Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014 01-01-2019 Helle Birkkjær
Områdefag SSA Sygepleje Somatisk sygdomslære og farmakologi Kvalitetssikring, koordinering og dokumentation Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Sygepleje Sundhedspædagogik og kommunikation Forebyggelse og rehabilitering Somatisk sygdomslære og farmakologi Uddannelsens opbygning Praktik 42 uger Skole 32 uger 01-01-2019 Helle Birkkjær
Skoleperiodernes længde i uger: 14 8 Ændring på 1. skoleperiode fra 15 uger til 14 uger. Ændring på 2. skoleperiode fra 7 uger til 8 uger 6 4 01-01-2019 Helle Birkkjær
Læringselementer 3. skoleperiode (5 læringselementer og 1 vfs) 3.1.Social- og sundhedsassistens rolle inden for det primærkommunale arbejdsområdeområde 3.2. Det hele menneske og den normale aldring 3.3. Ændringer i sundhedstilstanden og palliation Læringsaktivitet: Valgfri specialefag 3.4 Projekt: Det sammenhængende patientforløb inden for det primærkommunale arbejdsområde 3.5. Evaluering og praktikforberedelse Palliation 2 Den opererede borger 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.1 SSA`s rolle indenfor det primærkommunale område(2 dg) Dag 1: Praktikopsamling Introduktion til skoleperioden og mål på avanceret niveau. Ældresektorens opbygning, samarbejdsrelationer. Embedslægeinstitutionen Kommunale kvalitetsstandarder og kliniske retningslinjer 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.1 SSA`s rolle indenfor det primærkommunale område(2 dg) Dag 2: Gruppelederfunktionen, delegering, SSA`s opgaver og kompetence. Arbejdsmiljø samarbejde med arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant. Psykiske belastninger og arbejdsskadeprofylakse 01-01-2019 Helle Birkkjær
Grundfagseksamen (5 dage) Udtrækkes. Dansk eller naturfag. 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.2 Det hele menneske og den normale aldring(4 dg) Alle 4 dage Lærerstyrede oplæg om formiddagen og elevstyret gruppearbejde med cases og sygeplejeprocessen om eftermiddagen Fokus borgeren i eget hjem Besøg af eksterne undervisere(ergoterapeut, forebyggende medarbejder, Ældresagen Dag 4: SKILLS dag praktiske øvelser i sengestuen(forflytninger, sengebad, hjælpemidler, injektionsteknik, komprillanforbinding ect.) 01-01-2019 Helle Birkkjær
Eksempler på oplæg i L.E 3.2 (Det hele menneske og den normale aldring) Sygeplejeprocessen - dokumentation Olympiadesyndrom, anatomi/fysiologi ved normale aldersforandringer, immobilitet og faldprofylakse Fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle aldersforandringer,-Sanserne Farmakologi og Polyfarmaci Grundlæggende sundheds og sygepleje, Sygeplejeteori Hverdagsrehabilitering, ergonomi, forflytningsprincipper, træningsplaner Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse, motivation, mestring og kommunikation Seksualitet 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 1: Emne: Den ældre borger med pludselig opstået sygdom/komplikationer eller kronisk sygdom SSA´s opgaver hos borgeren der ikke er sin habituelle tilstand Helhedsbeskrivelse om borger med opblussende KOL(gruppearbejde) Øve sig i at bruge omsorgsteorierne på avanceret niveau. 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 2: Emne: Palliation. Basal terminal pleje og omsorg SSA´s kompetenceområde Professionel støtte for borger og pårørende Tværfagligt samarbejde Smerter, værdig død i eget hjem – pleje og omsorg Tertiær forebyggelse Kommunikation Helhedsbeskrivelse om borger med terminal cancer og hvor der er etiske dilemmaer i hjemmet. (gruppearbejde) 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 3: Emne: Den psykiatriske borger med ændringer i sundhedstilstanden F.eks Borger med psykiatrisk lidelse hvor en somatisk ændring i sundhedstilstanden støder til Kommunikation og dokumentation Rehabilitering, kost, underernæring, støttestrømper, antibiotika, sårpleje personlig hygiejne, regimer efter OP. Helhedsbeskrivelse om borger med depression/angst/ personlighedsforstyrrelse og som har været udskrevet i 14 dage 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 4: Emne: Praktisk dag med repetition: Kateterpleje, sårpleje, drop, medicinadministration, insulin-givning, injektionsteknik ect. Hver gruppe får en praktisk opgave som de fremlægger i 20 minutter 01-01-2019 Helle Birkkjær
Projekt Læringselement 3.4 (7 dg) Det sammenhængende patientforløb Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde Vigtige begreber: Opstarte, planlægge og koordinere plejeforløb hos borger i eget hjem. 01-01-2019 Helle Birkkjær
Rammer for projektarbejdet Varighed: 7 dage. Gruppearbejde Helhedsbeskrivelse: Praksisnær, gruppen skriver den selv. Der arbejdes med afsæt i flere problemstillinger og en problemformulering Alle fagprofiler skal repræsenteresalle områdefag inddrages Projektets fokus retter sig mod det sammenhængende patientforløb, herunder tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring borgeren indenfor det primærkommunale område. 01-01-2019 Helle Birkkjær
Fremlæggelser af projekt Foregår som en kopi af en områdefagsprøve. Dvs. eleverne skal trække et områdefag. Derefter arbejdes med emner/teorier inden for det udtrukne områdefags mål, som har relevans for projektet. Læreren sikrer, at alle fag repræsenteres på fremlæggelsesdagen. Hver elev med det samme områdefag præsenterer efter hinanden deres oplæg på 5 min. Herefter foregår en kort samtale mellem elev og lærer ud fra oplægget. Hvert af de 6 områdefag fag har 1 lektion. 01-01-2019 Helle Birkkjær
L.E 3.5 evaluering og praktikforberedelse(1 dg) Tilbagemelding på projekt med fokus på SSA`s kompetencer i primær kommunalt regi. Forventningssamtalen Evt. besøg fra primærkommunalt regi Evaluering af elevens egen læring og indsats på skoleperioden. Mål for praktikken? 01-01-2019 Helle Birkkjær