Deltagerkultur på Havredal Praktiske Uddannelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Det gode liv og den etiske fordring
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser

Hvorfor resultatløn?.
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Fælles ledelsesgrundlag
Ledelse og relationer.
PL møde med praksisfeltet
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skoleudvikling i Praksis 1
Ledelsesevaluering.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i praktisk-musiske fag
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
professionsideal for lærere
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Deltagerkultur på Havredal Praktiske Uddannelser Hanne Føns

FoU-projekt 2016-2017: Socialt Entreprenørskab Hanne Føns

Havredal Praktiske Uddannelser Hanne Føns

Projektets undersøgelsesspørgsmål Hvordan udfoldes deltagelseskulturen i de aktionslæringsprojekter, der initieres af medarbejdere og elever på Havredal Praktiske Uddannelser? Vores forskningsprojekt er helt overordnet interesseret i at undersøge følgende forskningsspørgsmål: Hvordan udfoldes deltagelseskulturen i de aktionslæringsprojekter, der initieres af medarbejdere og elever på Havredal Praktiske Uddannelser? Det vi vil præsentere i dag forsøger at svare på netop dette spørgsmål Hanne Føns

Begrebet deltagerkultur Deltagelse: en individuel handling, passiv eller aktiv med noget – rettet mod nogen (Højholt, 1996) Praksisfællesskaber kan betragtes som deltagelse i virksomhedssystemer, hvor deltagerne har en fælles forståelse af, hvad de laver, og hvad det har af betydning for fællesskabet. Deltagerne deler endvidere viden og erfaringer med hinanden og har oplevelsen af et fælles repertoire af historier og begivenheder, som de kan identificerer sig med (Wenger 2004). Kultur kan forstås som noget vi er og som skabes i foranderlige relationer (Andersen og Jensen 2007) . Hanne Føns

Aktionsforskning som metode tilstræber at skabe viden hvor forskere og de mennesker, som forskningen omhandler, indgår i et demokratisk samspil. forskeren har ikke eneret på at formulere aktioner – altså de eksperimenter som skal skabe forandringer. deltagerne ses således som myndige medskabere af viden Hanne Føns

Aktionsforskningsprojektets design Gennem et dialogmøde (planlægning), et kickoff-møde og fire ’sparrings-møder’ har vi indsamlet informationer og data, der kan hjælpe os med at svare på spørgsmålet: Hvordan udfoldes deltagelseskulturen. Hanne Føns

Eksperimentet: Afdeling Heste og Ridning Hvordan kan vi på en skole som Havredal Praktiske Uddannelser udvikle elevernes kompetencer i forhold til at planlægge, rammesætte og afholde møder, der understøtter og skaber rum for deltagelse? Hanne Føns

Eksperimentet udfolder sig! 1. Elever og ansatte havde sammen skabt en mødearkitektur 2. Eksperimentet udfordres af organisationsændringer og en ny mødeform 3. Der opstår divergens imellem ansatte og elevers forståelse af eksperimentet – manglende engagement og modstand 4. Frustration og uenighed om projektets eksperiment Hanne Føns

Kvadrantmodellen (Tønnesvang, Hedegaard, Nygaard, 2015) Ental Adfærd: handlinger, udsagn, fysisk udseende, neurologiske forudætninger  oplevelse: Individuelle tanker, følelser m.m. System: regler, retningslinjer, fysiske forhold, teknologier og jura   Kultur: meninger, normer, tydningshorisonter m.m. Ydre perspektiv Fænomen Indre perspektiv Flertal Hanne Føns

Objektiv entalsperspektiv: Adfærd Lars siger: ”Det kan være svært at være leder”. Rikke: ”De andre (elever) går til og fra arbejde hele tiden. Fredag gik det ad helvede til. Det kunne gå så nemt, og så kunne vi også få tid til undervisning”. Magnus: ”Jeg vil bare have det løst (arbejdet). Jeg blev så sur, at jeg slog med en greb i fredags”. Lonnie: ”Jeg vil ikke være formand og komme ind i problemerne”. En anden elev supplerer Lonnie og siger: Hun (Lonnie) vil ikke have, at vi andre bliver sure på hende. Hanne Føns

