Https://my.eventbuizz.com/event/svejsekonference- 2017/dashboard Arbejdsmiljødag 2017 https://my.eventbuizz.com/event/svejsekonference- 2017/dashboard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser,
Advertisements

Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
§17 Instruktør- uddannelsen Svejsekonferencen Vingstedcenteret 28. juni 2016 Michel Honoré, Projektleder, M.Sc.E. John Grønning, IWS.
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
FORÅRSMØDE 2013 Landliggersammenslutningen Grundejerforbundet.
Jeg hedder Robert Hansen. AMU mål  Varighed : 2 dage  Mål: Deltagerne kan udføre arbejde med epoxy og isocyanater sundheds og sikkerhedsmæssigt.
Bly – Arbejde med metallisk bly (og dets ionforbindelser)
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Persondata – kortlægning af skolens behandling
AMiR 3 – 2016 Torsdag d. 22. september 2016
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Online arbejdsmiljøuddannelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Vejledning: selvbetjeningssystem
Studieretningsprojektet
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Studieretningsprojektet
Skolernes kvalitetsrapport
Den gode prøve i faget dansk
Spændingsfelter i vejledningsloven
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Søfartslovgivning og skibsadministration
BR10 Opgave Kapitel 4 Konstruktioner 4.1 Generelt
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Konference Danske Havne
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Uddannelsessøgende med udenlandske beviser Seminar for vejledere fra Studievalg og eVejledning 12. juni2015 ved Inger Bruun.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)

Social – og Beskæftigelsesudvalget
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
OK18 Det statslige forlig
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Lasersvejsning.
Medarbejderaktier TDC
Trafikstyrelsens bekendtgørelse om taxikørsel mv.
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Nyt fra ministeriet Billeddias
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Bekendtgørelse om obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Hvor må jeg færdes? Adgangsmuligheder til Arresø
Lovliggørelsessager og BR18
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Undervisningsplanlægning
Svejseprocedurespecifikation. (WPS)
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Lovgivning.
Svejsekonference 2019 Vingsted Morten Vestergaard
Præsentationens transcript:

https://my.eventbuizz.com/event/svejsekonference- 2017/dashboard Arbejdsmiljødag 2017 https://my.eventbuizz.com/event/svejsekonference- 2017/dashboard

Anmodning om dispensation for §17 uddannelse 11. juli 2016 § 17 kurset er i sin form ikke velegnet til den elev, der blot skal prøve at svejse en dag eller to. Kurset har sit sigte på det lange og sunde arbejdsliv. Det brobygningseleven har brug for er en kort introduktion til de farer og risici der er forbundet med svejsning – og ikke mindst, en målrettet instruks i forhold til den valgte svejsemetode, de valgte materialer og arbejdsstedet.

I praksis ville det for den elevtype betyde, at man indledte dagen med 1 til 1½ times gennemgang af: hvad er termisk sammenføjning og skæring hvorfor svejserøg er farligt og kan man se røgen hvorfor svejselys er farligt hvordan beskytter man sig mod svejserøg hvordan beskytter man sig mod svejselys hvorfor anvender man udelukkende ikke brandbart arbejdstøj hvorfor er svejsehandsker påbudt hvornår skal man anvende høreværn osv

I værkstedet skal læreren sikre sig, at eleven er iført korrekt tøj, handsker, høreværn, hjelm mm. Endvidere skal læreren, når eleven har foretaget sin opstilling, valgt fixture mm forklare og indstille punktudsug, så røg ledes væk fra eleven. Læreren skal endvidere tilse, at eleven enten er alene i svejsekabinen, eller sikre sig at andre i kabinen beskyttes korrekt.   Med udgangspunkt i ovenstående anbefaling anmoder Industriens Uddannelser på vegne af Erhvervsskolerne om en dispensation fra august 2016 til juli 2017.

Industriens Uddannelser vil på svejsekonferencen juni 2017 sammen med skolerne evaluere dispensationen. Hvis dispensation har virket efter hensigten og skolerne kun har positive erfaringer med dispensationen, vil Industriens Uddannelser herefter anmode om permanent dispensation.

