Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm."— Præsentationens transcript:

1 Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm

2 Første skoledag og derefter… Blå Kors KFUM´s Sociale Arbejde Århus Amt Favrskov Kommune Selvstændig konsulent / freelance journalist / diakonforbundet Uddannet på: Diakonhøjskolen, Aarhus Købmandsskole, Journalisthøjskolen, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet ULRIKKEHOLM.COM

3 Anerkendelse og håb Kan diakonen anerkende alt? Skal man? Kan man bevare en god relation uden anerkendelse? ULRIKKEHOLM.COM

4 Hvad er et menneske værd? Morgenandagten ULRIKKEHOLM.COM

5 FRIHED …der er en frihed til at være menneske i vores hus. Der er ikke nogle overordnede regler eller restriktioner om at personalet skal, eller personalet ikke må… …de har en frihed til, som det menneske de er… Men det er jo vigtigt, at man så kan argumentere for sine valg. ULRIKKEHOLM.COM

6 Regler ”Man kan forfejle hensigten med en regel ved at følge den til punkt og prikke.” (Karen Jensen, pæd us) HAR I EKSEMPLER PÅ REGLER, DER SKABTE FLERE PROBLEMER END DE LØSTE? ULRIKKEHOLM.COM

7 Udenpå og indeni FØDSELSDAGSKORTET ULRIKKEHOLM.COM

8 Hvordan danner vi os et indtryk af en anden person? Hvad betyder det at læse om andres indtryk? Hvilke fordele og ulemper har det at læse journaler eller notater på bosted? Betyder det noget for relationen? ULRIKKEHOLM.COM

9 CASE Diskutér i grupper casen og spørgsmålene ULRIKKEHOLM.COM

10 Tøsekollektivet s 107 I Tøsekollektivet handler fortællinger ikke om pigerne og deres problemer, men om Tøsekollektivets fællesskab og metode. Ved personalemøderne udveksles kun informationer om pigernes situation Vi tilstræber ikke at have fælles viden om pigerne…. ULRIKKEHOLM.COM

11 Tøsekollektivet s 110 En af de logikker, som præger Tøsekollektivets arbejde, er narrativ frihed. ”Du har ret til at definere dig selv, når du kommer ind ad døren hernede. Jeg behøver ikke have mit fokus på, at du skal retfærdiggøre dig ud fra noget negativt eller dårligt eller nogle besværligheder”, forklarer en pædagog. ULRIKKEHOLM.COM

12 Tøsekollektivet s 108 …forhindre cirkulationen af problemfortællinger om pigerne på er princippet om, at pædagogerne ikke læser pigernes socialforvaltningsjournaler, når de starter i Tøsekollektivet. ”..ikke har 10 problembørn, men 10 forskellige børn, der har forskellige problemer, som vi kan kigge på hver især.” DISKUTÈR FOR OG IMOD METODEN ULRIKKEHOLM.COM

13 Tilbage til DEN DU ER ULRIKKEHOLM.COM

14 HÅB ”Jeg skal bare dø, der er ingen håb for mig” (kap 7)..efter min mening var det kontaktpersonens grænseoverskridende intervention, som gjorde en forskel, og formentlig reddede hans liv. Frede Follmann ULRIKKEHOLM.COM

15 Anne Marie Mulvad: ”Som fagperson handler det jo virkelig meget om balance. At overskride grænsen kan nogle gange gøre en forskel. Andre gange er det et overgreb, altså dilemmaet er virkelig til stede. Det handler nok også meget om, hvem man er som menneske. Tør vi gå ind og overtage ansvaret? Kan vi løfte det, når vi først har taget fat? Tør vi sige: ”Jeg går ikke, før du har været i bad.” Hun kunne jo have siddet der endnu og ventet.” ULRIKKEHOLM.COM

16 Anne Marie Mulvad: ” ”Det er helt klart ofte dér, hvor tingene er sværest, at relationen virkelig kan skabes. Hvis en beboer kan mærke, at man kan holde til at blive i relationen, har det en stor effekt for den håbløse. ”Kan hun virkelig holde til at sidde her en time og kigge på knaster i væggen sammen med mig?”” ULRIKKEHOLM.COM

17 Fortællingen om Morten ULRIKKEHOLM.COM

18 Diskutér side 11 nederst – 12 øverst ORD HANDLING Hvad mener I om ord og handlings effekt i relationen? Kan det ene stå alene? ULRIKKEHOLM.COM

19 Hvilket menneskesyn synes du, kan afkodes i teksten (kap 7)? ULRIKKEHOLM.COM

20

21 DISKUTER I GRUPPER LÆSERBREVET FRA ”SYGEPLEJERSKEN DER SIGER UNDSKYLD” – INDIVIDETS SITUATION I ET SYSTEM? ULRIKKEHOLM.COM

22 La Cour s 84 - 85 Besøgsvennen ULRIKKEHOLM.COM

23 Professionel / frivillig Kan de begge lære af hinanden? Hvad kendetegner den professionelle medarbejder rent fagligt? Professionel omsorg? Professionel empati? Hvad kendetegner den professionelle medarbejder på et personligt plan? Er der er en modsætning mellem faglighed og personligt engagement? Er der forskel på frivillig og privat ven? ULRIKKEHOLM.COM

24 Hvad er det at være frivillig? Diskuter kort med sidepersonen Jettes motivation for at være frivillig. Hvad kan hun gøre, som hun ikke kunne gøre, hvis hun var ansat? Kan de professionelle lære noget af det? Hvor går grænsen mellem det professionelle og det frivillige? ULRIKKEHOLM.COM

25 Pigernes drømme og håb Diskuter kort med sidepersonen om: hvornår er ”man faglig” og hvornår er ”man faglig nok” ?? Hvordan kan fagpersonen bære ikke at kunne løse / fjerne de dybereliggende problemstillinger? ULRIKKEHOLM.COM

26 Opsummering Menneskesyn - mig til dig - og dig til mig Menneskeværd Frihed eller regler Medarbejderens normer / Organisationens virkelighed Professionel omsorg / fag / frivillighed / ven Hvornår er man faglig og faglig nok? At kunne bære det ubærlige ULRIKKEHOLM.COM

27 STREGEN om mennesker uden ydre og indre hjem ULRIKKEHOLM.COM

28 Ekstranummer 1 ULRIKKEHOLM.COM

29 Diakoner coacher studerende Diakoner i lederstillinger tilbyder på sidste semester at vurdere din ansøgning til job, og at give gode råd om at forberede sig til at gå til ansættelsessamtale. Diakonhøjskolens Diakonforbund 11. april

30 Ekstranummer 2 ULRIKKEHOLM.COM http://kandidat.au.dk/ diakoni/


Download ppt "Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google