Individuel kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Læringsstile og lektier
Skoleparathed.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Børn, bevægelse og motivation
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Å.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Relationer – børn og voksne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Vejlederens kommunikation
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
ZBC Medarbejder Jette Nielsen, Virksomhed: Lille Næstved Skoles sfo – Kommunikation i teams (3 dg.) og –
FACE:IT. De næste 45 timer Niels og Carsten Historien bag FACE:IT Spejlneuroner Erfaringer med FACE:IT Idéudveksling Lidt flere erfaringer Afrunding.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Målrettet kommunikation
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Fleksible fællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Rikke Danielsen & Inge Amby-Fog
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Future Vejle inspiration
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Individuel kommunikation Rikke Danielsen & Inge Amby-Fog Specialbørnehaven Spiren

Program Præsentation - af os og af Spiren Hvorfor gik vi i gang med dette projekt - hvad blev vi inspireret af? Hvilke tanker gjorde vi os inden start? Kommunikation på Sanseniveau Johannes Kommunikation på Præsentationsniveau Daniel Kommunikation på Repræsentationsniveau Walther Afslutning Fælles diskussion

Præsentation Inge Amby-Fog Uddannet pædagog i 2000, ansat i Spiren siden jan. 2002 PD i Logopædi i 2015 Særlig interesse for Sprog, kommunikation og oralmotorik

Rikke Danielsen Uddannet pædagog i 2009 Ansat i Spiren 2010 Supervisor i Plan 98

Hvorfor gik vi i gang med dette projekt? Hvilke tanker gjorde vi inden projektstart? I Spiren er der tradition for at bruge kommunikationstavler med billeder eller konkreter. Vi oplevede, at børnene reagerede ved aktivitetsskift. De reagerede på en måde, der fik os til at tænke, at barnet på trods af billeder ikke forstod, hvad vi ville det. Børnene reagerede bl.a. med gråd, udadreagerende adfærd mm. Basisvideo på hvert enkelt barn for at blive klogere på Vores egen kommunikation Barnets kommunikation

Hvad så vi? Basisvideoen inspirerede os bl.a. til at arbejde med anerkendelse af barnet, forståelse af barnet, respekt for barnet, accept af barnet mm. Den gav en forståelse for, at vores kommunikation ikke blev forstået af barnet. Forståelse for at vi ikke har taget udgangspunkt i barnets kommunikationsniveau, men har stillet for høje krav til barnet. Forståelse for at børnene har forskellige kommunikationsniveau – og derfor har brug for forskellig former for kommunikation. Forældrenes ønske om en bedre kommunikation med barnet.

Hvad blev vi inspireret af? Testen ”ComFor” Den hollandske artikel ”At skabe sammenhæng i en usammenhængende verden” med tilhørende film. Her startede de første ideer

Hvad blev vi inspireret af? ”At skabe sammenhæng i en usammenhængende verden” På hvilket niveau er barnet i stand til at skabe sammenhæng? Sanseniveau Præsentationsniveau – information opfattes i en konkret sammenhæng Repræsentationsniveau – forståelse for at et billede repræsenterer noget andet. Metarepræsentationsniveau: forståelse for fx talemåder, ironi mm.

Hvad blev vi inspireret af? Intensive Interaction: - Arbejder de med på specialskolen i Horsens kommune Helt grundlæggende en proces, der sigter mod at muliggøre kommunikation Træner de basale færdigheder i kommunikation Kommunikation foregår gennem flere kanaler: lyd, syn, berøring og lugt – sanserne Principperne for Intensive Interaction: En-til-en-kvalitetstid, Afstemning, Tempo/hastighed, Responsivitet, Imitation, Simple adfærd, Pauser, Gensidig glæde

Hvad blev vi inspireret af? Kurser: Oralmotorik og spisning + oralmotorik og tale, specialrådgivningen for VISO, IKH Åbent vindue for accept af nye sanseoplevelser – smag og lugt Barnet er modtageligt for afprøvning af nyt.

