Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AMiR 3 – 2016 Torsdag d. 22. september 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AMiR 3 – 2016 Torsdag d. 22. september 2016"— Præsentationens transcript:

1 AMiR 3 – 2016 Torsdag d. 22. september 2016
AMiR’s roller og funktioner visualiseret i funktionsbeskrivelsen Den færdige funktionsbeskrivelse – individuel feedback dbio’s tilbud til arbejdsskadede medlemmer (Helene Højgaard) Hvordan hjælper AMiR den arbejdsskadede kollega med at udfylde en arbejdsbeskrivelse Forebyggelse af arbejdsskader og ”nærved-hændelser” Risici på arbejdspladsen – kendskab og erfaring Opfølgning på arbejdsskader, hvordan? Opsamling på kursisternes arbejdsmiljøuddannelse i dbio Hvad ved I nu om arbejdsmiljø? Hvad mangler I? HH

2 AMiR’s roller og funktioner
Funktionsbeskrivelsen Formålet med funktionsbeskrivelsen, og hvordan har du tænkt dig at den kan bruges? Hvad siger bekendtgørelsen om opgaver for AMiG (en kort opsummering). Sammenhæng mellem funktionsbeskrivelsen og kollegerne. Her skal vi lige opliste de opgaver, der fremgår af bekendtgørelsen og vejledningen. Lad os lige snakke om, hvordan vi fortæller kort om indholdet i bekg.: Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr af 15. oktober 2010 Arbejdsmiljøorganisationens operationelle, dvs. daglige opgaver § 18. De operationelle, dvs. daglige opgaver udføres af arbejdsmiljøgruppen inden for den del af virksomheden, som arbejdsmiljøgruppen dækker, jf. dog § Stk. 2. Opgaverne består i at: Varetage og deltage i aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici. Deltage i planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet og deltage i udarbejdelsen af arbejdspladsvurderingen, herunder inddrage sygefravær, under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse. Kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Kontrollere, at der gives effektiv oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov. Deltage i undersøgelse af ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil og anmelde dem til arbejdsgiveren eller dennes repræsentant. Påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sikkerhed og sundhed. Virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget. Forelægge sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer, som arbejdsmiljøgruppen ikke kan løse, eller som er generelle for virksomheden, for arbejdsmiljøudvalget. § 19. Arbejdsmiljøgruppen skal imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer og underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse, hvis risikoen ikke kan imødegås på stedet. Stk. 2. Hvor der ikke er tid til at underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse, og arbejdsmiljøgruppen skønner, at der er tale om en overhængende betydelig fare for de ansattes sikkerhed og sundhed, som den ikke selv kan afværge, kan arbejdsmiljøgruppen standse arbejdet eller arbejdsprocessen i det omfang, det er nødvendigt for at afværge faren. Arbejdsmiljøgruppen skal omgående give meddelelse om standsningen til arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse og forklare, hvorfor arbejdsstandsningen var nødvendig.

3 Den færdige funktionsbeskrivelse
Individuel feedback på de indsendte funktionsbeskrivelse af en af underviserne. Det drøftes samtidig, hvordan den enkelte strategisk kan bruge sin funktionsbeskrivelse til at opnå størst muligt udbytte i forhold til netop sit hverv som AMiR på den aktuelle arbejdsplads. Afslutningsvis vurderer vi i plenum værdien af arbejdet med at udarbejde en personlig funktionsbeskrivelse. Jeg mener ikke kursisterne har for vane at ændre ret meget i deres funktionsbeskrivelse – eller give/tage imod gode råd. Kan vi ændre på dette (hvis min antagelse er rigtig?). Selvom de ikke ændrer på beskrivelsen her på kurset, kunne de jo godt tage imod de gode råd, og dermed lægge op til en drøftelse af de nye idéer i AMiG, når de kommer hjem igen. Mens vi giver feedback på de enkelte kursisters funktionsbeskrivelse i vores gruppe, kan vi måske give de andre en opgave med at finde svar på arbejdsmiljøspørgsmål på nettet.????? (Opgaverne: Hvor finder jeg oplysningerne og Værdier og holdninger er kopieret) Men det afhænger af, om der er PC’ere nok (altså at nogle af kursisterne har egen PC med). Det er vigtigt at kursisterne bruger tiden effektivt – og forstår at de kan give hinanden en masse viden, som er ganske gratis, men samtidig værdifuld 