Afgørelse om dispensationsansøgningen fra § 17 i bekendtgørelsen om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer 8.11.2016

Arbejdstilsynet vurderer generelt, at en teoretisk gennemgang af 1-1½ times varighed af farer og sikkerhedsforanstaltninger ved svejsning ikke vil give eleverne tilstrækkelig praktisk viden til at kunne udføre svejsning sikkerheds og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, herunder fx anvende procesudsugning og personlige værnemidler korrekt og sikkert. Arbejdstilsynet vurderer ligeledes, at grundig instruktion fra læreren om den konkrete opstilling ikke kan erstatte de dele af uddannelsen, der udelades i ansøgningen fra Industriens Uddannelser.

Afgørelse Arbejdstilsynet finder ikke på det foreliggende, at der er grundlag for at dispensere fra kravet om, at arbejde med stofferne, materialerne og arbejdsprocesserne i det omfang, det fremgår af bilag 1 og 2, kun må udføres af personer, der er i besiddelse af de nødvendige uddannelses- og kvalifikationskrav efter bekendtgørelsen om arbejdsmiljøfaglige uddannelser.

Ved vurderingen af denne ansøgning har Arbejdstilsynet lagt afgørende vægt på følgende forhold: Svejserøg er på Arbejdstilsynets liste over kræftfremkaldende stoffer og svejsning og termisk skæring i metal er på Arbejdstilsynets liste over kræftfremkaldende arbejdsprocesser.

Der er krav om uddannelse ved arbejdsprocesser, der indebærer udsættelse for svejserøg. Der er ingen nedre grænse for, hvornår der er krav om uddannelse. Eleverne på de nævnte forløb er under uddannelsesafklaring, og der er således ikke tale om unge, der har valgt en konkret uddannelse, hvor svejsning indgår som en nødvendig del af en erhvervskompetencegivende uddannelse. Den planlagte svejsning vurderes ikke at adskille sig ikke fra anden svejsning, og der vurderes derfor ikke at være særlige grunde til stede for at dispensere fra uddannelseskravet.

Spørgsmål og svar Hvordan skal ” I uddannelsens praktiske del skal bl.a. indgå foranstaltninger mod påvirkning og forurening” tolkes – hvilke krav stiller det til undervisningen?

Det betyder konkret, at eleverne skal have førstehåndskendskab til de ting, der skal beskytte dem selv og andre mod at blive udsat for bl.a. svejserøg. Det vil i praksis sige, at de skal have demonstreret, hvordan man fx indstiller og bruger procesventilationen korrekt, have vist hvilke værnemidler man skal bruge, og hvordan man indstiller dem og anvender dem korrekt – og nærmest vigtigst af alt, så skal eleverne selv have lov at prøve tingene. De skal selv have lov til at afprøve procesventilationen, så de får en fornemmelse af, hvordan den virker, og hvornår den er effektiv. Og de skal prøve at have værnemidlerne på, så de kan føle, hvordan de sidder, hvis de sidder rigtigt, og hvordan man skal bruge dem korrekt.

§ 27. For personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i udlandet, og som på baggrund af de udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer udøver eller har til hensigt at udøve et erhverv i Danmark, der indebærer krav om uddannelse eller prøveaflæggelse, gælder reglerne i bekendtgørelse om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet.”  Jeg har set i den vejledning Arbejdstilsynet har skrevet herom. Er der udenlandske uddannelser der allerede er godkendt af Arbejdstilsynet og derfor vil kunne give en kursist lov til at gå i værkstedet?

I forhold til dit andet spørgsmål har Arbejdstilsynet ikke en liste over allerede godkendte udenlandske uddannelser. Hver person, som vil arbejde med en af Arbejdstilsynets lovregulerede erhverv, skal således sende en ansøgning herom.

§ 28. Ved mulighed for individuel kompetencevurdering finder Ministeriet for Børn og Undervisnings regler om individuel kompetencevurdering anvendelse, jf. lov om arbejdsmarkedsuddannelser eller i henhold til reglerne i erhvervsuddannelseslovgivningen. Dette gælder dog ikke for eventuelle prøve- eller eksamenskrav for udstedelse af uddannelsesbevis eller certifikat.”. Hvis der er krav til praktisk undervisning i bilag 8, skal dette krav så overføres til IKV´en. Skal kursisten inden der kan aflægges teoretiske prøve, demonstrere sine praktiske kompetencer, for at kunne få afkortet den del af §17 kurset?

Angående reglerne for  gennemførelsen af en IKV skal jeg henvise til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, idet dette ligger under deres ressortområde