens håndtag Sundhedsstyrelsen kan udstede påbud og forbud over for ledelsen af institutioner, der drives af en kommunal-bestyrelse eller et regionsråd, hvis ledelsen ikke opfylder sin forpligtelse.

21 VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne
Rammedelegation En læge med ansættelsesforhold i kommunen/ praksiskonsulent kan delegere særligt beskrevne undersøgelsesopgaver Ledelsen er ansvarlig for instruks samt for oplæring Lægen skal sikre at instruksen er dækkende og føre tilsyn Skal kende kommunens organisering

22 VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne
Videredelegation Ledelsen skal beslutte hvem der må løse en opgave. Dermed giver begrebet ikke mening at anvende i kommunal praksis Ledelsen har ansvaret for at opgave og kompetencer passer sammen Hvis en medarbejder alligevel videredelegerer trods ledelses beslutningen har medarbejderen ansvaret for udvælgelse- instruktion- tilsyn. En sådan beslutning kan få ansættelsesretslige konsekvenser Opgaveglidning mellem faggrupper er ikke videredelegation

23 VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne
Instrukser Nødvendige instrukser afspejler autorisationslovenes bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed Ansvar for at instrukser forefindes, kan ikke uddelegeres Udarbejdelsen af den enkelte instruks kan uddelegeres

24 Instrukser - ansvar Skal løbende ajourføres.
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Instrukser - ansvar Skal løbende ajourføres. Skal have en udformning, omfang og placering, så at de er anvendelige i det daglige arbejde. Nyansatte skal introduceres til afdelingens instrukser. Før tilsyn med at arbejdet udføres i overens- stemmelse Afhængigt af medarbejdernes kompetencer og de forventninger man kan have til dem

25 Hvilke instrukser – og hvor mange?
VARETAGELSE af forbeholdt virksomhed i kommunerne Hvilke instrukser – og hvor mange? Afhængigt af målgruppens uddannelse og erfaring i forhold til den specifikke opgavevaretagelse Hvor undladelse eller forkert udførelse umiddelbart kan medføre alvorlig risiko for patient eller personale Hvor ansvars- og kompetenceforholdet ikke er naturligt afgrænset mellem de involverede sundhedspersoner På områder som ikke kan forventes at være alment kendt Dot 3 fx ved delegering af sundhedsindsatser Dot 4 fx prioriteringer ved ekstreme vejrforhold


Download ppt "Varetagelse af forbeholdt virksomhed i kommunerne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google