Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Velkommen til vejledertræf
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Social- og sundhedshjælper
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Social- og sundhedshjælper retning
2. Skoleperiode Psykiatri.
- Understøtter den øvrige undervisning.
GF 2 - sosu Udkast.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Præsentation af resultaterne fra
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Aldring og tværfaglighed DGS 7-8 nov. 2016
Antal besvarelser: 52.
Akutteamets målgruppe
OSO opgaven på Midtjysk
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Handleplaner psykiatri
- Spot på snusepraktikker
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Oplæg til sygepl der skal udføre samtalen .
Helle N. Matthiesen Det Palliative Team, Aarhus
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
TEMADAGE OM PALLIATION 2018

Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Temadag 2018.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Rammesætning for dagen
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Rolle og arbejdsområder
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Ny lokal uddannelsesplan og nyt idealskema pr
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Præsentationens transcript:

Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014 01-01-2019 Helle Birkkjær

Områdefag SSA Sygepleje Somatisk sygdomslære og farmakologi Kvalitetssikring, koordinering og dokumentation Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Sygepleje Sundhedspædagogik og kommunikation Forebyggelse og rehabilitering Somatisk sygdomslære og farmakologi Uddannelsens opbygning   Praktik 42 uger Skole 32 uger  01-01-2019 Helle Birkkjær

Skoleperiodernes længde i uger: 14 8 Ændring på 1. skoleperiode fra 15 uger til 14 uger. Ændring på 2. skoleperiode fra 7 uger til 8 uger 6 4 01-01-2019 Helle Birkkjær

Læringselementer 3. skoleperiode (5 læringselementer og 1 vfs) 3.1.Social- og sundhedsassistens rolle inden for det primærkommunale arbejdsområdeområde 3.2. Det hele menneske og den normale aldring 3.3. Ændringer i sundhedstilstanden og palliation Læringsaktivitet: Valgfri specialefag 3.4 Projekt: Det sammenhængende patientforløb inden for det primærkommunale arbejdsområde 3.5. Evaluering og praktikforberedelse Palliation 2 Den opererede borger 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.1 SSA`s rolle indenfor det primærkommunale område(2 dg) Dag 1: Praktikopsamling Introduktion til skoleperioden og mål på avanceret niveau. Ældresektorens opbygning, samarbejdsrelationer. Embedslægeinstitutionen Kommunale kvalitetsstandarder og kliniske retningslinjer 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.1 SSA`s rolle indenfor det primærkommunale område(2 dg) Dag 2: Gruppelederfunktionen, delegering, SSA`s opgaver og kompetence. Arbejdsmiljø samarbejde med arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant. Psykiske belastninger og arbejdsskadeprofylakse 01-01-2019 Helle Birkkjær

Grundfagseksamen (5 dage) Udtrækkes. Dansk eller naturfag. 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.2 Det hele menneske og den normale aldring(4 dg) Alle 4 dage  Lærerstyrede oplæg om formiddagen og elevstyret gruppearbejde med cases og sygeplejeprocessen om eftermiddagen Fokus borgeren i eget hjem Besøg af eksterne undervisere(ergoterapeut, forebyggende medarbejder, Ældresagen Dag 4: SKILLS dag praktiske øvelser i sengestuen(forflytninger, sengebad, hjælpemidler, injektionsteknik, komprillanforbinding ect.) 01-01-2019 Helle Birkkjær

Eksempler på oplæg i L.E 3.2 (Det hele menneske og den normale aldring) Sygeplejeprocessen - dokumentation Olympiadesyndrom, anatomi/fysiologi ved normale aldersforandringer, immobilitet og faldprofylakse Fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle aldersforandringer,-Sanserne Farmakologi og Polyfarmaci Grundlæggende sundheds og sygepleje, Sygeplejeteori Hverdagsrehabilitering, ergonomi, forflytningsprincipper, træningsplaner Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse, motivation, mestring og kommunikation Seksualitet 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 1: Emne: Den ældre borger med pludselig opstået sygdom/komplikationer eller kronisk sygdom SSA´s opgaver hos borgeren der ikke er sin habituelle tilstand Helhedsbeskrivelse om borger med opblussende KOL(gruppearbejde) Øve sig i at bruge omsorgsteorierne på avanceret niveau. 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 2: Emne: Palliation. Basal terminal pleje og omsorg SSA´s kompetenceområde Professionel støtte for borger og pårørende Tværfagligt samarbejde Smerter, værdig død i eget hjem – pleje og omsorg Tertiær forebyggelse Kommunikation Helhedsbeskrivelse om borger med terminal cancer og hvor der er etiske dilemmaer i hjemmet. (gruppearbejde) 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 3: Emne: Den psykiatriske borger med ændringer i sundhedstilstanden F.eks Borger med psykiatrisk lidelse hvor en somatisk ændring i sundhedstilstanden støder til Kommunikation og dokumentation Rehabilitering, kost, underernæring, støttestrømper, antibiotika, sårpleje personlig hygiejne, regimer efter OP. Helhedsbeskrivelse om borger med depression/angst/ personlighedsforstyrrelse og som har været udskrevet i 14 dage 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg) Dag 4: Emne: Praktisk dag med repetition: Kateterpleje, sårpleje, drop, medicinadministration, insulin-givning, injektionsteknik ect. Hver gruppe får en praktisk opgave som de fremlægger i 20 minutter 01-01-2019 Helle Birkkjær

Projekt Læringselement 3.4 (7 dg) Det sammenhængende patientforløb Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde Vigtige begreber: Opstarte, planlægge og koordinere plejeforløb hos borger i eget hjem. 01-01-2019 Helle Birkkjær

Rammer for projektarbejdet Varighed: 7 dage. Gruppearbejde Helhedsbeskrivelse: Praksisnær, gruppen skriver den selv. Der arbejdes med afsæt i flere problemstillinger og en problemformulering Alle fagprofiler skal repræsenteresalle områdefag inddrages Projektets fokus retter sig mod det sammenhængende patientforløb, herunder tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring borgeren indenfor det primærkommunale område. 01-01-2019 Helle Birkkjær

Fremlæggelser af projekt   Foregår som en kopi af en områdefagsprøve. Dvs. eleverne skal trække et områdefag. Derefter arbejdes med emner/teorier inden for det udtrukne områdefags mål, som har relevans for projektet. Læreren sikrer, at alle fag repræsenteres på fremlæggelsesdagen. Hver elev med det samme områdefag præsenterer efter hinanden deres oplæg på 5 min. Herefter foregår en kort samtale mellem elev og lærer ud fra oplægget. Hvert af de 6 områdefag fag har 1 lektion. 01-01-2019 Helle Birkkjær

L.E 3.5 evaluering og praktikforberedelse(1 dg) Tilbagemelding på projekt med fokus på SSA`s kompetencer i primær kommunalt regi. Forventningssamtalen Evt. besøg fra primærkommunalt regi Evaluering af elevens egen læring og indsats på skoleperioden. Mål for praktikken? 01-01-2019 Helle Birkkjær