8. Virksomhedens indtjening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
13. Aktivitetsoptimering
Advertisements

Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Driftsøkonomi kapitel 5
Virksomhedens ide og mål
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Nøgletal Metodemæssig fokus.
Indtægter (indtjening)
1. Virksomhedens strategiske planlægning
26.2 Kapacitetsomkostninger
31. Aktivitetsoptimering
16. Andre analyser Analyse af indtjeningsevnen Indtjeningsevnen
Regnskabsvurdering og - analyse
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Økonomistyring og budgettering
11. Virksomhedens omkostninger
21.2 Opdeling af nettoomsætning og vareforbrug
12. Valg af afsætningsalternativ
Virksomhedens ide og mål
10. Virksomhedens indtægter
12 - Regnskabsanalyse.
Aktivitetsoptimering
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Brancheanalyse 11. april 2007 Morten Ovesen, statsaut. revisor v.1. 1.
13.1 Resultatbudget Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Markedsandele Rolf og Jonas.
7. Virksomhedens omkostninger
Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
8.5 Vareforbrug 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at.
Introduktion til afsætning
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
7. Virksomhedens omkostninger
8. Virksomhedens indtjening
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Budgetmetoder og styringsniveauer
28.1 Overskudsgrad Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
28.2 Omsætning og variable omkostninger
25.3 Afsætning og omsætning
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse.
28.4 Andre sammenligninger 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
Adventure Works Tilbud Charlotte Madsen Senior Vicedirektør, Worldwide Sales 24. marts.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Virksomhedens omkostninger
Kapitel 13 Budgetter.
16. Andre analyser Analyse af indtjeningsevnen Indtjeningsevnen
Modulerne i økonomistyrings- systemet
37. Budgetudarbejdelse Direkte aktivitetsbudgettering Eksempel.
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
28.3 Omsætning og kapacitetsomkostninger
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Virksomhedens indtjeningsevne (d) Virksomhedens rentabilitet (c)
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
21. Den strategiske plan.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Salgsbudgetter og budgetkontrol
7. Virksomhedens omkostninger
Handels- og procentregning
8. Virksomhedens indtjening
Kontoramme og kontoplan
Kap Bogføringssystemet.
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Kap Budgetter HG21.
6. Virksomhedens indtægter
8. Virksomhedens indtjening
Præsentationens transcript:

8. Virksomhedens indtjening Dækningsbidrag pr. enhed Viser, hvor meget virksomheden tjener, når den sælger 1 stk. af et produkt. Eksempel: Produktionsvirksomheden GreenHouse sælger produktet ROSARY:

8. Virksomhedens indtjening Dækningsbidrag i alt Viser, hvor meget der tjenes på et vareparti, en varegrupper eller samlet set for hele virksomheden for en periode. Eksempel: Handelsvirksomheden LIGHTNER sælger produktet Light DeLight:

8. Virksomhedens indtjening Dækningsgrad Viser, hvor meget dækningsbidraget udgør i procent af salgsprisen eller af omsætningen. Beregninger

8. Virksomhedens indtjening Dækningsgrad Sammenhængen mellem de to beregningsmåder for dækningsgraden:

8. Virksomhedens indtjening Dækningsgrad Eksempler: I produktionsvirksomheden GreenHouse er dækningsgraden for en pose ROSARY: 300 x 100 Dækningsgrad = 500 = 60 % I handelsvirksomheden LIGHTNER er dækningsgraden for lampen, model Light DeLight: 94.000 x 100 Dækningsgrad = 200.000 = 47 %

8. Virksomhedens indtjening Nulpunktsafsætning Viser, hvor meget virksomheden mindst skal afsætte af et produkt, før virksomheden får dækket sine kapacitetsomkostninger. Beregning

8. Virksomhedens indtjening Nulpunktsafsætning Eksempel: En reklamekampagne for produktet ROSARY forventes at beløbe sig til kr. 15.000. Dækningsbidraget pr. enhed er kr. 300: 15.000 kr. Reklamenulpunkt = 300 kr. = 50 poser

8. Virksomhedens indtjening Viser, hvor meget virksomheden mindst skal omsætte for i en periode, før den får dækket sine omkostninger og dermed får overskud. Beregning Nulpunktsomsætning

8. Virksomhedens indtjening Nulpunktsomsætning Eksempel: Produktionsvirksomheden HELMO forventer kapacitetsomkostninger på kr. 1.200.000 og en gennemsnitlig dækningsgrad på 40 %. 1.200.000 kr. x 100 Nulpunktsomsætning = 40 = 3.000.000 kr.

8. Virksomhedens indtjening Virksomhedens resultat Eksempel: Produktionsvirksomheden JANUS.

8. Virksomhedens indtjening Virksomhedens resultat Eksempel: Handelsvirksomheden MALTE.

8. Virksomhedens indtjening Bruttoavanceprocent Viser, hvor meget bruttofortjenesten udgør i procent af omsætningen. Beregning