Kommunikation på sanseniveau De basale færdigheder for kommunikation er ikke på plads og skal trænes. Kommunikation gennem forskellige kanaler – forskellige sanser Hvad gør vi, hvis barnet ikke bruger sine sanser? Kan de vækkes? Kursus i oralmotorik og spisning gav ideen til at arbejde med at vække sanserne hos nogle børn. - ”Vinduet” for at tolerere og lære nye smage og dufte står mest åben ved 4-6 måneder. Præference for søde smage

Johannes 5,7 år Ifølge DPU sprog og kommunikative kompetencer svarende til 12 måneder, opmærksomhed svarende til 14 måneder og hukommelse svarende til 7 måneder. Johannes har lang latenstid! Johannes kan godt lide at spise, og han undersøger ting med munden. Johannes bruger ikke sit syn, sin smagssans eller sin lugtesans, men vi oplever, at Johannes altid har kunnet smage sødt. Vi havde en oplevelse af, at vi flyttede rundt med Johannes, uden han forstod, hvad han skulle.

Johannes - basisvideo

Johannes – Sanseindtryk som kommunikationsform At arbejde med at ”vække” Johannes’ sanser: ”Musik”-forløb med forskellige sanse-lege, dufte og smage Samarbejde med kommunal ergoterapeut omkring primært smagssansen Vi vurderede ud fra vores observationer, at Johannes kommunikerede på sanseniveau. Vi har valgt smag og duft-symboler for foreløbig 2 aktiviteter – spisning og at få skiftet ble.

Johannes – Sanseindtryk for spisning Pebermynteduft – et lille stykke After Eight

Johannes – Sanseindtryk for spisning

Johannes – Sanseindtryk for at få skiftet ble At få en ren ble: Duft af citron – en lille teskefuld citronsaft

Johannes – Sanseindtryk for at få skiftet ble

Kommunikation på præsentationsniveau For at kunne kommunikere på præsentationsniveau skal husets fundament være på plads – Øjenkontakt, imitation, turtagning og fælles opmærksomhed.

Kommunikation på præsentationsniveau Brug af et objekt eller en konkret – ikke symbol Forståelsen trænes ved baglæns kædning Brug af pauser

Daniel 5,6 år Sprog og kommunikative kompetencer 2,7 år, hukommelse 2,5 år og opmærksomhed 2,2 Daniel kan godt lide at bruge sine hænder og generelt bruge kroppen. Vi oplever, at Daniel fjoller, pjatter, råber og bliver udadreagerende ved skift af aktivitet. Vi har en antagelse om, at Daniel ikke forstår, hvad han skal. Vi antager, at det især er skiftet, der er svært for Daniel.

Daniel - basisvideo

Daniel – symbol for at gå til tavlen Pinociokugle-bane

Daniel – symbol for at gå til tavlen

Daniel – symbol for at skulle spise Magnet på køleskabet

Daniel – symbol for at skulle spise

Kommunikation på repræsentationsniveau Forståelse for at billeder repræsenterer en handling Indre ordforråd Forståelse af beskeder

Walther 4,3 år Ifølge DPU ligger Walther svarende til Sprog og kommunikative kompetencer 9 måneder, hukommelse 11 måneder, opmærksomhed 12 måneder. Vi formoder, at Walthers impressive sprog og ordforråd er væsentligt større, end DPU kan vise, og at Walther har et forholdsmæssigt stort indre ordforråd. Walther vil gerne se fotos og billeder og kan både genkende og udpege på opfordring. Vi har observeret, at Walther ofte har en anden forventning om, hvilken aktivitet, han skal, end det vi kan tilbyde ham. Vi oplever, at Walther bryder ud i gråd og vi antager, at det er fordi, vi ikke kan opfylde hans forventninger.

Walther - basis

Walther – billeder for næste aktivitet Vi oplever, at Walther gerne vil se billeder. Det er i de situationer, hvor vi oplever Walther mest aktiv. Vi oplever, at Walther er opmærksom, når vi fortæller ud fra billeder. Han kan udpege fotos af kendte voksne, men også tegninger af fx flyvemaskine, mand mm. Walther udpeger med øjne, hånd og arm.

Walther – billeder for næste aktivitet

Afslutning Det er svært at beskrive for andre, det er svært at fastholde….. Selvom det virker let og logisk For nogen virker det barnligt – fordi vi går så langt ned i udviklingsniveau. Det kan være svært at forstå, at en mobil dreng på snart 6 år ikke forstår et billede, men skal kommunikere på samme måde som et spædbarn.

Kontakt Rikke: rid@horsens.dk Inge: ioe@horsens.dk Spiren: 76294660

Fælles diskussion -