4 dbio’s hjælp i arbejdsskadesager
Helene Højgaard orienterer kort om dbio’s tilbud til arbejdsskadede medlemmer. Hensigten er, at gøre AMiR parat til at fortælle medlemmerne om dbio’s hjælp – og hvad den omfatter. Medlemmerne skal selv tage kontakt til Helene – hvis erhvervssygdom, så helst inden skaden bliver anmeldt. Hvordan udfylder du en anmeldelse af en arbejdsskade Hvordan udfylder du et spørgeskema fra Arbejdsskadestyrelsen

5 Risici – forebyggelse af arbejdsskader og ‘nærvedhændelser’
Risici på arbejdspladsen Hvordan vurderes risici, hvilke elementer indgår? Hvilke risici er I stødt på som AMiR? Hvilke tiltag har I gjort for at undgå gentagelser? Registrering af ”nærved hændelser” Opfølgning på arbejdsskader Arbejdsulykker Arbejdsbetingede lidelser / erhvervssygdomme Hvem gør hvad? Hvilke forventninger har kollegerne? Her kommer Vibeke Greve Kristensen, arbejdsskadekonsulent i dbio – så vi kombinere risici med de erfaringer vi har i dbio med arbejdsskader, og så Vibeke og AMiR gensidigt kan blive introduceret til hinanden og der dermed kan skabes bedre kontakt til dbio ude fra arbejdspladserne. /hh Risikovurdering har vi også brug for at sætte fokus på – og evt. høre deres argumentation på (måske kan vi ”afprøve” deres argumenter ift et eller andet emne/hændelse?/ HH ). Og her skal de lige have en lille sang omkring arbejdsmiljøregnskab, hvad koster en arbejdsulykke osv. contra hvad koster det at investere i arbejdsmiljøet. Arbejdsskader og forebyggelse – skal tage udgangspunkt i de bevægeapparatskader vi fortsat har. Arbejdsstillinger kan gennemgås og så skal vi tale om artiklen fra Arbejdsmiljø, ”Bevæg dig – selv om det gør ondt”. Hvad gør de ift. deres kolleger, der måske er ved at få problemer? Helhedssyn og biosocial tænkning på arbejdspladsen, hvordan gør vi? Vi skal evt. starte denne lille del med at høre dem, hvordan de forholder sig til arbejdsskader blandt kollegerne – opsøger de dem, venter de på at andre tager sig af det, hvordan agerer de når en kollega henvender sig til dem??? Opsamling på arbejdsmiljøuddannelsen – skal vi evt bruge ”Hvad ved du nu om arbejdsmiljø” – eller spørgeskemaet ”Spørgsmål om arbejdsmiljø”?? (hvis de da ikke er brugt i forvejen).

6 Hvad ved I nu om arbejdsmiljø?
Opsamling på kursisternes arbejdsmiljøuddannelse i dbio Hvad ved I nu om arbejdsmiljø? Hvad har I fået indsigt i? Hvad føler I, at I bør træne/arbejde videre med? Hvornår mener I, man kan vurdere udbyttet af uddannelsen? Link til HK’s side om arbejdsmiljø:

7 Afslutning på dbio’s uddannelse for AMiR
Farvel og tak for denne gang – det har været berigende at lære jer at kende – og held og lykke med arbejdet som AMiR. HUSK – dbio har andre tilbud og kurser til AMiR Årskursus, 2016 og 2017 Specialmodul – 2016 og 2017 – p.t. ukendt emne Efteruddannelseskurser for ledere og AMiR: 1 stk. i 2017 Møder for repræsentanter i din egen region HUSK – brug dbio’s tilbud og HUSK – at tilmelde dig interessante Nyhedsbreve Vi spørger ind til om de kunne tænke sig at holde et oplæg for repræsentanterne i egen region til et AMiR-møde / TR/AMiR-møde. Kommer I med til Årskurset 2013? Tilmeldt til Specialmodul? Hvor mange af jer deltager jævnligt i møderne i egen region – og hvordan ser ledelsen på at I deltager i de møder?

8 Er du over eller under stregen – og hvad er dine kolleger?
Arne Nielsson, FOQUS

9 HUSK på denne, når du kommer hjem
Arne Nielsson, FOQUS


Download ppt "AMiR 3 – 2016 Torsdag d. 22. september 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google