SRO 2018 hHx.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Vt-speciale, 1. Møde program
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Celle.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Øvelse 1: First Impressions
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Den analyserende Artikel
Vejledning til historieopgaven
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Informationssøgning og referencer
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Informationssøgning og referencer
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SRO 2018 hHx

Formålet med denne vejlednig I kender jo Skriveportalen - Hvordan skal man skrive de enkelte dele, en rapport skal indeholde? Fx: abstract (resumé), metodeafsnit, analyse … (”Rapport … Hvordan skriver jeg?”). - Hvordan laver man kildehenvisninger og litteraturliste? - M.m. Netop nu kan I (forhåbentlig) tænke lidt mere konkret på netop jeres opgave. Her fokuserer jeg især nogle af de områder, hvor der oftest begås fejl

Kravene til opgaven Læs om dem på portalen under ”Formål og indhold” Læg bl.a. mærke til kravene om skrivekompetencer: sproglig korrekthed disposition anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. præsentation relevante henvisninger, fodnoter og litteraturliste genrebevidsthed argumentation

Krav til rapportens længde De 6-9 normalsider (a 2400 anslag - inkl. mellemrum og fodnoter) skal respekteres.

Besvar opgaveformuleringen! Læs den grundigt – også mange gange undervejs, så I løbende kan tjekke, om det, I arbejder med, passer til opgaveformuleringen. Læg fx mærke til udtryk som ”med særlig vægt på” og ”heri skal indgå”.

Abstract En ny genre – læs om den på portalen. Husk at nævne jeres resultater – altså konkret hvad I er kommet frem til.

Indholdsfortegnelse Alle overskrifter og underoverskrifter inde i rapporten – altså efter indholdsfortegnelsen – skal være med i indholdsfortegnelsen. Brug ikke opgaveformuleringens dele som afsnitstitler

Indledning med opgaveformulering Mange gode råd på Skriveportalen … Allerede her i indledningen: Præsentér den røde tråd – der skal etableres en sammenhæng mellem ALLE opgaveformuleringens dele! Kan sagtens være noget af det sidste, man skriver …

Metode Generelt: Hvordan vil I besvare jeres spørgsmål? Og hvorfor? Der kunne måske være andre muligheder … Det handler om valg! Og ellers er der så meget andet på Skriveportalen …

Redegørelse Man skal præsentere/redegøre for fakta – ikke analysere eller vurdere/diskutere allerede her. Men man kan sagtens score gode point alligevel … ved at udvælge de rette fakta, kombinere dem fra flere forskellige kilder m.m.

Analyse Både teori OG empiri/data skal med. Og de skal kobles sammen – ikke placeres ”ved siden af” hinanden.

Diskussion/vurdering Se mange gode råd i Skriveportalen … En god diskussion bør altid afsluttes med en vurdering. En god vurdering baseres altid på en afvejning af argumenter, hvilket er det samme som en diskussion.

Konklusion Skal give svar på hele opgaveformuleringen (om end med hovedvægt på de vigtigste og mest selvstændige dele). Præsentér dine konkrete resultater. Dette skal IKKE indgå i konklusionen: noget om, at du har arbejdet godt noget om, i hvor høj grad du er blevet klogere eller har udviklet dig

Kildehenvisninger Selvfølgelig er de vigtige! også i redegørelsen også til andet end citater Guide og videoguide på Skriveportalen under ”WORD: Kilder og litteraturliste”

Litteraturliste Guide og videoguide på Skriveportalen … Nævn alt, hvad I direkte har brugt – og det fremgår jo af henvisningerne! I skal derimod ikke pumpe litteraturlisten op med noget, der ikke er henvist til i løbet af opgaven.

Diverse gode råd til indholdet Fasthold en rød tråd. Læg vægt på det, der har en klar funktion i opgaven – ved at det peger enten frem eller tilbage mod noget Hold forbindelsen til opgaveformuleringen! Fremhæv jeres argumentation: Gør det overskueligt: først overordnet påstand, derefter belæg i prioriteret rækkefølge

Generelt om sproget På portalen under ”Opgavesprog” er der tips til, hvordan man med sproglige midler kan få opgaven til at virke mere - sammenhængende - præcis