Subjektiv entalsperspektiv: Oplevelse Eksperimentet giver ikke mening! Lonnie: ”Mit liv er for kort til det her – vi lærer ikke en skid” Magnus siger: ”Når læreren siger det (bestemmer, hvad eleverne skal gøre) er det lettere”. Lonnie siger: ”Sanne er ansat til at bestemme” Hun suppleres af Lars: ”Sanne er ansat til at lave noget, hun skal hjælpe med at fordele opgaverne”. Hanne Føns

Objektiv flertalsperspektiv: System Eleverne dropper ud og ind af projektet En ansat forlader projektet og en ny træder til Hanne Føns

Subjektiv flertalsperspektiv: Kultur Mødeformerne udvides Rollefordelingen imellem ansatte og elever ændres Eleverne er solidariske med deres venner og kærester Hanne Føns

Analysen kan således give et bud på: Elevernes manglende engagement eller modstand imod at deltage i eksperimenterne eller anderledes formuleret: Hvordan indblanding og forstyrrelser, forstået som sociale interventioner/eksperimenter bliver meningsfulde og bæredygtigt for deltagerne? Hanne Føns

Hvordan indblanding og forstyrrelser, forstået som sociale interventioner/eksperimenter bliver meningsfulde og bæredygtigt for deltagerne? Deltagerne skal kunne se meningen med eksperimentet både aktuel og fremtidigt Deltagerne skal føle ejerskab for eksperimentet Hvis der ændres på eksperimentet skal det afstemmes med alle deltagere Eksperimentet skal tilpasses deltagernes individuelle forudsætninger Hvis deltagerne udskiftes i processen er det vigtigt med en fyldestgørende overlevering Forandringer kræver forberedelse og tid Der kan opstå konflikter mellem at deltage og være solidarisk   Hanne Føns

Modstand kan anskues som invitationer... ”Vi taler om problemadfærd, der skal forstås som invitationer, som ikke må afslås. Invitationen drejer sig om etableringen af kontekster, der muliggør nye erfaringer, nye aflejringer, nye fortællinger om individet i samspil med andre. Kontekster er ikke noget, vi alene afdækker for at forstå. Det er noget, vi skaber for at muliggøre bevægelse og udvikling” (Nielsen, 2015 s. 322). Hanne Føns

Konflikter og forskelle i viden kan betragtes som heurestikker ”Vi kommer ofte længere ved at betragte konflikter og forskelle i viden som heurestikker, dvs. tænkeredskaber for den nysgerrighed, åbenhed og ydmyghed, som det at intervenere meningsfuldt i social praksis forudsætter”(Buch-Jensen, 2016 s.193). Hanne Føns

Menneskers oplevelse af meningsfuldhed i en given intervention er en betingelse for, at de betragter det som et værdifuldt bidrag til deres hverdagsliv og dermed eventuelt også som noget, der er værd at involvere sig i og deltage. Hanne Føns

Det handler om indsigt og at finde en balance for den enkelte deltager eller gruppe - imellem deres rettigheder som deltagere, men også deres krav på beskyttelse og omsorg (Madsen, 2005) Hanne Føns

Er man forpligtet som borger til ’fuld” deltagelse i samfundets mange arenaer? Kan vi som fagprofessionelle tillade os at tage det som givet, at alle udsatte har behovet for og motivationen til at deltage og myndiggøre sig? Hanne Føns

Forventning og forståelse af deltagelse Kan man forstå ’myndiggørende deltagelse’ som muligheden og retten til at sige ’Nej’ til (specifikke former) for deltagelse. Kan vi med vores iver efter at forfølge vores egne faglige overbevisninger komme til at udfordre mennesker i udsatte positioner i en sådan grad, at vores stræben efter at inkludere mennesker i forskellige fællesskaber positionere dem som handledygtige og myndige, ikke får den intenderende effekt, men i stedet efterlader disse mennesker med oplevelsen af (endnu engang) ikke at kunne slå til, ikke at være ligeværdige og stå udenfor? Hanne Føns